چینی: در جام جهانی باید روی سکو برویم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، علی چینی این روزها به عنوان سرمربی تیم فوتبال پیوند اعضا سخت در کوشش است تا تیمش را آماده جام جهانی کند. چینی که خودش 13، 14 سال پیش پیوند کلیه انجام داد و درک خوبی نسبت به بازیکنان پیوند اعضا دارد، امیدوار است تیم فوتبال پیوند اعضای ایران بتواند در اولین جام جهانی خودی نشان دهد و به مقام خوبی برسد. سرمربی تیم فوتبال پیوند اعضای ایران که سال ها در استقلال حضور داشت و بازی های محکمی انجام می داد، علاوه بر اینکه به تیم فعلی اش امید زیادی دارد، برخلاف خیلی از استقلالی ها فکر می نماید این تیم همچنان می تواند قهرمان گردد و حتی شانسی برابر با پرسپولیس و تراکتور دارد. علی چینی که تا چندی پیش هم دستیار علیرضا منصوریان در استقلال بود، به نکته جالبی در خصوص فوتبال اشاره می نماید و آن هم لزوم حضور فوتبالی ها در مدیریت آن است. چینی در رابطه با این مسائل صحبت های جالبی دارد.

چینی: در جام جهانی باید روی سکو برویم

- مدتی است که راهنمایی تیم فوتبال پیوند اعضا را به عهده گرفتید و مسابقات مهمی هم پیش رو دارید.

بله، ما تیم ملی فوتبال پیوند اعضا را حدود 6 ماه قبل تشکیل دادیم. در ابتدا فراخوان دادیم و از بازیکنانی که شرایط لازم را داشتند خواستیم بیایند که بیش از 100 نفر در تست شرکت کردند و در نهایت 24 نفر انتخاب شدند. تا الان هم 6 اردو داشتیم که معمولا 3 یا 6 روزه در تهران و رامسر بود. در این مدت با 5 تیم بازی محبت آمیز داشتیم تا روی بازیکنان شناخت پیدا کنیم. بازیکنان مطرحی هم در تیم ما حضور دارند که از جمله آنها می توان به وحید مظاهری بازیکن سابق پرسپولیس و حسام فتاحی بازیکن سپاهان اشاره نمود.

- اما به نظر می رسد مساله حسام فتاحی متفاوت با اعضای تیم تان است...

حسام هم پیوند مغز استخوان داشت و جزو بازیکنان پیوند اعضا محسوب می گردد. در کل چند بازیکن از آسیا ویژن و لیگ 2 هم پیدا کردیم که الان سلامتی کامل دارند و مثل بازیکنان معمولی می توانند بازی نمایند.

- ظاهرا اعضای این تیم فقط بازیکنانی هستند که عضو دریافت کردند، نه افرادی که اهدای عضو داشتند...

بله، بایستی حتما عضو دریافت نموده باشند و اهدای عضو نکردند. آنهایی که اهدای عضو کردند شرایط بازی ندارند.

-

- یعنی توانایی بازی ندارند؟

دقیقا، سطح توانایی شان کم می گردد و به همین دلیل بازی های آنها 2 وقت 30 دقیقه ای است. در کل یک سری قوانین مشترک دارد. مثلا اینکه تکل زدن، مستقیم کارت قرمز دارد و حتی اگر توپ به اوت برود و بازیکن در جایی که هیچ کس نیست تکل بزند باز هم کارت قرمز می گیرد چون این مساله می تواند به سلامتی اش آسیب برساند. البته من همچنان به تکل زدن عادت دارم. به جز این مساله، خطای آرنج هم خیلی مهم است چون می تواند به آنهایی که پیوند قلب داشتند آسیب برساند.

- پس شرایط سخت است و عادت کردن به آن موقع می برد؟

صددرصد. سخت می گردد عادت کرد اما باید کار کنیم تا بتوانیم با این شیوه بازی کردن پیش برویم.

- برای شما که سال ها فوتبال بازی می کردی، بدون شک سخت تر هم خواهد بود.

دقیقا. البته من نزدیک 13، 14 سال پیش پیوند کلیه کردم و باید خیلی مواظب باشم اما همچنان ناخواسته تکل می روم. سبک بازی ام جوری بود که خشن بازی می کردم اما باید شرایط را بهتر کنیم. زمان می برد به اینکه عادت کنیم اما باید تمام تمرکز خود را روی این مسائل بگذاریم چون سلامتی مهمتر از هر چیزی است. ضمن اینکه مسابقات مهمی داریم که باید با قوانین آن پیش رفت.

- مسابقاتی که پیش رو دارید، با چه عنوانی برگزار می گردد؟

ما مرداد ماه مسابقات نیوکاسل انگلیس را پیش رو داریم که به صورت نمادین، اولین دوره مسابقات فوتبال پیوند اعضا برگزار می گردد. بعد از آن هم آخر سال، مسابقات جام جهانی پیوند اعضا را خواهیم داشت که در ایتالیا برگزار خواهد شد.

-

- جام جهانی ایتالیا، مسابقاتی کاملا رسمی است؟

بله، در نیوکاسل قرار است المپیک بیماری های خاص برگزار گردد که به همین دلیل تیم فوتبال پیوند اعضا به صورت نمادین در این رقابت ها حضور پیدا خواهد نمود اما جام جهانی فوتبال پیوند اعضا با حضور 14، 15 تیم در ایتالیا خواهد بود.

- به نظر می رسد این جام جهانی، مسابقات انتخابی و مقدماتی ندارد که احتمالا دلیل آن هم این است که خیلی از کشورها تیم های فوتبال پیوند اعضا ندارند...

بله، جام جهانی ایتالیا مسابقات مقدماتی ندارد که باید دید قرعه کشی به چه صورت می گردد و ما با چه تیم های همگروه خواهیم بود اما همانطور که گفتید خیلی از کشورها تیم فوتبال پیوند اعضا ندارند. با این حال، کشورهای بزرگی مثل ترکیه، روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و... تیم دارند که باید دید در این مسابقات کدام تیم ها مدعی خواهند بود.

- تیم ایران می تواند مدعی قهرمانی باشد؟

هنوز شناختی از حریفان نداریم و نمی دانیم شرایط به چه صورت است چون اولین سال است که مسابقات جام جهانی برگزار می گردد اما با این حال ما کوشش می کنیم که بهترین بازی ها را انجام دهیم. این روزها تمام فکر و ذکر کادرفنی این است که به بالاترین سطح آمادگی برسیم و روی سکو قرار بگیریم.

- الان اعضای کادرفنی تیم تان چه کسانی هستند؟

ناصر شیردل و سیدصالح مصطفوی یاری های من هستند. احسان وجدی مربی سابق سایپا و سیاه جامگان هم مربی دروازه بان ها است. 2، 3 ماساژور در تیم داریم و البته اکبر توسلی که با کی روش هم کار کرد، به لحاظ بدنی روی بازیکنان کار می نماید. حسین اسماعیلی که از مدیران عالی رتبه تربیت بدنی شهرداری است، سرپرستی تیم را به عهده دارد و چند عضو دیگر کادرفنی هم داریم که کوشش زیادی برای موفقیت تیم انجام می دهند. امیدواریم فدراسیون فوتبال هم از تیم ما حمایت کند تا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم. در حال حاضر همه زحمات ما به دوش خانم فرهادی زاد دبیر کل فدراسیون پیوند اعضا است اما به هر حال ما تیم فوتبال ایران هستیم و برای پرچم کشورمان کوشش می کنیم که امیدوارم فدراسیون فوتبال هم تیم ما را تحت پوشش قرار دهد.

- یعنی زیر نظر فدراسیون پیوند اعضا هستید؟

ما الان زیر نظر فدراسیون بیماری های خاص هستیم. این فدراسیون بالای 4، 5 هزار ورزشکار را حمایت می نماید که این ورزشکاران تحت عنوان مبتلایان به تالاسمی، دیابت و... در تیم های مختلف از جمله اسکواش، شنا، تیراندازی، فوتبال و دو و میدانی و... در مسابقات مختلف شرکت می نمایند که فکر می کنم خیلی از آنها در المپیک لندن حضور پیدا خواهند کرد.

-

- چطور می گردد متوجه شد که این ورزشکاران دارای بیماری خاص هستند. مثلا تیم فوتبال پیوند اعضا، اهدای عضو نبوده و عضو دریافت نموده؟

پرونده های پزشکی را باید ارائه دهیم. آنجا هم پزشک های مخصوص هستند که کاملا وضعیت ورزشکاران را چک می نمایند.

- الان تیم فوتبال پیوند اعضا، در بقیه کشورهای جهان زیر نظر فدراسیون فوتبال است یا شرایطی مثل تیم شما دارند؟

نمی دانم در بقیه جهان شرایط چطور است اما همواره در همه جای جهان، فدراسیون فوتبال از همه تیم های فوتبال حمایت می نمایند که از جمله این تیم ها هم تیم فوتبال پیوند اعضا است.

- شرایط قرارداد شما با تیم ملی فوتبال پیوند اعضا چطور است؟

قرارداد ندارم و کارمان دلی است. برای امید به زندگی و اینکه یاری کنیم به آنهایی که عضو دریافت کردند روحیه بدهیم تا مشتاقانه به زندگی ادامه بدهند و بیماری را فراموش نمایند.

- از این بحث بگذریم، تیم استقلال این هفته سپاهان را در یک بازی جذاب شکست داد تا امیدوارتر از قبل کارش را ادامه دهد...

بله، اتفاقا من برای این بازی میهمان شبکه جام جم بودم و باید بگویم شاهد یک بازی فوق العاده زیبا و جذاب بودیم چون 2 تیم می دانستند یک امتیاز به دردشان نمی خورد، بازی تهاجمی انجام دادند و برای 3 امتیاز کوشش می کردند. مساوی در این بازی برابر با مرگ بود و شاهد بازی جذاب و روانی بودیم که استقلال توانست در لحظات پایانی گل بزند و بازی را ببرد. من این برد را به مجموعه آبی تبریک می گویم چون شرایط تیم را تغییر داد.

- با این برد، استقلال می تواند امیدوار به قهرمانی باشد؟

صددرصد. با این امتیاز شرایط خیلی بهتر شد. هیچ چیز در فوتبال غیر قابل دسترسی نیست. فوتبال، قانون نانوشته است و هر اتفاقی ممکن است در آن بیفتد. با توجه به اینکه پرسپولیس در ادامه بازی های سختی مقابل تراکتور و سپاهان دارد، استقلال حالا امیدوار است و البته جا دارد بگویم بازیکنان نخبه واقعا در چنین مواقعی به داد تیم می رسد که پاتوسی در موقعیتی عجیب توانست از زاویه بسته گل بزند. پاتوسی سوای گلی که در این بازی زد، تا الان پاس گل های زیادی داد که به تیم خیلی یاری کرد.

- الان با توجه به بازی های باقی مانده که گفتید کار پرسپولیس سخت تر است، فکر می کنید کدام تیم شانس اول قهرمانی است؟

نمی گردد گفت چون واقعا فوتبال غیرقابل پیش بینی است اما استقلال، پرسپولیس و تراکتور شانس های اصلی قهرمانی هستند.

- اما تراکتور شکست بدی مقابل سپیدرود داشت...

فوتبال است و روز خوب تراکتور نبود. با این حال، تراکتور تماشاگران خوبی دارد که می توانند به تیم یاری نمایند تا همچنان به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بازی های خوبی انجام دهند و کوشش نمایند.

- استقلال هم این شرایط را داشت اما پیروزی مقابل الهلال، شرایط تیم را تغییر داد.

دقیقا. استقلال سال 98 را خوب آغاز نکرد و بعد از باخت در دربی، مقابل سایپا هم مساوی کرد که این نشان می داد هنوز سرگیجه شکست دربی را دارد اما بعد از آن مقابل الهلال از بحران خارج شد که باید به مجموعه استقلال و کادرفنی که توانست تیم را احیا کند تشکر کنم. استقلال در بازی با الهلال مقتدرانه برد و همین مساله یاری کرد به لیگ برگردد و سپاهان را ببرد. در کل هر وقت استقلال و پرسپولیس خوب کار نمایند لیگ جذاب تر می گردد. البته دیگر فوتبال مثل قبل نیست و از حالت دوقطبی در آمده. مثلا در این سال ها، سپاهان، تراکتور، فولاد خوزستان و حتی سال جاری پدیده توانستند بازی های خوبی انجام دهند تا فوتبال از دوقطبی بودن در بیاید.

- اگرچه فوتبال دارد از دوقطبی بودن در می آید اما همچنان مسائل دیگری هم دارد که یکی از آنها نبودن مدیران فوتبالی در فوتبال است.

دقیقا همین طور است.

-

- البته ظاهرا قرار است نیما نکیسا و محمد مومنی در انتخابات هیات فوتبال تهران شرکت نمایند که این مساله قدم خوبی در حضور فوتبالی ها در مدیریت است.

بله، اسفندماه ثبت نام هیات فوتبال تهران انجام شد که نیما نکیسا و محمد مومنی هم ثبت نام کردند. قرار است بعد از آنالیز صلاحیت ها، اردیبهشت انتخابات برگزار گردد. من معتقدم مدیران فوتبالی بایستی از جنس فوتبال باشند. مثلا فوتبالیست بوده و سابقه حضور در تیم ملی داشته باشند. چون آنها درد فوتبال را بهتر می شناسند. به هر حال نیما نکیسا با توجه به تحصیلاتی که دارد پا پیش گذاشته که باید از او و حتی محمد مومنی حمایت کنیم. من نیما را از نوجوانی می شناسم و می دانم فوق العاده سالم کار می نماید و در کارش ماهر است. باز هم می گویم فرقی نمی نماید نکیسا یا مومنی اما فوتبال باید دست فوتبالی ها باشد.

- شاید یکی از دلایلی که باعث شد فوتبال دست فوتبالی ها نباشد این بود که خود آنها هم تمایلی به مدیریت نداشتند و جلو نمی آمدند...

احتمالا همین طور است. به هر حال فوتبالی ها به خاطر حجب و حیایی که دارند جلو نیامدند اما هیچ کس هم نیامد دنبال شان که سال جاری اتفاق خوبی افتاد و نیما نکیسا کاندیدا شد. من وقتی این مساله را شنیدم خیلی خرسند شدم. اینکه دیدم فوتبالی ها برای مدیریت فوتبال دست به کار شدند. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و البته از نکیسا حمایت می کنم تا بتواند در هیات فوتبال تهران کارش را آغاز کند.

با تور چین سفر کنید.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 27 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4753

به "چینی: در جام جهانی باید روی سکو برویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چینی: در جام جهانی باید روی سکو برویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید