کنتور های هوشمند آب بدون واسطه تحویل کشاورزان گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، استاندار فارس گفت: کنتور های هوشمند آب چاه های کشاورزی که به وسیله شرکت صنایع الکترونیک شیراز ساخته خواهند شد، بدون واسطه تحویل کشاورزان خواهد شد.

کنتور های هوشمند آب بدون واسطه تحویل کشاورزان گردد

محمد هادی ایمانیه در شورای آب استان در شیراز گفت: شرکت آب منطقه ای کنتور های ساخته شده را بدون هیچ افزایش قیمت و سودی از صنایع الکترونیک تحویل خواهد گرفت و تحویل کشاورزان خواهد داد.

او گفت: بر همین اساس، یک تفاهم نامه نیز تا هفته آینده بین سازمان جهاد کشاورزی، آبفا و بانک کشاورزی استان و بعلاوه شرکت صنایع الکترونیک شیراز استان منعقد خواهد شد تا بر اساس آن کشاورزان ما بتوانند کنتور هوشمند خود را با تسهیلاتی که پرداخت می گردد تهیه کند.

ایمانیه گفت: این اقدام قطعا گامی موثر در جهت مدیریت و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد بود.

استاندار فارس، با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف وتشویق شهروندان به استفاده صحیح از منابع و انرژی گفت: به همین دلیل، یک چهارم اعتباری که در بودجه 1402 برای افزایش فراوری آب، برق و گاز در نظر گرفته می گردد صرف کاهش مصرف گردد.

ایمانیه گفت: افزایش فراوری برای تامین احتیاج است و قطعا اگر این احتیاج به وسیله صرفه جویی و کاهش مصرف پاسخ داده گردد برای کشور نیز آورده بیشتری خواهد داشت.

استاندار فارس، بر لزوم مدیریت و کنترل آب های روان استان نیز تاکید نمود و گفت: در حالی که ما در استان با کمبود و بحران آب روبرو هستیم نباید اجازه دهیم آبی از استان خارج گردد.

ایمانیه گفت: باید از این آب ها قبل از اینکه به خلیج فارس بریزد در استان در بخش های مختلف از جمله کشاورزی استفاده کنیم.

او گفت: البته این به یک کار جهادی و سرمایه کلان احتیاج دارد، اما با توجه به مشکل کم آبی فارس، انجام آن لازم است.

استاندار فارس، در مورد اجرای خط ششم انتقال آب خلیج فارس هم گفت: با همفکری استاندار بوشهر به این نتیجه رسیدیم که می توان با اجرای خط ششم انتقال آب از خلیج فارس، هم آب مورد احتیاج استان بوشهر و هم آب مورد احتیاج غرب استان فارس را تامین کرد.

ایمانیه بعلاوه بر لزوم اتمام پروژه خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز تا انتها سال جاری تأکید کرد.

او گفت: این کار باید تا انتها سال به پایان برسد و در راستا انجام این کار هرکجا که مشکل و مانعی وجود داشت باید به وسیله متولیان و مجریان اعلام گردد تا به سرعت پیگیری و نسبت به برطرف آن اقدام کنیم.

استاندار فارس، در بحث تامین آب صنایع استان از جمله فولاد گفت: صنایع استان حداکثر چهار سال فرصت دارند که نسبت به تامین آب مورد احتیاج خود به وسیله پساب فاضلاب شهر های مجاورشان اقدام نمایند.

ایمانیه گفت: بعلاوه صنایع استان می توانند آب مورد احتیاج خود را به وسیله آب خلیج فارس که از سه راستا وارد فارس می گردد تامین نمایند.

او گفت: انتظار داریم که صنایع تا چهار سال آینده برنامه اجرایی و تکلیف خود را روشن نمایند و برنامه آن ها در این جهت هر سال 25 درصد پیشرفت داشته باشد که چنانچه چهار سال بعد آب چاه ها و سد ها بر روی آن ها قطع شد بتوانند از آب پساب تصفیه شده فاضلاب شهری یا آب خلیج فارس استفاده نمایند.

استاندار فارس، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به غیر قابل پیش بینی و مبهم بودن مقدار بارش های استان در فصل بارش ها گفت: باید این آمادگی را داشته باشیم که چنانچه بارش ها مطلوب و قابل توجه نبود، با بحران روبرو نشویم.

ایمانیه، ضمن قدردانی از اقدامات مجموعه های آب و فاضلاب استان که موجب کاهش بحران در تابستان سال جاری شد گفت: پیش بینی ها این بود که در تابستان سال جاری در استان با بحران های جدی تری در بحث تامین آب روبرو شویم، اما با همت و کوشش این مجموعه ها و بعلاوه همراهی و همکاری مردم آنچه روی داد بسیار کمتر پیش بینی ها بود.

او گفت: با توجه به اینکه برای زمستان پیش رو هم نمی توان شرایط بارش ها را پیش بینی کرد، لذا برای جلوگیری از روبرو شدن با بحران باید اقداماتی را انجام داد.

استاندار فارس گفت: یکی از این اقدامات به ویژه در منطقه ها بسیار کم آب استان، تغییر شغل مردم از کشاورزی به غیر کشاورزی است.

ایمانیه گفت: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر اقدام دیگری است که باید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان انجام گردد.

او گفت: از آنجا که 90 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی صرف می گردد، حتی 10 درصد صرفه جویی در بخش از کل آب مصرفی آشامیدنی مردم استان بیشتر است.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 81452

به "کنتور های هوشمند آب بدون واسطه تحویل کشاورزان گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنتور های هوشمند آب بدون واسطه تحویل کشاورزان گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید