چگونه از داغ شدن گوشی در هوای گرم تابستان جلوگیری کنیم؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اگر شما هم در این فصل گرم مشکل داغ شدن بیش از حد گوشی خود را تجربه نموده اید، پیشنهاد می گردد نکات و ترفندهایی را که در ادامه معرفی می کنیم بخوانید به این امید که بتوانید تا حدودی این مشکل را حل کنید.

چگونه از داغ شدن گوشی در هوای گرم تابستان جلوگیری کنیم؟

دمای هوا در فصل تابستان بسیار افزایش پیدا می نماید و سال جاری هم بنا به دلایلی، تابستان بسیار داغی را شاهد هستیم. اما فقط بدن ما نیست که با افزایش دما گرم می گردد، گوشی های هوشمندی که در دست یا درون جیب ما قرار دارند هم با مشکل گرم شدن بیش از حد روبرو خواهند شد.

گوشی های امروزی به علت استفاده از پردازنده های قدرتمند، غالبا گرم می گردد. البته این مسأله دیگر عادی شده و کمتر کسی را می بینیم که به خاطر گرم شدن گوشی شکایت کند. موضوع از جایی جدی می گردد که گوشی داغ یا به عبارتی بیش از حد داغ گردد به گونه ای که دست شما را بسوزاند. اینجاست که فعالیت هایی نظیر برقراری تماس، عکاسی و فیلم برداری و به طور کلی کار کردن با گوشی بسیار سخت می گردد چون باید منتظر ماند تا دمای گوشی کاهش پیدا کند؛ در غیر این صورت داغ تر و داغ تر می گردد.

بعضی ها به خاطر این مشکل مجبور می شوند از گوشی خود استفاده ننمایند یا از کاری که قرار بود انجام دهند صرف نظر می نمایند. اما احتیاجی نیست این کارها را انجام دهید چون به ترفندهایی وجود دارد که بتوانید اندکی از دمای گوشی خود بکاهید یا حتی از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

گفتنی است روش های زیر قرار نیست دمای گوشی را تا حد زیادی پایین بیاورند. در بسیاری مواقع همان طور که گفته شد گوشی در حالت عادی گرم می گردد و از طرفی انجام کارهای سنگین در هوای بسیار گرم هم به صورت طبیعی باعث داغ شدن گوشی شده و تقریبا چیزی است که راه چاره خاصی هم ندارد. بنابراین انتظار نداشته باشید با این کارها گوشی کاملا خنک گردد.

1. از قرار دادن گوشی روبروی نور مستقیم آفتاب خودداری کنید

در فصول گرم سال، برای اینکه از گرما در امان باشیم به جاهایی می رویم که نور مستقیم آفتاب به ما برخورد نکند. این دقیقا همان کاری است که باید با گوشی هوشمند خود هم انجام دهید و سعی کنید در درجه اول در محل هایی که می دانید آفتاب با شدت بیشتری به آن قسمت می تابد حضور پیدا نکنید. یا مثلا گوشی را کنار پنجره که نور آفتاب مستقیما به آن قسمت می تابد قرار ندهید چون این کار باعث می گردد گوشی به شدت داغ گردد. اگر در خانه نیستید و مسافرت هستید، سعی کنید با قرار دادن آن در زیر یک پارچه یا چیزی مانند آن، گوشی را از قرارگیری در جهت مستقیم نور آفتاب خارج کنید.

2. خارج کردن قاب محافظ

اگر از قاب محافظ برای گوشی خود استفاده می کنید، قطعا یکی از دلایلی که باعث می گردد گوشی اتان گرم یا به عبارتی داغ گردد همین قاب است. چرا که این قاب ها معمولا برای محافظت بهتر از گوشی، دور تا دور آن را گرفته و باعث می شوند گوشی هیچ راهی برای دفع گرما نداشته باشد. در واقع قاب محافظ در تابستان دور گوشی مثل این است که در دمای بالا لباس گرم بپوشید. طبیعتا خارج کردن قاب به گوشی در پخش و دفع راحت تر دما یاری می نماید.

البته اگر درون خانه هستید، حتما بدون قاب از گوشی بهره ببرید چون معمولا درون خانه کمتر پیش می آید که گوشی به زمین برخورد کند و حتی این اتفاق هم رخ دهد، غالبا گوشی روی فرش می افتد، نه زمین سفت و سخت. به همین دلیل درون خانه توصیه می گردد از گوشی بدون قاب بهره ببرید. اما در محیط های خارج از خانه هم اگر مجبور شدید قاب را از دور گوشی خارج سازید، مراقب باشید گوشی به زمین برخورد نکند.

3. تغییر تنظیمات گوشی

خیلی از مشکلاتی که در طول روز متوجه گوشی هوشمندمان می گردد را می توان با مراجعه به تنظیمات خود گوشی حل کرد. چرا که شرکت های سازنده برای جلوگیری از فعالیت پنهانی برنامه ها در پس زمینه و تحت فشار قرار دادن گوشی، گزینه هایی را در نظر گرفته اند که می گردد با دستکاری آن ها، اندکی از داغ شدن جلوگیری کرد.

در درجه اول سعی کنید نور صفحه را تا جایی که ممکن است کم کنید. اگرچه این باعث می گردد نمایشگر سخت تر دیده گردد اما به خاطر اینکه در این حالت باتری کمتری مصرف می گردد، گوشی هم کمتر داغ می گردد. اگر گوشی هوشمندتان از قابلیت روشنایی تطبیق پذیر پشتیبانی می نماید، وقتی به بیرون از خانه بروید و زیر نور آفتاب قرار بگیرید، خود نمایشگر برای خوانایی بهتر، نور صفحه را تا خاتمه زیاد می نماید. به همین دلیل بهتر است آن را غیرفعال کنید.

در درجه دوم، اگر از اینترنت همراه استفاده نمی کنید حتما آن را خاموش کنید. حتی در صورت امکان، بهتر است گوشی را روی حالت هواپیما قرار دهید. البته در این صورت باید اطمینان حاصل کنید کسی قرار نیست برای مدتی که می خواهید گوشی اندکی خنک تر گردد با شما تماس بگیرد. مانند کاهش نور صفحه، با این کار هم می توانید اندکی از مصرف انرژی و در نتیجه دمای گوشی بکاهید.

بعضی از گوشی ها، به خصوص گوشی های گیمینگ از حالت اورکلاک بهره می برند که به کاربر این اجازه را می دهد در صورت احتیاج، آن را فعال نموده و در نتیجه قدرت سخت افزاری گوشی بهبود پیدا می نماید. در این حالت نه تنها مصرف باتری افزایش یافته بلکه گوشی زودتر و شدیدتر داغ می گردد. اگر گوشی شما از این قابلیت بهره می برد که احتمالا این طور نیست چون این قابلیت فقط روی یک سری گوشی های خاص قرار گرفته، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

بعلاوه می توانید با ورود به بخش باتری و ذخیره انرژی، یک سری از اپلیکیشن هایی را که در پس زمینه فعالیت می نمایند را هم در حالت خواب (Sleep) قرار دهید تا بدون اطلاع شما باعث مصرف انرژی و در نتیجه داغ شدن گوشی نشوند.

4. گوشی را خیلی تحت فشار قرار ندهید

وقتی هوا گرم باشد، دمای گوشی در حالت عادی افزایش پیدا می نماید. بنابراین قرار دادن آن تحت فشار سنگین می تواند باعث تشدید گرما گردد. این کار حتی در زمانی که هوا گرم نیست هم می تواند باعث داغی گوشی گردد، چه برسد در شرایطی که راجع به آن حرف می زنیم قرار داشته باشیم.

در این زمان ها انجام فعالیت هایی نظیر بازی های شدید، ویرایش ویدیو یا تصاویر با نرم افزارهای سنگین، شارژ گوشی در حالت شارژ سریع و چیزهایی از این دست می تواند باعث داغ شدن بیش از حد گوشی اتان گردد. اگر گرمای عادی روز به خودی خود باعث افزایش دمای گوشی شده، سعی کنید کارهایی که در حالت عادی هم باعث داغ شدن گوشی می شوند را انجام ندهید یا حداقل کمتر انجام دهید. چون دو عامل گرما در کنار هم می توانند برای گوشی خطرناک باشند.

بنابراین اگر در دمای بالای هوا برای مدتی از انجام بازی های سنگین خودداری کنید، گوشی را در حالت عادی شارژ کنید یا کار ویرایش فیلم یا تصویر را به زمانی که یک محل خنک پیدا گردد موکول کنید، قطعا می توانید دمای گوشی را در حالت عادی نگه دارید.

5. گوشی را درون جیب خود قرار ندهید

جیب پیراهن یا به خصوص شلوار می تواند مناسب ترین محل برای داغ شدن گوشی باشد. در این حالت درست مانند این است که دور گوشی یک قاب محافظ کشیده باشید چون هیچ فضایی برای خارج سازی گرمای اضافی وجود ندارد و از طرفی فشار زیاد باعث می گردد گرمای بدن هم داغ شدن گوشی را تسریع بخشد.

بنابراین سعی کنید گوشی را از جیب لباس خود خارج سازید. قرار دادن گوشی درون جیب لباس هایی نظیر بارانی یا کت بلند خیلی مشکل ساز نخواهد شد اما چه کسی در این هوای گرم چنین لباس هایی می پوشد؟ پس اگر امکان دارد، بهتر است گوشی را در دست خود نگه داشته باشید.

بعلاوه می توانید گوشی را درون کیف قرار دهید چون در این صورت نه تنها همچنان می توانید به آن دسترسی داشته باشید، بلکه آن را از جهت مستقیم نور آفتاب هم خارج ساخته اید. اگر هم گوشی باید درون جیب شما باشد، وقتی در جایی نشسته اید سعی کنید آن را بیرون آورده تا کمی خنک گردد.

6. گوشی را برای خنک سازی درون آب قرار ندهید!

در بسیاری مواقع، کوشش ناآگاهانه برای بهتر کردن یک مشکل می تواند باعث نشدید آن گردد. در بحث خنک سازی گوشی، اگر قرار باشد به زور و به دور از اصول این کار را انجام دهید، باید بگوییم داغ بودن بهتر خواهد بود چون ممکن است به گوشی صدمه وارد کنید.

بسیاری از کاربران تصور می نمایند چون گوشی آن ها از استاندارد ضد آب IP68 بهره می برد، بنابراین وقتی داغ گردد بهتر است آن را زیر آب سرد قرار داد. اول اینکه ضد آب بودن یک گوشی هیچ وقت باعث نشده شرکت ها خرابی در اثر نفوذ آب را گارانتی نمایند. اگرچه به خاطر بهره مندی از آن کلی تبلیغ می گردد اما اگر گوشی حتی به صورت غیرعمد درون آب قرار بگیرد آن هم فقط در یک لحظه اما در عین حال که از بالاترین استاندارد ضد آب بهره می برد باز هم خراب گردد، گارانتی شامل حال آن نخواهد شد.

بنابراین توصیه می گردد به صورت آگاهانه گوشی خود را در شرایطی قرار ندهید که از سرنوشت آن به صورت صد درصد اطلاعی ندارید. گاهی اوقات ممکن است اطلاعی از بابت اندازه مقاومت یک محصول در برابر آب نداشته باشید، ممکن است گوشی را به مدت طولانی زیر آب نگه دارید و… . از طرفی این کار خیلی هم به شما یاری نمی نماید.

در بعضی مواقع کاربران گوشی را درون یخچال یا فریزر قرار می دهند تا فرایند خنک سازی سریع تر صورت گیرد. اما با این کار باعث می شوند رطوبت درون گوشی نفوذ نموده و آن را با صدمات جدی روبرو نمایند. بنابراین توصیه می گردد در حل این مشکل، منطقی و اصولی عمل کنید.

7. خرید فن خنک نماینده گوشی

توصیه بعدی شاید برای کاربران کشور ما خیلی مفید نباشد چون کمتر پیش آمده در فروشگاه های داخل کشور، فن خنک نماینده گوشی هم به اسم یک لوازم جانبی پرطرفدار و همه گیر به فروش برسد. اما اگر می توانید یکی از آن ها را بخرید، درنگ نکنید.

این فن ها غالبا برای گوشی های گیمینگ طراحی شده اند و این یعنی فناوری به کار رفته در آن ها به قدری خوب هست که بتوان برای خنک سازی گوشی غیر گیمینگ رویشان حساب کرد. بنابراین اگر گوشی شما در حالت عادی گرم می گردد، می توانید این فن را به قیمت بسیار مناسب بخرید. نگرانی هم از بابت طول عمر آن نداشته باشید چون معمولا یک فن مخصوص گوشی دوام بالایی دارد.

8. استفاده از پنکه معمولی

اگر دسترسی به فن مخصوص خنک سازی گوشی ندارید یا فکر می کنید نمی تواند در امر خنک سازی گوشی مفید باشد، بهتر است از پنکه دستی بهره ببرید که معمولا در خانه همه می توان یکی از آن ها را پیدا کرد. اگرچه این کار خیلی مطابق فناوری روز نیست اما می تواند باعث خنک شدن گوشی گردد.

البته نباید فراموش کنید با قرار دادن گوشی زیر پنکه، قطعا سرعت کاهش دمای آن پایین خواهد بود اما خیالتان آسوده خواهد بود که حداقل به گوشی آسیبی نمی رسد و از طرفی دمای اضافی که در نتیجه فعالیت عادی خود گوشی یا گرمای روز بوده کاهش پیدا می نماید.

اگر این امکان وجود داشته باشد که چند ترفند بالا را به صورت هم زمان به کار ببرید، قطعا گوشی شما حتی در شدیدترین دما هم می تواند سالم بماند. حداقلش این است که دمای آن به شکل غیرعادی بالا نمی رود. اگر شما هم از روش مؤثری برای کاهش دمای گوشی در فصول گرم سال استفاده می کنید، حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Tech Radar

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62263

به "چگونه از داغ شدن گوشی در هوای گرم تابستان جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از داغ شدن گوشی در هوای گرم تابستان جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید