6 فیلم کمترشناخته شده مارتین اسکورسیزی که حتما باید ببینید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مارتین اسکورسیزی فیلم های مشهور و جذابی دارد اما بعضی از فیلم های این کارگردان برجسته هالیوود آن چنان از طریق رسانه ها و عموم منتقدین مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال بعضی از این آثار چیزی از بهترین فیلم های اسکورسیزی کم ندارند و مستحق توجه بیشترند.

6 فیلم کمترشناخته شده مارتین اسکورسیزی که حتما باید ببینید

نمی توان پای فیلم های اسکورسیزی نشست و در دنیای مجذوب کننده این هنرمند و کارگردان مولف شاخص غرق نشد. فیلم های او هر سال بزرگتر و جاه طلبانه تر می شوند تا نشان دهد افزایش سن هنوز محدودش نکرده است. با وجود این که آثار پرطرفداری از این کارگردان مثل رفقای خوب (Goodfellas) و راننده تاکسی (Taxi Driver) به شدت مورد بحث هواداران و مخاطبین سینما قرار گرفته، فیلم های کمتر دیده شده مارتین اسکورسیزی هم آثار ارزشمندی محسوب می شوند که مستحق توجه بیشترند. چند فیلم سینمایی کمتردیده شده مارتین اسکورسیزی را بررسی کرده ایم که احتمالا برای بعضی از مخاطبان چندان شناخته شده نباشند.

6- رنگ پول (The Color of Money)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: پائول نیومن، تام کروز، مری الیزابث ماسترانتونیو
  • محصول: 1986، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 88٪

در فیلم رنگ پول دو بازیگر مهم به ایفای نقش می پردازند. تام کروز که در اوایل شغل حرفه ای خود به سر می برد و پاول نیومن که سابقه زیادی با بازی در فیلم های متعدد به ثمر رسانده بود در این فیلم با یکدیگر همکاری می کنند. داستان فیلم رنگ پول درباره رقابت دو بازیکن بیلیارد است که با یکدیگر بر سر جوایز هنگفتی به بازی می پردازند. این فیلم در واقع یک دنباله برای فیلم رابرت روزن به نام بیلیارد باز (The Hustler) محصول سال 1961 محسوب می شود؛ چراکه در این فیلم، کاراکتری که نیومن نقشش را بازی می کند شروع به کسب معروفیت در این رشته ورزشی می کند. با این که فیلم بیلیارد باز به مراتب از لحاظ کیفی بیشتر از فیلم رنگ پول تحسین شد، فیلم رنگ پول همچنان مولفه هایی دارد که باید حتما به پای قصه اش نشست. بدون هیچ شک و شبهه ای فیلم رنگ پول به تنهایی ارزشش را دارد که به پای داستانش نشست.

اسکورسیزی توانسته در کل مدت زمان فیلم کاری کند تا صحنه های مربوط به بیلیارد پر از حس تعلیق و عواطف دیگر شود. همچنین هنر فیلم بردار در نمایش حالات مختلف روحی روانی شخصیت ها در طول داستان به شدت ستودنی است. رنگ پول در طول این همه مدت از زمان اکرانش مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفت و می توان این فیلم را یک اثر بی نقص برای سرگرم شدن معرفی کرد.

5- آخرین وسوسه مسیح (The Last Temptation of Christ)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: ویلم دفو، هاروی کیتل، باربارا هرشی
  • محصول: 1988، آمریکا و کانادا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 81٪

فیلم آخرین وسوسه مسیح از همان زمان اکرانش موجب شکل گیری بحث و انتقاداتی از سوی گروه های مذهبی شد؛ چراکه نسخه ای از حضرت مسیح در این فیلم به تصویر کشیده می شود که چندان باب میل همگان قرار نگرفت. با این حال، جالب است که منتقدین نسبت به کیفیت فیلم ابراز خشنودی کرده و علنا فیلم آخرین وسوسه مسیح به یک فیلم تحسین برانگیز از مارتین اسکورسیزی تبدیل شد.

اسکورسیزی با یک زاویه به نسبت جدیدی به مقوله مسیحیت و سرگذشت مسیح می پردازد. او رسما مسیح را یک فرد کاملا عادی با خصوصیات اخلاقی یک انسان معمولی به تصویر می کشد. مسیح در این فیلم مردی است که در دلش شک و تردید وجود دارد. همچنین او ترس هایی در سر دارد و ظرفیت سقوط از رسالتش را هم داراست؛ صفاتی که درست شبیه به سایر انسان های این کره خاکی است. در این میان بد نیست به بازی استثنائی ویلم دفو هم اشاره شود که یکی از بی نقص ترین و ماندگارترین بازی های این بازیگر را در این فیلم می توان شاهد بود. با تمامی این تفاسیر، هنر کارگردانی، نویسندگی، فیلم برداری و سایر مسائل تکنیکی موجب شده تا فیلم آخرین وسوسه مسیح، به یکی از بهترین و فراموش نشدنی ترین آثار مارتین اسکورسیزی تبدیل شود.

4- پادشاه کمدی (The King of Comedy)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جری لوئیس، دایان ابوت
  • محصول: 1982، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 89٪

معدود فیلم هایی وجود دارد که از تمامی مدت زمان داستان به بهترین و عمیق ترین شکل ممکن بهره ببرند. فیلم پادشاه کمدی دقیقا نمونه شاخص این نوع فیلم هاست که با یک گزارشگر کمدی می تواند درباره طمع و پرستش سلبریتی ها به زیبایی هر چه تمام تر صحبت کند. فیلم پادشاه کمدی شبیه به هیچ یک از دیگر فیلم های اسکورسیزی نیست. این اثر طنز و کنایه قابل پیش بینی نداشته اما در هر صورت از آثار مطرح اسکورسیزی مثل راننده تاکسی (Taxi Driver) از لحاظ کیفی فرسنگ ها دور است. اگرچه، اسکورسیزی با این فیلم ثابت کرده که می تواند متنوع تر از این سبک هم فیلم بسازد. تماشای هنرنمایی تماشای و تماشایی رابرت دنیرو در نقش یک کمدین جامعه گریز به نام روپرت پاپکین در این اثر به شدت لذت بخش و مجذوب کننده تلقی می شود.

3- احیای مردگان (Bringing Out the Dead)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: نیکلاس کیج، پاتریشیا آرکت، جان گودمن
  • محصول: 1999، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 6.8 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 73٪

فیلم احیای مردگان، اثری با اقتباس از یک رمان به همین نام به قلم جیمز کانلی است که در سال 1998 منتشر شد. فیلم احیای مردگان یکی از عجیب ترین فضاسازی ها و در عین حال رویایی ترین پروژه های اسکورسیزی به شمار میرود. داستان فیلم احیای مردگان درباره فرد پرستاری به نام فرنک پیرس با بازی نیکلاس کیج است که از طریق اشباح شهر نیو یورک به دام می افتد؛ اشباحی که نیکلاس به هر طریقی می توانسته یا نمی توانسته آنها را نجات دهد. مخاطب در این داستان یک سفر توهم برانگیز سه روزه از پیرس را دنبال می کند؛ سفری که نیکلاس بین مرز جنون و واقعیت تجربه می کند. او در این سفر تنها نبوده و ارتباطی هم با دختر یک بیمار به نام مری بورک برقرار می کند.

اسکورسیزی به واسطه روایت این فیلم در تلاش نیست تا شخصیت فرنک را نزد مخاطب ارج و قرب ببخشد. این فیلم ساز بیشتر در تلاش است تا یک دنیای برزخ وار و سورئال را که بین وحشت و واقعیت گیر کرده به خوبی نشان دهد. فیلم احیای مردگان رسما وهم برانگیزترین و همچنین یکی از تاریک ترین آثار مارتین اسکورسیزی به شمار می رود. داستان این اثر رسما کاری می کند تا مخاطب پس از تماشا برای مدت مدیدی به اتفاقات داستانی آن فکر کند.

2- پس از چند ساعت (After Hours)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: گریفین دون، روزانا آرکت، ورنا بلوم
  • محصول: 1985، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.6 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 91٪

فیلم پس از چند ساعت، یکی از تیره و تار ترین فیلم های مارتین اسکورسیزی محسوب می شود. گریفیت دون در نقش فردی به نام پائول هکت پس از ملاقات با خانمی که در یک کافه با آن آشنا شده بود، پولش را به دلیل ماجرایی در یک تاکسی از دست می دهد و به همین دلیل، او در برگشت به خانه اش دچار مشکل می شود. سلسله حوادثی برای کاراکتر اصلی داستان رخ می دهد که یکی از یکی دیگر وخیم تر و تهدید آمیزتر است. بسیاری از منتقدین سینما، این فیلم را استعاره ای از یک زندگی عادی در محیط شهری دانستند. با این حال، فیلم پس از چند ساعت، ابدا نیازی به توضیح درباره خودش ندارد و داستان این اثر می تواند به سادگی اتفاقات نازل شده بر سر پائول را به شکلی مجذوب کننده نشان دهد. مخاطب نهایت امر به خوبی می بیند که چطور یک فرد می تواند به آخرین مرحله از جنون برسد. مخاطب رسما شاهد حرکات و رفتار غیر قابل کنترل پائول است؛ فردی که نمی تواند راه خلاصی برای بحران های زندگی اش به راحتی پیدا کند.

1- عصر معصومیت (The Age of Innocence)

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: دنیل دی-لوئیس، میشل فایفر، وایونا رایدر
  • محصول: 1993، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.2 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 87٪

یکی از زیباترین و خوش تراش ترین آثاری که می توان از قاب سینما به داستانش نگاه کرد، فیلم عصر معصومیت به کارگردانی اسکورسیزی است. این اثر به طور عمیق به روابط انسانی می پردازد؛ همین موضوع موجب می شود تا این اثر هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ موضوعی به یک اثر بسیار محشر تبدیل شود.

فیلم عصر معصومیت با بازی بی نظیر و اعجاب برانگیز دنیل دی-لویس و میشل فایفر درباره وکیل ثروتمندی به نام نیولند آرچر (دی لوئیس) است که با فردی به نام مِی ولند (با بازی وایونا رایدر) نامزد می کند. با این حال، بنا به دلایلی نیولند با دختر خاله مِی به نام کنت اولِنسکا (فایفر) هم وارد رابطه می شود؛ رابطه ای که به نظر می رسد از لحاظ دوام و پایداری، ثباتش مورد بحث و پیگیری است.

فیلم عصر معصومیت تقریبا شبیه به عنوانی که دارد، اثری زیبا، برجسته و ارزشمند است. در زیرِ رویه سطحی فیلم، زبان شخصیت ها با خشونت و تمایلاتی روبه رو است که شبیه به سایر آثار اسکورسیزی نظیر رفقای خوب و گاو خشمگین (Raging Bull) نیست. با این حال، عصر معصومیت یکی از بهترین آثار درامی است که می توان به تماشایش نشست و از دنبال کردن اتفاقات داستان لذت برد.

منبع: Movieweb

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 81818

به "6 فیلم کمترشناخته شده مارتین اسکورسیزی که حتما باید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 فیلم کمترشناخته شده مارتین اسکورسیزی که حتما باید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید