2 طرز تهیه رولت هندوانه به روش قنادی در فر و تابه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، چطور رولت هندوانه درست کنیم؟ رولت هندوانه ای یکی از شیرینی های خوشمزه با ظاهر مجذوب کننده است که به صورت ساده و خامه ای می توانید آن را درست کنید. این کیک رولت هندوانه ای معمولا برای مهمانی ها و دورهمی های شب یلدا تهیه می گردد اما می توانید در مناسبت های دیگر هم آن را پخته و سرو کنید. برای درست کردن این رولت به شکل هندوانه، باید لایه ها را یکی یکی درست نموده و در آخر رول کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران 2 روش طرز تهیه رولت رولت هندوانه در فر و در تابه دو طرفه، به همراه نکات خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می دهیم.

2 طرز تهیه رولت هندوانه به روش قنادی در فر و تابه

مواد لازم برای تهیه رولت هندوانه

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آرد سفید قنادی75 گرم
شکر75 گرم
تخم مرغ3 عدد
وانیلنوک قاشق چای خوری
خامه قنادی150 تا 200 گرم
آب جوش1 قاشق غذاخوری
رنگ خوراکی ژله ای سبز و قرمزچند قطره
شکلات (چیپسی)به مقدار دلخواه برای تزیین رولت

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت رولت هندوانه در فر: 8 تا 10 دقیقه

مراحل طرز تهیه رولت هندوانه

اگر برای اولین بار این رولت خوشمزه را می پزید، بهتر است مانند روش بالا، مواد را کمتر در نظر بگیرید و در صورتی که می خواهید رولت بزرگ تر و تعداد شیرینی ها بیشتر باشد، مواد را به نسبتی که می خواهید، به 2 تا 3 برابر، افزایش دهید. در ادامه جزییات و مراحل طرز تهیه رولت هندوانه در فر را دنبال کنید.

مرحله اول: سفیده تخم مرغ را آماده کنید

ابتدا فر را روشن و روی دمای 200 درجه تنظیم کنید تا گرم گردد. تخم مرغ ها را بشکنید و زرده و سفیده آنها را جدا کنید. به سفیده ها به مقدار 1/3 از مقدار شکری را که دارید، اضافه کنید و با دور تند همزن بزنید تا کف نمایند و کاملا حالت پوک بگیرند. سفیده ها را در حدی باید بزنید که حجم آنها چند برابر گردد و وقتی ظرف را برمی گردانید، مواد آن بیرون نریزد. مایه سفید که آماده شد، ظرف سفیده تخم مرغ را در یخچال بگذارید.

تخم مرغ و شکر را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

مرحله دوم: زرده های تخم مرغ را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه رولت هندوانه، زرده ها را با 2/3 شکر که به جای مانده است و وانیل مخلوط کنید و با دور تند همزن بزنید. 1 قاشق غذاخوری آب جوش را در اواسط هم زدن اضافه کنید تا مخلوط زرده نرم گردد. زرده ها را به حدی بزنید که رنگ کرمی پیدا کند و کشدار گردد.

مرحله سوم: آرد را اضافه کنید

آرد سفید را 3 بار الک کنید تا کاملا لطیف گردد. آرد را کنار بگذارید. زرده و سفیده تخم مرغ را که آماده نموده بودید، با هم مخلوط کنید و با همزن دوباره هم بزنید تا پف دار گردد. آرد را به تدریج به مایه تخم مرغی اضافه کنید و هم بزنید تا آرد در مایه تخم مرغی، میکس گردد و یک مایه خمیری نرم داشته باشید.

برای خرید آرد و وانیل می توانید از فروشگاه های به روش های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: به خمیر، رنگ خوراکی را به خمیر اضافه کنید

خمیر به دست آماده را نصف کنید. به نصف آن چند قطره رنگ قرمز ژله ای و به نصف دیگر، چند قطره رنگ سبز ژله ای اضافه کنید. با قاشق خمیرها و رنگ را مخلوط کنید تا یک ظرف مایه کیک قرمز و یک ظرف مایه کیک سبز داشته باشید. به مقدار 3 قاشق غداخوری از مایه کیک سبز را بردارید و در یک کاسه بریزید. به این 3 قاشق مایه کیک، چند قطره دیگر رنگ سبز اضافه کنید تا نسبت به مایه سبز اول، تیره تر گردد.

مرحله پنجم: مایه رولت هندوانه را در سینی فر بریزید

کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. مایه رولت قرمز را یک طرف سینی فر بریزید و مایه رولت سبز را یک طرف دیگر بریزید. هر دو مایه رولت را با لیسک صاف کنید. دقت کنید که این دو مایه رولت، نباید با هم مخلوط شوند و مرز بین آنها باید معین باشد (مثل تصویر بالا).

مرحله ششم: مایه رولت سبز تیره درست کنید

3 قاشق از مایه کیک که رنگ سبز اضافه نموده بودید، می توانید در قیف بریزید. سپس به صورت عمودی، این مایه سبز را روی قسمت سبز داخل سینی بریزید. چندین خط عمودی روی مایه رولت سبز رنگ سینی ایجاد کنید. بعد با یک خلال دندان، روی مایه سبز پر رنگ بکشید و کمی آن را بخش کنید تا طرح پوسته هندوانه به آن بدهید.

مرحله هفتم: مایه کیک رولت را در فر بگذارید

مایه رولت که به خوبی طرح زده شد، سینی را در فر بگذارید. دمای فر را تا 220 درجه سانتی گراد بالا ببرید. سینی را به مدت 8 دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. بعد فر را خاموش کنید ولی سینی را بیرون نیاورید. اجازه دهید سینی در دمای گرم فر بماند. در این فاصله، خامه قنادی را در قیف بریزید.

مرحله هشتم: رولت را خامه کشی کنید

قبل از خامه کشی، یک پارچه تمیز نخی را روی سطح بیندازید. سپس گوشه های کاغذ روغنی را بگیرید و رولت را به آرامی روی پارچه برگردانید و کاغذ روغنی آن را جدا کنید. روی قسمت سبز رولت یا روی کل رولت، خامه داخل قیف را پمپ کنید. خامه باید به مقدار 1 سانتی متر از لبه خمیر رولت، فاصله داشته باشد. با پشت قاشق یا با لیسک، روی سطح خامه را صاف کنید.

مرحله نهم: رولت هندوانه را بپیچید

سپس به یاری پارچه زیر رولت، رولت هندوانه ای را با احتیاط رول کنید. این رول را به مدت حدود 1 تا 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت گردد و خودش را بگیرد. سپس رولت را بیرون بیاورید و با چاقو، با فاصله های 2 تا 3 سانتی متری از عرض، برش بزنید. رولت ها را در ظرف سرو بگذارید و در صورت دلخواه، روی لایه قرمز رولت را با شکلات چیپسی تزیین کنید.

انواع شکلات را می توانید به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

روش تهیه رولت هندوانه بدون فر

برای طرز تهیه رولت هندوانه تابه ای، باید از تابه دو طرفه بهره ببرید. برای این کار، مایه رولت را مانند روش بالا درست نموده و مراحل طرز تهیه رولت خامه ای با ماهیتابه رژیمی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: تابه را گرم کنید

دو کاغذ روغنی را کف تابه بیندازید و با قلم موی آشپزی، آنها را چرب کنید. سپس درب تابه را ببندید و تابه را روی حرارت بگذارید. اجازه دهید تابه برای 10 دقیقه روی حرارت باشد تا دمای داخل آن گرم گردد. مانند روش قبل، 3 قسمت مایه رولت سبز، سبز تیره (به مقدار کم) و قرمز درست کنید.

مرحله دوم: خمیر رولت را بپزید

سپس مایه رولت سبز را یک طرف تابه و مایه رولت قرمز را طرف دیگر تابه بریزید و سطح آن را صاف کنید. باید مرز بین دو قسمت سبز و قرمز معین باشد و لایه ها در هم مخلوط نشوند. مایه سبز پررنگ را هم روی قسمت سبز به صورت لایه های نازک عمودی بریزید و با خلال دندان یا قاشق، آن را کمی پخش کنید و فرم دهید. سپس درب تابه را ببندید و تابه را روی حرارت ملایم به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارید تا مایه رولت پخته گردد.

مرحله سوم: رولت هندوانه را فرم دهید

وقتی مطمئن شدید کیک پخته است، روی یک سطح را یک دستمال حوله ای نمدار، بزرگ تر از مقدار کف تابه بیندازید. اطراف کیک را از تابه با چاقو جدا کنید. کیک را روی پارچه نمدار برگردانید. اجازه دهید چند دقیقه رولت از دما بیفتد، سپس روی رولت را خامه بریزید و با یاری دستمال حوله ای آن را رول کنید.

به مدت 1 تا 2 ساعت رولت را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و سپس رولت هندوانه را به عرض 2 تا 3 سانتی متر برش بزنید و آن را سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه رولت هندوانه

  • کاغذی را که کف فر می اندازید و روی آن مایه رولت می ریزید، کمی بزرگ تر در نظر بگیرید تا به دیواره ها برسد و بعد از پخت شدن مایه رولت، به راحتی کاغذ را بگیرید و به عنوان دستگیره از آن بهره ببرید.
  • می توانید روی پارچه نخی یا دستمال حوله ای که رولت را روی آن برمی گردانید، کمی پودر قند (طرز تهیه پودر قند) بپاشید. این کار یاری می نماید تا لایه روی کیک، موقع رول کردن، باز نگردد و به خوبی به هم بچسبند.
  • برای پخت خمیر رولت، بهتر است دمای فر را بالا ببرید تا زمان پخت کمتر گردد.
  • برای طرز تهیه رولت خامه ای با خامه صبحانه، خامه را باید با همزن به قدری بزنید که کاملا پوک و حجیم گردد. می توانید روی مقاله طرز تهیه خامه همزده کلیک کنید تا با روش تهیه آن آشنا شوید. خامه صبحانه را می توانید از هم بخرید؛ اینترنتی یا حضوری.
  • برای طرز تهیه رولت هندوانه ای با خامه، می توانید خامه را دو قسمت کنید. به یک قسمت رنگ قرمز خوراکی اضافه کنید و قسمت دیگر را سفید بگذارید. خامه قرمز را روی لایه رولت قرمز بریزید و خامه سفید را روی لایه سبز رولت بریزید و صاف کنید. سپس خمیر رولت را رول کنید.
  • می توانید برای تهیه رولت هندوانه، همه خمیر را سبز کنید و خامه را با رنگ خوراکی قرمز کنید. خمیر رولت سبز را بپزید و روی آن خامه قرمز بریزید و رول کنید.
  • برای افزودن شکلات چیپسی به عنوان هسته هندوانه، می توانید روی لایه خامه ای، شکلا ت ها را بپاشید و بعد خمیر رولت را رول کنید.
  • مقدار آرد گفته شده در دستور رولت هندوانه مقدار آرد بعد از 3 بار الک کردن است.

فوت و فن های خوشمزه شدن رولت هندوانه

چرا رولت هندوانه بعد از پخت چسبناک است؟

اگر بعد از پخت روی رولت را فشار دادید و احساس چسبنده بودن کردید، به معنی این است که هنوز خمیر رولت شما به طور کامل نپخته است و به زمان بیشتری برای پخت احتیاج دارد.

آیا خمیر رولت باید پف کند؟

خیر. رولت مثل کیک زیاد حساس نیست و اگر پف نکند، موضوع مهمی نیست. به همین دلیل می توانید برای هم زدن آن از همزن بهره ببرید.

رولت یلدایی بدون فر چی درست کنم؟

شما می توانید رولت هندوانه برای شب یلدا را با دنبال کردن دستور تهیه رولت هندوانه بدون فر و در تابه دو طرفه رژیمی، تهیه و سرو کنید.

رولت یلدایی بدون خامه چی درست کنم؟

می توانید رولت هندوانه برای شب یلدا درست کنید ولی برای این روش، مایه رولت هندوانه را به 2 قسمت تقسیم کنید. یک لایه سبز، یک لایه قرمز و یک لایه را سفید بگذارید. لایه ها را در کنار هم در تابه یا سینی فر بپزید و در آخر رول کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1403 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 92288

به "2 طرز تهیه رولت هندوانه به روش قنادی در فر و تابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه رولت هندوانه به روش قنادی در فر و تابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید