آخرین شرایط تنش مرزی قرقیزستان و تاجیکستان: دست یابی به توافق جامع مرزی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در حالی که شرایط مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان پس از توافق اولیه آتش بس نیز متشنج بود، در نهایت روسای کمیته دولتی امنیت ملی دو کشور از حصول توافق نهایی در چارچوب یک پروتکل مرزی خبر دادند.

آخرین شرایط تنش مرزی قرقیزستان و تاجیکستان: دست یابی به توافق جامع مرزی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مناقشات مرزی میان دو جمهوری قرقیزستان و تاجیکستان از روز پنج شنبه در زمینه اختلافات ساکنان مرزی پیرامون یک آب بند شروع و به سرعت به یک درگیری گسترده نظامی تبدیل شد.

در ساعات نخست شروع این درگیری ها، ادوات زرهی سنگین از مناطق مختلف دو کشور به این مناطق ارسال شد، اما در مدت کوتاهی دو کشور توانستند به یک توافق آتش بس موقت دست یابند. پس از آن نیز مذاکرات فشرده ای میان ساختارهای دولتی مختلف دو کشور اعم از کمیته های دولتی امنیت ملی، مرزبانی، وزارت امور داخلی، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و حتی روسای جمهوری شروع شد.

آخرین آمارها از تلفات دو طرف

در حالی که تا خاتمه روز نخست حدود 130 زخمی و 13 کشته از سوی مقامات دو کشور و رسانه ها منتشر شده بود، از عصر دیروز آمارهای جدیدتری نیز منتشر شد.

به گفته معاون اول وزیر بهداشت قرقیزستان، تعداد مجروحان ناشی از این مناقشات مرزی تا به امروز به 178 نفر رسیده است. در همین حال به گفته مقامات قرقیز این درگیری ها تا به امروز 34 کشته نیز برجای گذاشته که شامل یک کودک خردسال می گردد.

به گفته وزارت بهداشت قرقیزستان، عمده تلفات مربوط به اصابت گلوله و ترکش بوده است. وزارت بهداشت قرقیزستان همچنین از تخلیه 33 هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی این کشور به دلیل شروع درگیری ها خبر داده است.

در همین حال مقامات رسمی تاجیکستان همچنان آمار رسمی از تلفات طرف تاجیکی را ارائه نداده اند. پیش بینی می گردد با ارائه آمارهای رسمی طرف تاجیکستان، شمار کشته ها و زخمی های این مناقشه مرزی بیش از پیش افزایش یابد.

نقض آتش بس و تداوم شرایط بحرانی

در حالی که در ساعات اولیه پنج شنبه شب دو کشور توافق آتش بس و بازگشت نیروهای نظامی به مواضع پیشین را اعلام کردند، پس از آن، خبرهای مختلفی از نقض آتش بس از سوی رسانه های دو کشور اعلام شده است.

در این چارچوب تصاویر متعددی از تیراندازی نیروهای مرزبانی در نتیجه بعضی تحرکات مرزی اجرا شده است. در همین حال فضای روانی افکار عمومی دو کشور نیز بسیار ملتهب است و احتمال تشدید تنش های قومی نیز جدی به نظر می رسد.

روز گذشته نیز حدود 500 نفر از معترضین در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری قرقیزستان تجمع نموده و خواهان شرح مقامات این کشور در مورد چرایی عدم صدور مجوز محافظت از غیرنظامیان توسط ارتش شدند.

در همین حال تصاویر گسترده ای از سوی رسانه های دو کشور مبنی بر تحرکات نظامی منتشر شده که بعدتر مشخص شد جعلی بوده اند. همچنین کوچکترین تحرکات نظامی در مناطق مرزی نیز با واکنش رسانه ها و نیروهای نظامی طرف مقابل روبرو می گردد.

انتشار خبر جعلی در مورد مداخله ترکیه

یکی از خبرهای حاشیه سازی که در این میان از رسانه ها منتشر شد، خبر پیشنهاد ترکیه به قرقیزستان برای خرید سامانه های نظامی نظیر پهپادهای بیرقدار بود.

در این خبرها همچنین مواردی از تجهیزات دیگر نظیر سامانه های راکتی و ... منتشر شده بود. این در حالی است که رسانه های رسمی ترکیه هیچ خبری در این زمینه منتشر ننموده اند. با این حال بعضی رسانه های قرقیز به بازنشر این خبر پرداختند.

در نهایت از دیشب بعضی منابع رسانه ای رسمی دو کشور نظیر پایگاه فکت چک قرقیزستان و خبرگزای آسیا پلوس تاجیکستان این خبر را تکذیب کردند.

این خبر در حالی منتشر شد که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ضمن تماس تلفنی با وزرای امور خارجه دو کشور، از توافق آتش بس حمایت نموده و خواهان حل و فصل اختلافات شده بود. ترکیه همچنین به طرف قرقیزی پیشنهاد یاری در بازسازی مناطق جنگ زده را ارائه نموده است.

میانجی گری روسیه

در ساعات نخست شروع بحران، روسیه نخستین بازیگری بود که برای میانجی گری میان دوشنبه و بیشکک جهت حل و فصل مناقشه مرزی اعلام آمادگی کرد.

روز گذشته نیز ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این زمینه بیانیه ای رسمی منتشر کرد. به گفته وی روسیه از توافق آتش بس استقبال نموده و آماده یاری به حل و فصل اختلافات مرزی دو کشور است.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز تماس های مجزایی با روسلان قزاقبایف و سراج الدین مهرالدین، وزرای امور خارجه دو کشور ترتیب داد. در این تماس تلفنی لاوروف ضمن اشاره به اسناد مشارکت استراتژیک روسیه با دو جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان، ابراز امیدواری کرد که طرفین مجدداً به تعهدات خود پایبند بوده و اصول حسن همجواری را رعایت نمایند.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز آمادگی خود را برای میانجی گری میان دو کشور اعلام نموده است.

دو مرحله مذاکره روسای جمهور دو کشور در 24 ساعت

مذاکرات فشرده مقامات عالی رتبه امنیتی دو کشور در حالی طی روزهای اخیر در جریان بود که این رایزنی ها در سطح روسای جمهور نیز برگزار گشت.

پس از نخستین توافق آتش بس میان دو کشور، سادیر جباروف و امامعلی رحمان به صورت تلفنی شرایط مرزها را مورد آنالیز قرار دادند.

روز گذشته نیز مجدداً دو رئیس جمهور مسائل مهم همکاری های منطقه ای و به ویژه توافقات مرزی را مورد آنالیز قرار دادند که در واقع 2 تماس طی کمتر از 24 ساعت بود.

بنا بر اطلاعیه ای که وب سایت نهاد ریاست جمهوری تاجیکستان منتشر کرد، رایزنی در مورد اجرای کامل توافقات به دست آمده و نیز آتش بس دائمی با عقب نشینی کامل نیروهای نظامی ضمناًً تشکیل کمیسیون مشترک بین دولتی برای نشانه گذاری مرزها، صورت گرفت. سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان همچنان گزارشی در مورد این مذاکره سران دو کشور ارائه نداده است.

در همین چارچوب وزرای دفاع دو کشور نیز مذاکراتی را در زمینه مسائل مرزی صورت دادند. بر اساس اعلام رسانه های قرقیز، وزرای دفاع دو کشور در محل ایست بازرسی خاتمهه قزل بل- گلستان در مورد توافقات حاصل شده میان روسای جمهور ملاقات و گفت و گو کردند.

امضای متن نهایی پروتکل علامتگذاری مرزی

در حالی که از شب پنج شنبه مذاکرات فشرده ای میان مقامات رسمی دولت های دو کشور در حوزه مرزبانی شروع شده بود، شب گذشته در نهایت خبر رسمی دست یابی به یک توافق جامع در مورد پروتکل های مرزی منتشر شد.

در این چارچوب سیمومن یتیم اف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان و کامچیبیک تاشیف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان این سند دوجانبه را امضا نموده اند.

در بیانیه ای که توسط سرویس مطبوعاتی دولت قرقیزستان منتشر شده، اعلام شده که توافقات جامعی در زمینه علامتگذاری مرزها و حل و فصل در حوزه های اختلافی به دست آمده است. اما جزئیاتی از پروتکل مذکور و چگونگی حصول توافق میان طرفین منتشر نشده است.

در همین حال رسانه های قرقیز اعلام کردند که طرف تاجیکستان 10 نفر از شهروندان قرقیزستان را که در جریان درگیری ها اسیر نموده بود، آزاد نموده است. این افراد پیش تر در منطقه لیلک ناحیه باتکند توسط نیروهای نظامی تاجیکستان دستگیر شده بودند.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56280

به "آخرین شرایط تنش مرزی قرقیزستان و تاجیکستان: دست یابی به توافق جامع مرزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط تنش مرزی قرقیزستان و تاجیکستان: دست یابی به توافق جامع مرزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید