227 روز همزیستی انسان و ببر روی دریا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران- زندگی پی با عنوان انگلیسی Life of Pi، کتابی نوشته یان مارتل است که در 2001 در کانادا منتشر شد. زندگی پی، کتابی درباره مذهب، ترس، طبیعت و سرسختی انتها ناپذیر انسان است.

227 روز همزیستی انسان و ببر روی دریا

این اثر، درباره پسر جوانی بنام پی پاتل، فرزند یک صاحب باغ وحش در هندوستان است. پی پاتل در 16 سالگی همراه خانواده اش از هند به طرف کانادا کوچ می نماید. خانواده پی در قسمت بار یک کشتی ژاپنی در کنار جانوران باغ وحش به سمت خانه جدید سفر می نمایند. در میانه راه کشتی غرق می گردد و پی خودش را در قایق نجاتی به همراه یک کفتار، یک اورانگوتان، یک گورخر زخمی و یک ببر 200 کیلو گرمی تنها می بیند. در هفته نخست سفر پی روی این قایق نجات، تنها چیزی که بر همه چیز چیره بوده، کشمکش برای زندگی است. ادامه کتاب توضیح 227 روز گمشدگی پی در دریا است. قایق نجاتی که پی روی آن سوار است، برای نجات یک انسان به اندازه کافی غذا اندوخته دارد، ولی پی می داند که تنها امید رهایی، راضی نگهداشتن ببر و خدمت کردن به اوست.

زندگی پی، در وحشتی همیشگی از ببر شکل می گیرد و تعریف می گردد. ناامیدی پی از زندگانی نه تنها یک فرایند حسی و عاطفی که یک حقیقت هراسناک فیزیکی است. پس از رسیدن آن ها به سواحل مکزیک، ببر بی اعتنا در جنگل ناپدید می گردد و نشانی از او نمی ماند. مسئولینی که از پی درباره سفرش پرس وجو می نمایند، داستانش را باور نمی نمایند و از او می خواهند که حقیقت را بگوید. در خاتمه پس از ساعت ها تهدید و اجبار، پی داستان دومی را بیان می نماید؛ داستانی باورپذیرتر که نشانه ای از گمان پردازی در آن نیست.

اثری پیروز در قاب کتاب و پرده سینما

کتاب زندگی پی در سال 2002 برنده جایزه من بوکر شد. این کتاب در ایران از سوی نشر علم با ترجمه گیتا گرکانی به چاپ رسیده است.

آنگ لی، فیلم ساز تایوانی، براساس داستان زندگی پی فیلمی سینمایی و پیروز ساخت. این فیلم که به صورت سه بُعدی فیلمبرداری شده، نامزد 11 جایزه اسکار شد و سه جایزه گلدن گلوب ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد و بیشتر منتقدان آن را ستوده اند. در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار، انگ لی جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای این فیلم دریافت کرد. جوایز اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن اریجینال و بهترین جلوه های ویژه نیز به این فیلم تعلق گرفت.

نویسنده فیلمنامه این اثر سینمایی، دیوید مگی است و سورج شارما، عرفان خان، تابو، عادیل حسین و ژرار دوپاردیو بازیگران اصلی آن هستند. کمپانی فاکس قرن بیستم در تاریخ 21 نوامبر 2012 این فیلم را که محصول مشترک آمریکا، تایوان و انگلستان است، بر پرده سینماها اکران کرد. این فیلم با هزینه 120 میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه 609٬016٬565 دلار فروش داشت.

فیلم تمرکز خود را روی نجات پای نگذاشته و در واقع نجات پای مسئله اصلی فیلم نیست. فیلم تمرکز خود را روی تقابل انسان و حیوان و تقابل هر دو با دریا گذاشته است. در واقع یکی از نکاتی که فیلم را جذاب نموده، تقابل و در نهایت همزیستی انسان و ببر است و تماشای تغییر، تحول و پیشرفت رابطه این دو موجود، یکی از اصلی ترین نقاط قوت فیلم می گردد. در این میان از فیلمبرداری زیبای این اثر نمی توان گذشت. نماهای شگفت انگیز دریا و جزیره به همراه میزانسنی عالی که با بازی عالی سورج شارما در نخستین نقش سینمایی خود ترکیب می گردد، بهترین صحنه ها را تشکیل می دهند.

فیلمی درباره اثبات وجود خدا

موحد منتقم در نقد خود درباره این اثر سینمایی گفته است: فیلم زندگی پی، صرفا یک فیلم دیدنی و تأثیرگذار نیست، بلکه همانند نخی به ظرافت تابیده شده، فیلمی درباره اثبات وجود خداست. نخی که از داستان های خیلی دور حکایت می نماید که نه می توانید آن را به تمامی بپذیرید، نه آن را کاملا رد کنید. ولی به یمن ریسنده (فیلمنامه نویس) فوق العاده اش به چنان قدرتی بافته شده که می توان آن را در کنار رابینسون کروزو دانیل دوفو قرار داد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54523

به "227 روز همزیستی انسان و ببر روی دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "227 روز همزیستی انسان و ببر روی دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید