کانال ویژه اقتصادی اروپا و ایران رسماً راه اندازی شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنج شنبه رسما اعلام کردند که کانال ویژه تجارت اروپا و ایران ثبت شده است.

کانال ویژه اقتصادی اروپا و ایران رسماً راه اندازی شد

پیش از این کانال NDR آلمان از آمادگی برلین، پاریس و لندن برای راه اندازی مکانیزم مالی ایران-اروپا اطلاع داد. به گفته این رسانه کشورهای مذکور مکانیزم را به ثبت رسمی رسانده اند.

قرار است این مکانیسم مالی INSTEX نامیده گردد که نام اختصاری عبارت ابزاری برای حمایت از تبادلات تجاری به زبان انگلیسی است.

فردی که مسئولیت مکانیزم مالی ایران-اروپا موسوم به INSTEX ابزار حمایت از تبادلات تجاری را بر عهده خواهد گرفت، پر فیشر 69 ساله و مدیر سابق کامرتس بانک (Commerzbank) است. وی که قرار است به مدت 6 ماه مدیریت INSTEX را بر عهده بگیرد، سابقه 29 سال حضور در مناصب مختلف این بانک را دارد. پیشتر نیز رسانه ها می گفتند این مکانیزم در فرانسه ثبت می گردد و مدیر آن نیز یک بانکدار ارشد آلمانی خواهد بود و اینکه انتظار می رود انگلیس نیز به عنوان سهامدار به این سازوکار بپیوندد

همچنین وزیران خارجه کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه ای ثبت کانال مالی ویژه با ایران را اظهار داشتند.

در این بیانیه آمده است، فرانسه، آلمان و انگلیس، در راستای تعهد پایدار و کوشش های ادامه دار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت رسیده، ایجاد ابزار پشتیبان مبادلات تجاری را اعلام می نمایند. این ابزار، کانال ویژه ای برای تسهیل تجارت مشروع میان عاملان مالی اروپا و ایران است.

بیانیه مذکور اضافه کرد: سه کشور اروپایی بار دیگر تأکید می نمایند که کوشش ها برای محافظت از مفاد مالی مندرج در برجام، به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته ای از سوی ایران، از جمله همکاری های کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی مشروط است.

آسوشیتدپرس پیشتر گفته بود که تایید نهایی این مکانیزم به پنجشنبه موکول شده که موعد برگزاری نشست 2 روزه رومانی با حضور وزرای خارجه اتحادیه اروپا است.

روز دوشنبه نیز هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در سخنانی اظهار داشت که فرانسه، آلمان و انگلیس در آستانه راه اندازی مکانیزم مالی اروپا و ایران موسوم به SPV هستند.

وزیر خارجه آلمان گفته بود که مشورت ها میان 3 کشور اروپائی فوق به همراه اتحادیه اروپا در این خصوص با هدف تسهیل پرداخت های مالی به تهران خواهد بود.

هایکو ماس در جمع خبرنگاران در رومانی عنوان نمود که در حال ایجاد ساز و کاری برای تداوم تجارت با ایران هستیم.

وزیر خارجه آلمان در مورد ایجاد کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران توضیح داد: این اقدام نشان می دهد وقتی که دیگران دیدگاه های متفاوتی دارند، ما در اتحادیه اروپا می توانیم به صورت پایدار و متحد راه خودمان را ادامه دهیم.

بر همین اساس، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در شروع نشست وزرای این اتحادیه که در رومانی در حال برگزاری است، در مورد کانال مالی ایران- اروپا گفت: می دانید که ثبت این کانال مالی تا چند ساعت دیگر به طور رسمی از سوی همکاران فرانسوی، انگلیسی و آلمانی من اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: شما شاهد واکنش رسمی من به این موضوع خواهید بود که البته با استقبال و حمایت من از SPV همراه است. این تصمیمی است که ما در اواخر سپتامبر 2018 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و در جریان نشستی که با هدف اجرای کامل برجام برگزار گردید، اتخاذ کردیم.

سفارت آمریکا در برلین در واکنش به خبر ثبت رسمی کانال مالی ایران-اروپا گفت که واشنگتن به دنبال جزئیات بیشتری درباره این مکانیزم جدید است.

سخنگوی این سفارتخانه مدعی شد: همانگونه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تعیین نموده است، شرکت هایی که به فعالیت های تحریم شده با ایران اصرار نمایند؛ با تبعات سختی روبرو خواهند شد که می تواند شامل قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا و همچنین عدم توانایی برای تجارت با آمریکا و شرکت های آمریکایی باشد.

این بیانیه همچنین مدعی شد که به هر حال، آمریکا انتظار ندارد SPV یا همان سازوکار مالی ایران-اروپا تاثیری بر کارزار اعمال فشار حداکثری علیه ایران داشته باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4218

به "کانال ویژه اقتصادی اروپا و ایران رسماً راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانال ویژه اقتصادی اروپا و ایران رسماً راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید