16 زنگ خطر بیماری قلبی که هرگز نباید نادیده بگیرید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بیماری قلبی، یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر در سراسر دنیا محسوب می گردد. متأسفانه گاهی اوقات علامت بیماری قلبی خیلی واضح و تعیین نیست. بیماری قلبی همواره با درد قفسه سینه همراه نیست یا مانند آنچه در فیلم ها می بینید باعث زمین خوردن نمی گردد. حتی برخی از علائم بیماری قلبی در جایی غیر از قفسه ی سینه مشاهده می گردد.

16 زنگ خطر بیماری قلبی که هرگز نباید نادیده بگیرید

این امکان وجود دارد که بتوانید علائم اولیه بیماری های قلبی را تشخیص دهید. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره 16 علامت بیماری قلبی که باید جدی بگیرید و در صورت مشاهده آن ها به پزشک مراجعه کنید، صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

علامت بیماری قلبی چیست؟

بیماری قلبی می تواند با علائم متنوعی همراه باشد. مراقب علائم زیر باشید و درباره علت وقوع آن ها با پزشک مشورت کنید:

1. درد قفسه سینه

درد قفسه سینه، شایع ترین علامت بیماری قلبی است. درد ناشی از حمله قلبی می تواند بیش از چند دقیقه طول بکشد یا بعد از مدتی برطرف شده و دوباره برشود. اما همواره حمله قلبی به صورت یک درد ناگهانی ظاهر نمی شود. گاهی اوقات ممکن است در قفسه سینه خود احساس فشار یا سنگینی داشته باشد. معمولا بیماران این احساس را با جملاتی مانند فیل روی قفسه سینه ام نشسته یا احساس می کنم یک کمربند محکم دور قفسه سینه من بسته شده توصیف می نمایند.

اگر در هنگام فعالیت دچار درد قفسه سینه می شوید و درد با توقف فعالیت برطرف می شود، احتمالاً به آنژین صدری مبتلا هستید. به درد قفسه سینه که در اثر گرفتگی عروق کرونر قلب (عروق تغذیه نماینده قلب) ایجاد می شود، آنژین صدری می گویند. در این شرایط باید حتما به پزشک مراجعه کنید. چنانچه درد قفسه سینه با احساس ناخوشی شدید همراه است، با شماره 115 تماس گرفته و درخواست آمبولانس کنید.

2. درد گردن یا فک

هنگامی که درباره علامت بیماری قلبی صحبت می شود، بیشتر مردم فقط به درد قفسه سینه فکر می نمایند. اما علائم بیماری قلبی می تواند در سایر نقاط بدن هم مشاهده شود. ممکن است هنگام وقوع حمله قلبی دچار درد شانه شوید. ممکن است در فک پایینی خود، در یک یا هر دو طرف، احساس درد یا سفتی داشته باشید. بعلاوه محتمل است به گردن درد مبتلا شوید یا در گلو احساس خفگی یا سوزش داشته باشید.

3. درد بازو یا پشت

معمولا مردان درد را در بازوی چپ احساس می نمایند، اما در زنان ممکن است درد در هر 2 دست حس شود. علاوه بر این، محتمل است بازوهای شما سنگین شوند. این موضوع می تواند نشانه آنژین صدری یا سکته قلبی باشد.

ممکن است درد از قفسه سینه آغاز شود، سپس به قسمت فوقانی یا پایین کمر انتشار پیدا کند. اگر در طول شب درد شما را از خواب بیدار می نماید و به نظر نمی رسد که این درد به مفصل یا عضله خاصی مرتبط باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

4. درد پا

اگر در هنگام راه رافتن عضلات ساق پای شما دچار اسپاسم و گرفتگی می شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. چون این موضوع می تواند نشانه بیماری سرخرگ محیطی (PAD) باشد. این بیماری به علت مسدود شدن عروقی که خون را از قلب به پاها منتقل می نمایند، ایجاد می شود. PAD بیشتر در افراد سیگاری و افراد مبتلا به دیابت مشاهده می شود.

5. خستگی غیرعادی

همه افراد مشغله های زیادی دارند. بنابراین، طبیعی است که هر از گاهی احساس خستگی کنید. اما اگر در زمان های غیرعادی به طور ناگهانی احساس خستگی می کنید، این موضوع می تواند علامت بیماری قلبی باشد. شاید بعد از برنامه ورزشی روتین خود احساس خستگی زیادی داشته باشید یا فقط با رفتن به دستشویی خسته شوید. بعلاوه ممکن است علیرغم احساس خستگی باز هم خوابیدن برای شما سخت باشد.

اگر در طول روز ساعت ها کار نموده اید یا تا دیروقت بیدار بوده اید، خستگی شما طبیعی بوده و به بیماری قلبی مربوط نیست. اما اگر بدون اینکه فعالیت زیادی انجام دهید یا سبک زندگی تان تغییر کند به شدت خسته می شوید، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

6. تنگی نفس

تنگی نفس، یکی از مهم ترین علائم بیماری قلبی است. در این شرایط بدون اینکه فعالیت داشته باشید و از جای خود بلند شوید، دچار تنگی نفس می شوید. حتی وقتی دراز می کشید، نفس کشیدن برای شما سخت تر می شود.

اگر کاری که در گذشته به راحتی انجام می دادید مانند بالا رفتن از پله ها باعث تنگی نفس شما می شود، ممکن است به بیماری قلبی مبتلا شده باشید. معمولا بیماری عروق کرونر قلب، کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب)، بیماری دریچه قلب و آریتمی قلبی (اختلال ریتم قلب) باعث تنگی نفس می شوند.

7. غش کردن و حالت تهوع

در صورت ابتلا به بیماری قلبی ممکن است احساس کنید که در حال از دست دادن هوشیاری خود هستید. غش کردن زمانی اتفاق می افتد که فشار خونتان پایین است و قلب شما نمی تواند اکسیژن کافی را در اختیار مغز قرار دهد. محتمل است که این موضوع از گرمای بیش از حد ناشی شود، اما بیماری قلبی هم می تواند در بروز آن نقش داشته باشد. از سایر علائم بیماری قلبی می توان به تهوع و بی اشتهایی اشاره نمود.

8. تعریق

اگر در هنگام ورزش کردن یا در روزهای گرم سال عرق می کنید، جای نگرانی نیست. اما احساس گرمایی که با درد قفسه سینه همراه باشد، علامت بیماری قلبی است. اگر دچار حمله قلبی شوید، بدون آنکه فعالیت خاصی انجام دهید، عرق می کنید یا احساس سرما و بی حالی دارید.

9. سرفه و خس خس سینه

تنگی نفس که همراه با سرفه و خس خس سینه رخ دهد، می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. در مبتلایان به نارسایی قلبی، قلب نمی تواند به حدی خون را پمپاژ کند که خون و اکسیژن کافی به سراسر بدن برسد. هنگامی که به نارسایی قلبی مبتلا می شوید، مایعات در ریه های شما تجمع پیدا می نمایند. درنتیجه، به سختی نفس می کشید یا هنگام تنفس خس خس می کنید. بعلاوه ممکن است سرفه های شما با خلط صورتی رنگ همراه باشد.

10. تورم

اگر نارسایی قلبی داشته باشید، پا، مچ پا یا شکم شما متورم می شود. به طوریکه متوجه می شوید کفش هایتان تنگ شده اند. وقتی قدرت پمپاژ قلب کاهش پیدا می نماید، خون به سمت عقب برمی شود. این موضوع باعث احتباس مایعات در نقاط مختلف بدن می شود. علاوه براین، کلیه ها نمی توانند آب و نمک اضافی را دفع نمایند که این موضوع باعث تشدید تورم می شود.

11. مشکل در حرکت کردن

هنگامی که دچار نارسایی قلبی می شوید، بدن شما خون و اکسیژن را از مناطقی که اهمیت کمتری دارند مانند پاها به مغز و قلب می فرستد. این موضوع تحرک را سخت تر می نماید. درنتیجه، ممکن است انجام فعالیت های عادی مانند راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها برای شما سخت باشد. با ضعیف شدن قلب، لباس پوشیدن یا قدم زدن در اتاق می تواند شما را خسته کند.

12. افزایش ضربان قلب

در مبتلایان به نارسایی قلبی سرعت ضربان قلب بیشتر می شود تا کاهش قدرت قلب در پمپ کردن خون جبران شود. این شرایط باعث افزایش ضربان قلب می شود.

13. نامنظم بودن ضربان قلب

اگر انقباض و انبساط 2 حفره فوقانی قلب که به آن ها دهلیز می گویند مختل شود، به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا می شوید. این بیماری باعث می شود که ضربان قلبتان سریع و نامنظم باشد. برخی از افراد این احساس را به شکل یک لرزش یا یک ماهی که در داخل قفسه سینه آن ها در حال تکان خوردن است، توصیف می نمایند. از سایر علائم این بیماری می توان به تنگی نفس، ضعف، خستگی و سرگیجه اشاره نمود. عدم درمان فیبریلاسیون دهلیزی به لخته شدن خون در عروق و سکته مغزی منجر می شود.

14. سرگیجه و سبکی سر

سرگیجه و سبکی سر به تنهایی نمی تواند علامت بیماری قلبی باشد. گاهی اوقات، ایستان بیش از حد یا کم آبی بدن باعث سرگیجه می شود. اما اگر به طور مداوم دچار سرگیجه می شوید یا علاوه بر آن علائم دیگری مانند سفتی قفسه سینه را تجربه می کنید، باید با پزشک مشورت کنید. دلایل زیادی برای سرگیجه و سبکی سر وجود دارند. مهم است که در هنگام مشاهده چنین علائمی برای آنالیز بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

15. خروپف بلند

اگر هر شب خروپف می کنید، احتمالاً به آپنه خواب مبتلا هستید. آپنه خواب، وضعیتی است که باعث توقف تنفس در هنگام خواب می شود. در مبتلایان به آپنه خواب عملکرد مواد شیمیایی مغز که به تنفس یاری می نمایند، مختل شده و سطح اکسیژن به شدت کاهش پیدا می نماید.

آپنه خواب از خواب آرام و راحت جلوگیری نموده و هورمون های استرس را افزایش می دهد. این بیماری با فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط بوده و احتمال ابتلا به پرفشاری خون، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. اگر نسبت به درمان آپنه خواب اقدام نکنید، در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار می گیرید.

16. اختلال نعوظ

اگر در بیشتر مواقع با مشکل اختلال نعوظ روبرو هستید، محتمل است به بیماری قلبی مبتلا باشید. درست مانند زمانی که عروق خونی اطراف قلب دچار انسداد می شوند، وجود پلاک در عروق خونی اندام تناسلی هم باعث مسدود شدن آن ها می شود. درنتیجه، خونرسانی به این اندام مختل شده و دچار اختلال نعوظ می شوید. در صورت ابتلا به این مشکل با پزشک مشورت کنید تا علت بروز آن معین شود.

آیا علائم بیماری قلبی بین مردان و زنان فرق دارد؟

بسیاری از علائم بیماری قلبی بین مردان و زنان مشترک است. با این حال، احتمال اینکه مردان علائم شناخته شده حمله قلبی را تجربه نمایند، بیشتر است. معمولا در مردان مبتلا به بیماری قلبی علائم زیر دیده می شود:

  • درد قفسه سینه
  • احساس فشار یا پری در قفسه سینه
  • درد بازو، فک یا پشت
  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • حالت تهوع

احتمال وقوع درد قفسه سینه در میان زنان کمتر است. معمولا زنان علائم زیر را تجربه می نمایند:

  • درد فک، گردن یا قفسه سینه
  • احساس ضعف یا سبکی سر
  • احساس فشار در قسمت فوقانی کمر
  • احساس فشار در قسمت مرکزی قفسه سینه

احتمال اینکه زنان علائم خود را نادیده بگیرند، بیشتر است. چون ممکن است به نظر برسد که این علائم به قلب مربوط نیستند.

چه زمانی باید در پی مراقبت های اورژانسی باشیم؟

اگر فکر می کنید که شما یا یکی از اطرافیان تان علائم بیماری قلبی را نشان می دهد، بلافاصله در پی مراقبت های پزشکی باشید. درمان سریع می تواند احتمال آسیب دیدگی قلب را کاهش دهد. در صورت مشاهده علائم زیر با شماره 115 تماس بگیرید:

  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه
  • دردی که به شانه ها، پشت، گردن یا بازوها انتشار پیدا می نماید
  • تنگی نفس
  • سبکی سر، سرگیجه یا غش
  • تعریق و حالت تهوع

کلام پایانی

همه افراد می دانند که درد قفسه سینه علامت بیماری قلبی است. اما گاهی اوقات بیماری قلبی با علائم دیگری مانند تنگی نفس، تعریق، سرگیجه، تورم، خستگی شدید و اختلال نعوظ ظاهر می شود. آگاهی از علائم مسائل قلبی می تواند به درمان به موقع بیماری یاری نموده و احتمال بروز عوارض جدی مانند حمله قلبی را کاهش دهد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: webmd, thomsonmedical

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65476

به "16 زنگ خطر بیماری قلبی که هرگز نباید نادیده بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 زنگ خطر بیماری قلبی که هرگز نباید نادیده بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید