4 اشتباه رایج در مصرف قهوه که روی مغز تأثیر منفی دارند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیا است. به همین علت، دانشمندان تحقیقات زیادی درباره اثرات کوتاه مدت و بلندمدت آن انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها نظیر دیابت پیشگیری کند.

4 اشتباه رایج در مصرف قهوه که روی مغز تأثیر منفی دارند

نتیجه تحقیقات در خصوص تأثیر قهوه روی مغز هم امیدوارنماینده است. این تحقیقات نشان داده اند که قهوه به بهبود هوشیاری، تمرکز و خلق و خو یاری می کند و خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد. اما این مزایا به شرطی نصیب شما می شوند که از قهوه به شیوه درست بهره ببرید. در غیر این صورت، نه تنها از فواید آن بهره مند نمی شوید، بلکه سلامت مغزتان در معرض خطر قرار می گیرد. مقاله امروز خبرنگاران مگ به اشتباهات رایج در مصرف قهوه که می توانند توانایی های شناختی شما را کاهش دهند، اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

فواید قهوه برای سلامت مغز

قهوه حاوی ترکیبات مفیدی است که بسیاری از آن ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. از سایر فواید قهوه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هوشیاری را افزایش می دهد

کافئین که مهم ترین ماده فعال قهوه است به روش های مختلف روی سیستم عصبی مرکزی (CNS) تأثیر می گذارد. اعتقاد بر این است که این اثرات عمدتا از نحوه تعامل کافئین با گیرنده های آدنوزین ناشی می شوند. آدنوزین یک نوروترنسمیتر (انتقال دهنده عصبی) است که خواب را تقویت می نماید. نورون ها یا سلول های عصبی مغز گیرنده های خاصی دارند که آدنوزین می تواند به آن ها متصل گردد و فعالیت عصبی را کاهش دهد. آدنوزین در طول روز زیاد می گردد و در نهایت وقتی زمان خواب فرا می رسد، شما را خواب آلود می نماید.

کافئین و آدنوزین ساختار مولکولی مشابهی دارند. بنابراین وقتی کافئین در مغز وجود دارد، با آدنوزین برای اتصال به گیرنده ها رقابت می نماید. با این حال، کافئین مثل آدنوزین باعث کاهش فعالیت نورون ها نمی گردد، بلکه از مهار فعالیت آن ها به وسیله آدنوزین جلوگیری می نماید. به عبارت دیگر، کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می گردد و شما را هوشیارتر می نماید.

عملکرد مغز را تقویت می نماید

کافئین می تواند به افزایش آنتروپی مغز در حالت استراحت منجر گردد. آنتروپی مغز برای عملکرد مغز حیاتی است و افزایش آن در حالت استراحت نشان دهنده ظرفیت بالاتر پردازش اطلاعات است. کافئین بعلاوه با افزایش ترشح سایر نوروترنسمیترها، از جمله نورآدرنالین، دوپامین و سروتونین، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می نماید. کافئین جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله خلق و خو، توجه و یادگیری را بهبود می بخشد.

باعث بهبود حافظه می گردد

کافئین موجود در قهوه روی حافظه شما تأثیر می گذارد، اما نتایج تحقیقات در این مورد ضد و نقیض است و مطالعات بیشتری باید انجام گردد. برخی از مطالعات نشان داده اند که کافئین تأثیر مثبت قابل توجهی بر حافظه کوتاه مدت و بلندمدت دارد. اما سایر مطالعات هیچ تأثیری را گزارش ننموده اند یا حتی به این نتیجه رسیده اند که کافئین عملکرد حافظه را مختل می نماید.

خستگی را برطرف می نماید

دلیل اصلی نوشیدن قهوه این است که سطح انرژی بدن افزایش پیدا کند و فرد برای مدت طولانی تری بیدار بماند، بنابراین تعجب آور نیست که تحقیقات نشان داده اند کافئین احساس خستگی را کاهش می دهد. با این حال، افزایش انرژی برای مدت معینی دوام دارد و بعد از آن احساس می کنید که به یک فنجان قهوه دیگر احتیاج دارید.

خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد

بیماری آلزایمر شایع ترین دلیل زوال عقل در سراسر دنیا است. این بیماری معمولا به آرامی پیشرفت می نماید و با گذشت زمان شدیدتر می گردد. آلزایمر باعث از دست دادن حافظه می گردد و مسائل زیادی در تفکر و رفتار ایجاد می نماید.

در حال حاضر بیماری آلزایمر درمان قطعی ندارد، اما معین شده است که رژیم غذایی روی شانس ابتلا به آن تأثیر دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم و میانه قهوه می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را 65 درصد کاهش دهد. با این حال، برای تأیید این ادعا به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

از ابتلا به بیماری پارکینسون پیشگیری می نماید

بیماری پارکینسون یکی از اختلالات مزمن سیستم عصبی مرکزی است. در مبتلایان به این بیماری، سلول های عصبی مغز که دوپامین ترشح می نمایند و برای حرکت عضلات مهم هستند از بین می روند. پارکینسون عمدتا روی حرکات تأثیر می گذارد و باعث لرزش می گردد. هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد، به همین خاطر، پیشگیری از بروز آن اهمیت ویژه ای دارد.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که قهوه به کاهش خطر ابتلا به پارکینسون یاری می نماید. در یک مطالعه بزرگ، مصرف سه فنجان قهوه در روز با کاهش 29 درصدی خطر ابتلا به این بیماری مرتبط بود. به نظر می رسد که تأثیر قهوه روی بیماری پارکینسون از کافئین موجود در آن ناشی می گردد.

قهوه اسپرسو بن مانو مدل آرتیمان وزن 250 گرم

92,000

تومان

قهوه ترک بن مانو اندازه 250 گرم

67,140

63,780

تومان

خرید انواع قهوه از خبرنگاران

مشاهده همه

اشتباهات رایج در مصرف قهوه

رایج ترین اشتباهاتی که باعث می شوند از فواید قهوه بی نصیب بمانید، عبارتند از:

1. در مصرف قهوه زیاده روی می کنید

اگرچه نوشیدن قهوه در حد اعتدال برای مغز مفید است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند ضرر داشته باشد. برای مثال، یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن بیش از 6 فنجان قهوه در روز با کاهش حجم مغز مرتبط است و خطر زوال علق را 53 درصد افزایش می دهد.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، بزرگسالان می توانند هر روز حداکثر 400 میلی گرم کافئین دریافت نمایند که تقریبا معادل چهار فنجان قهوه خانگی است. اگر می خواهید بدن و مغز سالمی داشته باشید، اندازه قهوه مصرفی خود را در این محدوده حفظ کنید و نباید فراموش کنید که کافئین در غذاها و نوشیدنی های دیگری مثل چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات هم یافت می گردد.

2. در ساعات پایانی شب قهوه می نوشید

بسیاری از افراد برای اینکه وسط روز سطح انرژی و هوشیاری خود را افزایش دهند، به قهوه پناه می برند. اما اگر خیلی دیروقت و نزدیک به زمان خواب قهوه بنوشید، ممکن است خواب تان مختل گردد. چون کافئین یک ماده محرک است که تا مدت ها پس از نوشیدن آخرین جرعه قهوه در جریان خون شما باقی می ماند.

محققان نیمه عمر کافئین را تقریبا پنج ساعت اعلام نموده اند، یعنی 10 ساعت طول می کشد که کل کافئین دریافتی از بدن شما حذف گردد. به همین خاطر، نوشیدن قهوه در اواخر روز می تواند برای خواب مشکل ساز باشد. کم خوابی روی سلامتی، به خصوص سلامت مغز، تأثیر منفی می گذارد و یادگیری و تمرکز را مختل می نماید. علاوه بر این، به مرور زمان باعث تجمع بتا آمیلوئید در مغز می گردد. بتا آمیلوئید، پروتئینی است که با اختلال شناختی و بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان توصیه می نمایند که حداقل از 6 ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه و مصرف سایر منابع غذایی حاوی کافئین خودداری کنید.

3. داخل قهوه اندازه زیادی شکر می ریزید

بدون شک قهوه شیرین شده طعم بهتری دارد، اما مصرف مداوم شکر التهاب را در بدن افزایش می دهد، باعث پوسیدگی دندان می گردد و اگر مراقب نباشید وزن تان را بالا می برد. به علاوه، سلامت مغزتان را به خطر می اندازد. قند خونی که به طور مداوم بالا باشد می تواند مغز را کوچک کند و روی مویرگ ها تأثیر منفی بگذارد. در یک مطالعه روی افراد سالمند مشاهده شد که بین مصرف بیش از حد قند با عملکرد شناختی ضعیف ارتباط وجود دارد.

اگر عادت به مصرف قهوه دارید، بهتر است آن را شیرین نکنید یا اندازه مصرف شکر را به حداقل برسانید. به طور کلی، توصیه می گردد مردان اندازه مصرف شکر را به حداکثر 9 قاشق چای خوری در روز محدود نمایند. حد مجاز مصرف شکر برای زنان 6 قاشق چای خوری در روز است.

به شیرین نماینده هایی که در فرآیند فراوری یا آماده سازی به غذاها اضافه می شوند، شکر یا قند افزوده می گویند. هنگام محاسبه اندازه شکر مصرفی خود به خاطر داشته باشید که بسیاری از غذاهای فرآوری شده مثل کیک، بیسکوئیت، نوشابه و… حاوی قند افزوده هستند. بنابراین حتی اگر قهوه خود را شیرین نکنید، احتمالا در طول روز با مصرف غذاهای مختلف اندازهی قند افزوده دریافت می کنید.

4. مصرف قهوه را به یکباره و به طور ناگهانی قطع می کنید

اگر فکر می کنید در طول روز بیش از حد کافئین دریافت می کنید، بهتر است مصرف قهوه و سایر منابع حاوی کافئین را به تدریج کاهش دهید. افرادی که عادت به خوردن قهوه دارند و به طور منظم از این نوشیدنی استفاده می نمایند، ممکن است با قطع یکباره آن علائم ترک را تجربه نمایند که خود را به صورت سردرد نشان می دهد و حتی می تواند تمرکز کردن را با مشکل روبرو کند.

برای جلوگیری از سر درد و مه مغزی، اندازه کافئین دریافتی خود را به تدریج کم کنید. برای مثال، می توانید یک روز در میان از قهوه معمولی و قهوه بدون کافئین بهره ببرید و سپس به مرور اندازه مصرف قهوه معمولی را کاهش دهید.

قهوه اسپرسو بن مانو مدل آرتیمان وزن 250 گرم

92,000

تومان

قهوه ترک بن مانو اندازه 250 گرم

67,140

63,780

تومان

انواع قهوه

مشاهده همه

کلام پایانی

وقتی قهوه در حد اعتدال مصرف گردد، می تواند برای مغز شما بسیار مفید باشد. در کوتاه مدت قهوه خلق و خو، هوشیاری و یادگیری را بهبود بخشد و در بلندمدت از شما در برابر بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می نماید. برای اینکه از فواید این نوشیدنی محبوب بهره مند شوید، باید از زیاده روی در مصرف آن یا نوشیدن آن در ساعات پایانی شب اجتناب کنید و آن را به صورت تلخ بنوشید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: livestrong, healthline

سؤالات متداول

آیا نوشیدن قهوه برای سلامتی مفید است؟

تحقیقات نشان داده اند که بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری کبدی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، حمله قلبی و سکته مغزی ارتباط وجود دارد.

زیاده روی در مصرف قهوه چه عوارضی دارد؟

قهوه حاوی کافئین است و دریافت بیش از حد کافئین می تواند باعث اضطراب، بی قراری و تپش قلب گردد و خواب را مختل کند.

چه کسانی باید مصرف قهوه را محدود نمایند؟

بچه ها و نوجوانان باید مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین را محدود نمایند. زنان باردار و شیرده و افرادی که بیماری زمینه ای دارند یا دارو مصرف می نمایند، باید قبل از افزودن قهوه به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت نمایند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 85177

به "4 اشتباه رایج در مصرف قهوه که روی مغز تأثیر منفی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اشتباه رایج در مصرف قهوه که روی مغز تأثیر منفی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید