کسادی بازار، بیکاری خاتم کاران شیخ شبانی را رقم زد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری شیوع کرونا مسائل فعالان حوزه صنایع دستی را دوچندان نموده است و اگر فکری به حال شرایط کارگاه های فراوری خاتم در روستای شیخ شبان نگردد، قطعا جبران این خسارت در آینده دشوارتر می گردد.

کسادی بازار، بیکاری خاتم کاران شیخ شبانی را رقم زد

به گزارش خبرنگاران، ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری در شهرها و روستاهای کشور برای فراوری محصولات مختلف اعم از صنایع دستی، خوراکی و ... وجود دارد، توجه به این ظرفیت ها می تواند مشکل اشتغال را در بسیاری از مناطق کشور مرتفع کند، اما بسیاری از فعالان این عرصه با گمنامی و باوجود مسائل فراوان در حال فعالیت هستند.

روستای شیخ شبان یکی از روستاهای نمونه ایثارگری در چهارمحال و بختیاری است و مردم این روستا علاوه بر کشاورزی و دامپروری در بحث فراوری خاتم نیز دستی بر آتش دارند، این روستا هم اکنون به عنوان قطب فراوری خاتم در کشور شناخته می گردد، خاتم فراوری شده در این روستا بازارهای کشور مشتریان خاص خود را دارد اما عمده فراوری خاتم این روستا به استان اصفهان ارسال می گردد.

هنر خاتم کاری از جمله هنرهایی است که تا به امروز هیچ کشوری نتوانسته است رقیب فراوریی آن گردد و کاملًا به عنوان هنر منحصر به فرد ایرانی هنوز خودنمایی می نماید.

شیوع کرونا مسائل فعالان حوزه صنایع دستی را دوچندان نموده است و اگر فکری به حال شرایط کارگاه های فراوری خاتم در روستای شیخ شبان نگردد، قطعا جبران این خسارت در آینده دشوارتر می گردد، خاتم تنها راه درآمد بعضی از مردم این روستا است و بسیاری از فراورینمایندگان با مسائل جدی روبرو شده اند.

آینده بازار صنایع دستی از جمله خاتم نامعلوم است

سیدمحمد هاشمی یکی از خاتم کاران روستای شیخ شبان در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه از حدود 25 سال قبل در این رشته فعالیت دارم، اظهار کرد: حدود 4 نفر نیز در کارگاه خاتم کاری من مشغول به فعالیت بودند، در طول این مدت با مسائلی روبرو بودیم، اما پس از شیوع کرونا تقریبا دچار رکود 100 درصدی شدیم.

وی ادامه داد: سفارشات خاتم را قبل از شروع سال نو به فروشندگان خاتم در استان مجاور تحویل دادیم، اما متاسفانه شیوع کرونا و تعطیلی بازار و گردشگری موجب شد این محصولات به فروش نرسد و چک های خریداران نیز وصول نشد.

هاشمی با بیان اینکه آینده بازار صنایع دستی از جمله خاتم نامعلوم است، گفت: سعی کردم با سرمایه خود کارگاه را سرپا نگه دارم، اما در این شرایط تقریبا کار کردن به صرفه نیست و به بن بست رسیده ایم.

این خاتم کار شیخ شبانی در مورد بازاریابی اینترنتی برای فروش محصول خاتم، بیان نمود: یک شرکت در گذشته این کار را انجام می داد و بسیار پیروز بود، اما بنا به دلایلی از فعالیت آن جلوگیری شد، باتوجه به اینکه خاتم در سه مرحله مواداولیه، چیدمان و برش تکمیلی انجام می گردد، فروش در گام آخر قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اجناس تقلبی خاتم در بازار موجب به وجود آمدن بی اعتمادی در بین خریداران شده است، گفت: خریداران ترجیح می دهند حضوری خرید نمایند تا از نزدیک از کیفیت خاتم فراوریی اطمینان حاصل نمایند، بنابراین رغبتی برای فروش اینترنتی وجود ندارد.

هاشمی در مورد تسهیلات کرونا برای مشاغل آسیب دیده، یادآور شد: هر کارگاه فراوری خاتم ماهیانه به 50 میلیون تومان مواداولیه احتیاج دارد و تسهیلات 12 میلیون تومانی جوابگوی احتیاج خاتم کاران نیست، باید مشکل فروش این محصول در بازار مرتفع گردد تا بتوان به فراوری ادامه داد.

این خاتم کار شیخ شبانی در پایان شرح داد: مجموعا 100 نفر در روستای شیخ شبان در بحث فراوری خاتم فعالیت می نمایند که کرونا موجب کسادی کارگاه های فراوری خاتم در این روستا شده است.

راه اندازی خوشه خاتم در چهارمحال و بختیاری

مهراد رئیسی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رکود گریبانگیر تمام بخش های گردشگری و صنایع دستی در پی شیوع کرونا است، اظهار کرد: برای جبران خسارت و حمایت از فعالان حوزه صنایع دستی تسهیلات کرونایی، بخگرددگی مالیات و حذف دیرکرد اقساط بانک در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای حمایت از خاتم کاران شیخ شبان، عنوان نمود: مقرر شد خوشه خاتم با همکاری شرکت شهرک های صنعتی به منظور بازاریابی، فروش محصول، تجمیع کارگاه های خرد در آن منطقه راه اندازی گردد، این کار به صورت مرحله به مرحله برای ایجاد رونق و نوآوری در این محصول در حال اجرا است.

رئیسی با بیان اینکه در کوشش هستیم روستای شیخ شبان را در بحث خاتم، به ثبت ملی برسانیم، عنوان نمود: تا به نتیجه رسیدن این موضوع فروش اینترنتی محصول در دستور کار است، زیرا در شرایط کرونا امکان برپایی نمایشگاه چه در سطح ملی و چه سطح استانی وجود ندارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بازارچه صنایع دستی میدان قدس چند غرفه برای عرضه محصول خاتم در نظر گرفته شد، اما خاتم کاران استقبال چندانی از این غرفه ها نداشتند.

وی در مورد بحث آموزش خاتم به علاقه مندان، یادآور شد: معمولا اعتبارات آموزشی در حوزه صنایع دستی محدود است، در صورت تخصیص اعتبار بحث آموزش این موضوع پیگیری می گردد، در گذشته یاری های بلاعوض برای بحث آموزش به تعاونی خاتم در شیخ شبان اختصاص یافت و این کار در حال پیگیری است.

رئیسی با بیان اینکه در حال حاضر 80 کارگاه خانگی و مجتمع فراوری خاتم در شیخ شبان وجود دارد، گفت: حدود 120 نفر در این کارگاه ها مشغول به کار هستند، اگر خوشه خاتم در چهارمحال و بختیاری به نتیجه برسد می توان برای حدود 250 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرد.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41295

به "کسادی بازار، بیکاری خاتم کاران شیخ شبانی را رقم زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسادی بازار، بیکاری خاتم کاران شیخ شبانی را رقم زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید