گنبد کاووس برای جهانی شدن فرش ترکمن آماده است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، 20خرداد 96 گنبدکاووس را به عنوان شهر ملی فرش ترکمن در شورای عالی سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شد پس از آن به گفته مسئولان استان قرار شد تا فرش ترکمن در فهرست میراث جهانی قرار گیرد قبلا هم فرش دستباف ترکمن گلستان نشان جغرافیایی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) را گرفته بود با این وجود خبر جهانی شدن فرش ترکمن در فهرست هنرهای یونسکو خبری است که مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان گفت و گفته بود که اکنون با توجه به قابلیت های ویژه شهرستان گنبدکاووس، قصد داریم با فراهم آوردن زیرساخت ها، ثبت ملی فرش ترکمن را به جهانی ارتقا دهیم. شور و اشتیاق مسئولان، تعداد هنرمندان فعال، ارتقاء کیفیت مجتمع های کارگاهی نصب تابلو و تندیس مفاخر فرش ترکمن و المان های شهری و ایجاد دبیرخانه فرش از زیرساخت های لازم است.

گنبد کاووس برای جهانی شدن فرش ترکمن آماده است؟

در این راستا گنبدکاووس به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فرش ترکمن تصویب شده و پرونده آن برای ثبت جهانی به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن به یونسکو ارسال شده است. با این وجود اگر فرش ترکمن ثبت جهانی شود گنبد کاووس دارای دو اثر جهانی نزدیک به هم خواهد داشت گنبد قابوس و فرش ترکمن.

به همین منظور جلسات متعددی در سطح استان برگزار شد سید مناف هاشمی شهریور ماه گفته بود که برای ثبت جهانی فرش ترکمن اتاق فکر در استان تشکیل می شود. وی از مسئولین استان و شهرستان گنبد خواست که جهت ثبت جهانی این هنر اصیل استان و شهرستان گنبد کاووس حمایت ویژه کنند تا این شهرستان بعنوان موزه فرش ترکمن ثبت جهانی شود.

اکنون یک موزه در خانه ای تازه ساخت رو به روی گنبد کاووس قرار گرفته است که به موزه فرش اختصاص داده شده یک مغازه فرش فروشی و یا نمایشگاه نیز در همین نزدیکی واقع شده است که می توان گفت تنها جاهایی است که گردشگران می توانند به یاد بیاورند این شهر با فرش هایش نیز شهرت دارد.

در این باره امیرعلی گلچشمه سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفته است که نصب تابلوهایی منقش به فرش ترکمن در نقاط مختلف شهری و نامگذاری خیایان یا میدانی به نام فرش از دیگر مقدمات ثبت جهانی فرش ترکمن است.

موضوعی که گلچشمه ذکر کرد هنوز در سطح شهر دیده نمی شود. در این باره عبدالقدیر کریمی فرماندار گنبد کاووس نیز در گفتگویی با خبرنگاران اعزامی به شهر گنبد کاووس گفت: پروسه ثبت فرش ترکمن از مدت ها پیش از سوی رئیس اداره کل میراث فرهنگی گلستان و مدیر میراث و گردشگری گنبد مطرح شده است. ما چند جلسه مدیریتی را باید برگزار می کردیم تا زمینه ها مانند کارگاه های فعال تحقق یابد و دوستان قانع شوند که فرش ترکمن در حوزه شهرستان گنبد ظرفیت ثبت جهانی را دارد.

فرماندار گنبد کاووس از تمرکز مدیران روی برگزاری جلسات و هماهنگی های بین بخشی خبر داد و گفت: حساسیت سازی در حوزه دستگاه ها و مدیرانی که با فرش ترکمن مرتبط هستند انجام شده و دقیقا مدیران توجیه هستند که موضوع ثبت جهانی فرش ترکمن تا چه اندازه برای ما مهم است.

وی گفت: پس از برگزاری جشنواره اقوام در گنبد و سپری شدن هفته وحدت همه تمرکز خود را روی همین موضوع می گذاریم تا آنچه را که دوستان تصمیم گیرنده برای ما شرط گذاشتند ؛ انجام دهیم. درباره نبود تابلوی راهنما در شهر برای رسیدن به مقاصد گردشگری هم با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی جلسه داشتیم و قرار شد هر دستگاهی اقداماتی را انجام دهد تا گردشگرانی که وارد شهر می شوند به راحتی با جاذبه های این شهر آشنا شوند. این جزو مسائل ماست که مسیرهای دسترسی به مراکز گردشگری گنبد به سختی پیدامی شود قرار شد تابلوهای راهنمای گردشگری به بهترین شکل تهیه شود و مدیران میراث فرهنگی گنبد نیز ماموریت دارند تا آن را پیگیری کنند. این مسائل تا سه یا چهارماه آینده حل می شود. همچنین ساختمان مناسبی را که در اختیار استان قرار گرفته اما مالکیتش قطعی نیست تلاش میکنیم این ساختمان بزرگ را که مناسب ا تملک کنیم تا پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی را در گنبد راه اندازی کنیم.

کریمی همچنین توضیح داد: چیزی به معنای بازارچه و یا راسته فرش فروش ها نداریم اما به صورت پراکنده در گنبد فروشگاه های بسیار بزرگ و قابل توجه در حوزه فرش ترکمن داریم. بازارچه های سنتی موردی در گنبد داریم که به صورت فصلی برپا می شود و تولیدکنندگان فرش ترکمن تولیدات خود را عرضه می کنند اما بازار مشخصی نداریم. اگر مرکزپایانه تخصصی صادرات صنایع دستی راه اندازی شود چه در زمینه فرش و چه در زمینه صنایع دستی و حتی تولیدات خانگی ترکمن می تواند بخش عمده ای از انتظارات ما را برطرف کند.

یکی از فروشگاههایی که کریمی از آنها نام برد و تاکید کرد که به صورت پراکنده در شهرستان وجود دارد رو به روی برج قابوس قرار گرفته است که به عرضه و فروش فرش ترکمن می پردازد در نزدیکی این سایت میراث جهانی یک ساختمان یا فروشگاه نیز مخصوص صنایع دستی وجود دارد که اگرچه عنوان بازارچه دائمی صنایع دستی را بر سردر دارد اما خالی است و هیچ کاربری ندارد.

کریمی:مریم آق آتابای رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبد کاووس در جمع خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از نصب المان هایی با نقش فرش در شهرستان خبر داد و گفت: تا کنون توانستیم یک اِلمان را برای یکی از میادین طراحی تا بتوانیم آن را قبل از نوروز 1398 نصب کنیم.

وی توضیح داد: هر کدام از نقوش فرش ترکمن بیوگرافی دارد برای مثال ماری گول یکی از گل های اصلی ترکمن است و در ثبت ملی و جهانی به آن توجه شده است. این اِلمان جای پای شتر است و ما سعی کردیم کتیبه هایی از این طراحی ها و الِمان ها داشته باشیم تا آنها را در هر نقطه ای از شهر معرفی کنیم. البته قبل از آنکه ما این کار را شروع کنیم، شهرداری گنبد کاووس دور میدان یادبود این شهر چنین کاری را انجام داده است.آتابای دربار موزه فرش هم بیان نمود: این موزه در سال 1392 راه اندازی شد و توانستیم تعدادی از فرش های موزه را به عنوان نمونه هایی از صنایع دستی استان جمع آوری کنیم و به نمایش بگذاریم. تعدادی از این فرش ها برگرفته از نقوش اصلی فرش ترکمن است که با سفارش به یک بافنده پیشکسوت ترکمن بافته شده است برای مثال قبسه گل، طغرل گل و آینه گل طرح هایی هستند که متاسفانه در چند سال اخیر کمتر در فرش های ترکمن استفاده می شود وطرح های آن را برای احیا به یک بافنده معاصر سفارش دادیم.

بخش دیگری از فرش ها نیز با اعتباری که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان به این کار اختصاص داد، خریداری شده و سعی کردیم از اقصی نقاط استان گلستان از جمله آق قلا، کلاله، بندر ترکمن آن را تهیه کنیم. همچنین سعی کردیم فرش هایی انتخاب کنیم که مواد اولیه آن مثل پشم مرینوس، کُرک و ابریشم اصیل و رنگ آمیزی آن گیاهی باشد. بنابراین فرش های به نمایش درآمده در موزه گنبد کاووس دارای این ویژگی ها هستند. موزه فرش نیازمند اعتبار است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درصدد است اعتباراتی را برای آن و برج گنبد قابوس در نظر بگیرد تا بتواند این موزه را تکمیل و تجهیز کند. گنبد کاووس موزه نداشت و امیدوارم بتوانیم بعد از تصویب اعتبارات لازم موزه شرق گلستان را در پارک داریوش ایجاد کنیم. زمین این موزه را شهرداری در اختیارمان گذاشته است تا موزه فرش ترکمن در آن ساخته شود. همچنین امسال مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است. طرح مطالعاتی این موزه که یک پروژه ویژه است نیز آماده شده و فقط باید ساخت آن را شروع کنیم.

وی درباره تعطیل بودن بازارچه صنایع دستی نیز بیان نمود: متاسفانه نبود طرح مطالعاتی برای ایجاد این بازارچه موجب شد که ما در این زمینه با مسائلی روبرو شویم. با وجود اینکه این بازارچه در کنار برج قابوس است اما با نداشتن فضای پارکینگی و برخی مسائل مهندسی دیگر روبرو است اما با قول هایی که شهردار و فرماندار گنبد کاووس داده اند، فضای مناسبی برای ایجاد بازارچه صنایع دستی به صورت دائمی خواهیم داشت. موضوع زمین آن نیز در شورای اداری مطرح شده است که بتوانیم در جلسه آینده به تصویب برسانیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 2771

به "گنبد کاووس برای جهانی شدن فرش ترکمن آماده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد کاووس برای جهانی شدن فرش ترکمن آماده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید