گوش عظیم زمین آسیب جدی دیده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پس از آن که کابل تلسکوپ رادیویی غول پیکر آرسیبو به طرزی عجیب به داخل صفحه اصلی این تلسکوپ افتاد و به آن آسیب زد، فعالیت این تلسکوپ ناگهان متوقف شد و اکنون دانشمندان و کارشناسان در حال برآورد خسارت وارده و کوشش برای بازگردانی این رادیوتلسکوپ مهم زمینی هستند.

گوش عظیم زمین آسیب جدی دیده است

رصدخانه آرسیبو (Arecibo Observatory) در پورتوریکو (Puerto Rico) که تا پیش از تأسیس تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) در چین، عنوان عظیم ترین تلسکوپ رادیویی دنیا را از آن خود داشت و با نام گوش عظیم زمین شناخته می گردد، در میان یک جنگل واقع شده است و از سال 1963 که تاسیس شد، با شنیدن سیگنال های رادیویی کیهان، یاری بسیاری به پیشرفت های گسترده در علم نجوم نموده است.

به جز ردیابی سیارک هایی که می توانند خطری بالقوه برای زمین محسوب شوند، این تلسکوپ نقش پررنگی در برنامه جست وجوی زندگی هوشمند فرازمینی SETI دارد. هم چنین توسط ستاره شناس معروف کارل سیگن برای ارسال پیغام میان ستاره ای مورد استفاده نهاده شد.

اما در هفته گذشته (10 آگوست)، افتادن کابلی که بستر فلزی و گنبد دریافت نماینده سیگنال ها را در بالای رادیوتلسکوپ نگه می داشت، به ناچار این تلسکوپ را به تعطیلی کشاند و دیش عظیم 305 متری آن نیز آسیب دید.

طبق برآوردهای مرکز نجوم و یونوسفر ملی آمریکا (NAIC) این حادثه در ساعت 02:45 به وقت محلی و زمانی که کابل 7.62 سانتی متری پاره شده اتفاق افتاده است و ضمن افتادن به 6 تا 8 پنل نیز برخورد نموده و حول محور مرکزی چرخیده و در نهایت در صفحه اصلی افتاده است. این باعث آسیب به بیش از 250 بازتابنده اصلی و کابل های پشتیبانی سطح بشقاب این تلسکوپ نیز شده است.

تکنسین ها به صورت شبانه روزی کار می نمایند تا تلسکوپ را به شرایط عادی بازگردانند اما هنوز علت حادثه تعیین نشده و آنان در حال ارزیابی آن چه اتفاق افتاده هستند. از سویی سازه دستگاه را جمع آوری و بازسازی می نمایند و در تلاشند تا اطمینان یابند که در آینده به مسائل بیش تری منجر نخواهد شد. به گفته کوردوا مدت زمان این تعمیرات هنوز معلوم نیست.

این تلسکوپ بخش مهمی از جست وجوی پیوسته برای یافتن سیارات دیگری است که پذیرای حیات باشند و تا کنون از خطرات گوناگونی مانند توفندها (Hurrican)، طوفان های گرجهتی و زمین لرزه گذر نموده است. اکنون نیز دانشمندان امیدوارند که بتوانند آن را از این آسیب دیدگی که علت آن هم نامعلوم است، نجات دهند.

کوردوا در این زمینه گفت: ما راهی برای تعمیر این موضوع خاص پیدا خواهیم کرد و رو به جلو حرکت می کنیم. ما در طول تاریخ 50 ساله خود از توفند ماریا تا تازه ترین زمین لرزه های قدرتمند عبور نموده ایم. بنابراین یک مجموعه کاملاً مقاوم هستیم و راهی را برای ادامه جهت خواهیم یافت تا به پژوهش های شگفت انگیز برای دنیا ادامه دهیم.

این پروژه که هم اکنون توسط دانشگاه مرکز فلوریدا مدیریت می گردد، پروژه های علمی گوناگونی را از سراسر دنیا در دست اجرا دارد. برای نمونه به جز پروژه SETI، در حال حاضر این رصدخانه محل اقامت گروه تحقیقاتی ناسا است که پروژه رادار سیاره ای را برای ردیابی و سنجش اشیاء نزدیک زمین انجام می دهد. این پروژه بخشی از برنامه دفاع سیاره ای ناسا است.

اکنون دانشمندان و پژوهشگران سراسر دنیا امیدوارند که این رصدخانه زودتر به شرایط عادی بازگردد، رصدخانه ای که هرچند قدیمی محسوب می گردد اما هنوز یک ابزار علمی شاخص است و سال های زیادی برای ادامه فعالیت پیشِ رو خواهد داشت.

منابع: CBS, Universe Today, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38279

به "گوش عظیم زمین آسیب جدی دیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوش عظیم زمین آسیب جدی دیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید