کدام مناطق تهران سالمندنشین هستند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به رشد آمار سالمندی در کشور، گفت: بر اساس آخرین پیمایش اجرا شده در کشور 10 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند که از این بین سهم مناطق سه، چهار و پنج در تهران بالاتر از سایر مناطق پایتخت است.

کدام مناطق تهران سالمندنشین هستند؟

دکتر محسن شَتی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه سن سالمندی در ایران و کشورهای در حال توسعه 60 سال در نظر گرفته می گردد، گفت: نکته قابل توجه در مورد ورود به سن سالمندی این است که به هیچ عنوان ورود به این دوره به معنای شروع بیماری نیست و فرد می تواند همچون گذشته زندگی کند، اما نمی توان از مراقبت افراد مسن نیز غافل بود.

بیماری های شایع سالمندی

وی بیماری های غیرواگیر شامل اختلالات شناختی دمانس-آلزایمر، افت سلامت شاخص دهان و دندان، فشارخون بالا، دیابت، بی اختیاری ادرار، سقوط، کم شدن قدرت بدنی و... را از بیماری های مهم دوره سالمندی معرفی کرد و گفت: مصرف داروهای زیاد باعث تداخل دارو با دارو، تداخل دارو با غذا و... می گردد که همین امر نیز می تواند مشکل ساز باشد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در مورد غربالگری برای شناسایی بیماری های غیرواگیر میان سالمندان، گفت: سیاست های ما در وزارت بهداشت همیشه پیشگیری را مقدم بر درمان می شمارد. در همین زمینه بسته های خدمات جامع سلامت سالمندی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور در خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشت توسط مراقبان سلامت به صورت رایگان ارائه می گردد و در صورت لزوم افراد به سطوح تخصصی ارائه خدمات ارجاع داده می شوند.

وی اضافه نمود: اصلاح سبک زندگی، انجام فعالیت فیزیکی، کنترل اضافه وزن و نیز انجام تمریناتی که منجر به تقویت ذهن و حافظه شوند می توانند منجر به کاهش آسیب های دوره سالمندی شوند.

پیرترین و جوان ترین شهرهای کشور

وی شهر گیلان را پیرترین شهر و سیستان و بلوچستان را جوان ترین شهر معرفی کرد و اضافه نمود: این داده ها بر اساس آخرین پیمایش ما در سال 95 به دست آمده است و بر اساس آن 9/28 درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که قطعا در سه سال گذشته بر میزان آن اضافه نموده شده است.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت همچنین گفت: در پایتخت نیز مناطق سه، چهار، پنج و شهرستان طالقان دارای بیشترین تعداد سالمند هستند.

رونمایی از سند ملی سالمندان؛ بزودی

وی با اشاره به اینکه با گذر زمان و تا رسیدن سال 2050 بیش از 30درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود، به احتیاج مبرم این قشر به دریافت خدمات درمانی اشاره نمود و اضافه نمود: ما باید آماده جوابگویی به این احتیاجها باشیم. بر همین اساس سند ملی سلامت سالمندان که در دوسال گذشته در شورای عالی سلامت و شورای ملی سالمندان با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، وزارت رفاہ و سازمان مدیریت برنامه ریزی تدوین شده است مصادف با روز جهانی سالمند در تاریخ 9 مهر ماه رونمایی خواهد شد.

شتی ادامه داد: در کنار این سند ملی برنامه های گوناگونی دنبال می شوند. یکی از این برنامه ها تربیت متخصصان طب سالمندی است که بتوانند با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در آینده، جوابگوی احتیاج این افراد باشند.

حدود 31 درصد سالمندان کشور بیمه تکمیلی دارند

وی ضمن بیان اینکه 94 درصد سالمندان بیمه پایه دارند؛ اما تنها 31/34 درصد این افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی ھستند، اظهار کرد: از آنجایی که خدمات کاردرمانی و بازتوانی بخشی از احتیاجهای سالمندان را تشکیل می دهد، احتیاج است بیمه ها توجه ویژه ای به ارائه این دست خدمات داشته باشند تا فشاری به این قشر برای دریافت این دست خدمات وارد نگردد. درحال حاضر عمده ضریب اشغال تخت های بیمارستانی برای سالمندان است و همین موضوع می تواند نشان دهنده بار هزینه ای باشد که بر دوش این افراد برای دریافت خدمات درمانی است.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14376

به "کدام مناطق تهران سالمندنشین هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مناطق تهران سالمندنشین هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید