گردوغبار نفس عروس زاگرس را گرفت، مهران تعطیل شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران - گروه استان ها: نفس های مردم استان ایلام بازهم به شماره افتاد، این تنها جمله ای است که می توان راجع به گردوغباری گفت که 10 سال است زندگی را برای عروس زاگرس سخت کرده است.

گردوغبار نفس عروس زاگرس را گرفت، مهران تعطیل شد

استانی که تا دیروز با جاذبه های گردشگری و طبیعی در کشور به خوش آب و هوایی و چهارفصل بودن مشهور بود، امروز به یک استان خاکی و غبارآلود تبدیل شده است.

طبق گفته بسیاری از مسئولان کشوری و استانی، در بین همه استان های کشور، استان ایلام بیشترین آسیب را از گردوغبار دیده است که دلیل آن هم 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق است.

روز سه شنبه گرد و غبار دوباره به سراغ استان ایلام آمد، این بار هم شدت غلظت آن بیش از حد استاندارد بود، طوری که هم اکنون شرایط هوا در همه شهرستان های استان در شرایط هشدار قرار گرفته است.

در این بین شهرستان های مهران و دهلران در گرد و غبار حبس شده اند و شرایط هوا در این شهرستان ها بحرانی است به طوری که ستاد بحران استان ایلام اعلام کرده روز چهارشنبه شهرستان مهران تعطیل است.

تعطیلی شهرستان مهران و تأخیر 2 ساعته در شروع به کار دستگاه های ایلام

احمدی کرمی مدیرکل بحران استانداری ایلام در مصاحبه با خبرنگار می گوید: به دلیل شدت گردوغبار در شهرستان مهران، این شهرستان چهارشنبه در تعطیلی کامل است.

وی می افزاید: بر اساس تصمیمات ستاد بحران در استان ایلام، فعالیت همه دستگاه های اجرایی چهارشنبه با دو ساعت تأخیر در استان شروع می شود.

کرمی ادامه می دهد: میزان ذرات معلق هوای ایلام به 9 برابر حد مجاز رسیده و میزان ذرات معلق شهر ایلام 1347 pm و فرایند گردوغبار در هوای استان نیز به شکل افزایشی است.

گردوغبار از استان طی امروز و فردا خارج می شود

یوسف شیخ الملوکی مدیرکل هواشناسی استان ایلام نیز دراین ارتباط به خبرنگاران می گوید: گردوغبار طی دو روز در استان وجود دارد و از چهارشنبه به تدریج از استان خارج می شود.

وی می افزاید: منشا این گردوغبار خارجی بوده که شرایط در شهرستان های مهران و دهلران بدتر است و علاوه بر این پاره ای اوقات شاهد وزش بادهای شدید در این شهرستان ها هستیم.

مردم عادی هم بیرون نیایند

گردوغبار این بار به حدی زیاد شده که طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی حتی افراد عادی هم نباید برای کارهای غیرضروری از منزل خارج شوند چراکه غلظت ذرات معلق در هوای استان در حد بسیار خطرناک است.

خروج افراد بیمار به خصوص بیماران قلبی در این هوای غبارآلود بسیار خطرناک بوده و فعالیتهای ورزشی نیز ممنوع شده است.

فعالیتهای اقتصادی مردم استان کاملا مختل شده است

علی احمدی از شهفرایندان شهر ایلام در مصاحبه با خبرنگاران می گوید: مدتی بود از گرد و غبار خبری نبود ولی طی روزهای اخیر گرد و غبار به طور شدیدتری وارد فضای استان شده است.

وی می افزاید: مردم در خانه ها حبس هستند و کسی جرات بیرون آمدن ندارد چراکه این هوای غبارآلود چیزی جز مریضی برای مردم به همراه ندارد.

احمدی ادامه می دهد: کاسب هستم ولی به دلیل گرد و غبار باید خانه بمانم چراکه در این هوا کاسبی نیست.

خبری از شیر رایگان بین مردم استان نیست

وی می گوید: تا کی باید مردم استان ایلام شاهد این گرد و غبارهای شدید باشد، مردم محرومی که فقر باعث شده حتی پول برای خرید شیر هم نداشته باشند.

وی می افزاید: در این هوا که پزشکان توصیه می کنند مردم شیر بخورند، به عنوان یک فرد کم درآمد از کجا باید پول شیر تامین کنم.

در حالی که گرد و غبارهای چند وقت اخیر در کشور باعث شد مسئولان به ارائه خدماتی نظیر شیر رایگان ملزم شوند اما این گونه خدمات در استان محرومی مثل ایلام جایی ندارد.

42 روز گرد و غبار در ایلام بیش از حد مجاز بوده است

مازیار سلیمان نژاد مدیر کل محیط زیست استان ایلام در مصاحبه با خبرنگاران می گوید: متاسفانه بازهم گرد و غبار وارد فضای استان شده و این بار شدیدتر از قبل بوده است.

وی می افزاید: گرد و غبار در بیشتر شهرستانهای استان ایلام در شرایط هشدار واقع شده است، یعنی میزان ذرات معلق بیش از 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

وی ادامه می دهد: میزان گرد و غبار در شهرستان مهران در شرایط بحران واقع شده است و به مردم توصیه می کنیم در این شرایط آب و هوایی از منزل خارج نشوند.

وی می افزاید: غلظت گرد و غبار در شهرستانهای مختلف استان باعث کاهش دید افقی شده است.

وی در خاتمه گفت: در سال جاری 42 روز گرد و غبار در هوای استان بیش از حد مجاز بوده است که بیشتر گرد و غبار در استان هم منشا خارجی داشته و از طرف عراق و سوریه بوده است.

درختان و طبیعت استان هم نابود شدند

علاوه بر تاثیرات منفی گرد و غبار بر زندگی، سلامت و اقتصاد مردم استان ایلام، متاسفانه این معضل ضربات جبران ناپذیری بر 87 درصد مساحت طبیعی استان ایلام بر جای گذاشته است.

هم اکنون 640 هزار هکتار جنگل در استان ایلام وجود دارد که طی سالهای اخیر بیش از 100 هزار هکتار از این درختان به دلایل مختلف از جمله همین گرد و غبار خشک شده اند.

گرد و غبار علاوه بر خشک شدن درختان، باعث تلف شدن گونه های جانوری در استان شده و حیات طبیعی و جانوری استان را به خطر روبرو کرده است.

قضیه گرد و غبار وقتی بشتر بحرانی می شود که استان ایلام جزو استانهایی است که خشکسالی در این استان رخ داده و کمبود شدید آب باعث مسائل بیشماری در استان شده خصوصا اینکه در استان شغل بیشتر مردم دامداری و کشاورزی است.

وعده های مسئولان دولتی 10 سال است که خاک می خورد

گرد و غبار طی 10 سال اخیر به طور منظم در استان ایلام حضور داشته است و طی این سالها مسئولان دولتی وعده های فراوانی برای حل این معضل دادند که نه تنها حل نشد بلکه حداقل خدمات نظیر توزیع شیر رایگان، ویزیت و داروی رایگان و...در استان ارائه نمی شود.

با استمرار این فرایند شاید آینده خوبی برای استان قابل پیش بینی نباشد چراکه روز به روز از جمعیت استان ایلام به دلیل بدی آب و هوا کاسته می شود، مردم فرار را قرار ترجیح می دهند، حتی در این بین بسیاری از پزشکان غیر بومی استان نیز به استانهای دیگر مهاجرت کرده اند.

استان محروم ایلام که این روزها باید شاهد انجام کارهای زیربنایی برای توسعه باشد، به دلیل گرد و غبار سالانه متحمل خسارتهای جبران ناپذیری در بخشهای زیرساختی خود است که هزینه های توسعه استان را دوچندان می کند.

گردو غبار طی سالهای اخیر باعث قطعی برق چند روز، تعطیلی شهرها، لغو پروازها و... شده که اینها همه نشان از ضعف های زیرساختهای استان در برابر این معضل بسیار بزرگ دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 22189

به "گردوغبار نفس عروس زاگرس را گرفت، مهران تعطیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردوغبار نفس عروس زاگرس را گرفت، مهران تعطیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید