آمار مبتلایان به کووید 19 نویدبخش کنترل اپیدمی است، گسترش بیماری تا نیمه فروردین 99

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ضمن معرفی مدل میزان تکثیر پایه (R0) و با اشاره به اینکه بر اساس مدل سیستم دینامیکی تأخیری(تصادفی) هر مبتلا به کووید 19 در ایران به طور متوسط می تواند پنج نفر را آلوده کند، گفت: این عدد باید به زیر یک برسد تا بگوییم اپیدمی در کشور کنترل شده است. آمار مبتلایان به کووید 19 در روز 12 اسفند (1501 مبتلای قطعی با 291 نفر بهبودی) می تواند نشانی از موثر بودن اقدامات وزارت بهداشت در ضربه به چرخه انتقال ویروس و نویدبخش کنترل اپیدمی باشد.

آمار مبتلایان به کووید 19 نویدبخش کنترل اپیدمی است، گسترش بیماری تا نیمه فروردین 99

دکتر علی احمدی در گفت وگو با خبرنگاران در ابتدا به بیان مقدمه ای درباره کرونا ویروس ها پرداخت و توضیح داد: کروناویروس ها از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان یا زئونوزها هستند و از حدود سال 1965 میلادی که این ویروس ها کشف شده اند، هفت گونه بیماری زای انسانی آن ها شناخته شده است.

وی ادامه داد: از گونه های مشکل ساز این ویروس در انسان، ویروس عامل بیماری سارس (سندروم حاد دستگاه تنفسی) بود که در سال 2002 از خفاش به گربه و بعد به انسان منتقل شد و باعث اپیدمی هایی در چین و دیگر کشورها شد. همچنین بیماری مرس (سندروم تنفسی مدیترانه شرقی) در سال 2012 در عربستان بود که به وسیله شتر به انسان انتقال پیدا کرد و هم اکنون نیز کرونا ویروس یا کووید 19 هم احتمالاً به وسیله خفاش به انسان منتقل شده و باعث اپیدمی شدن این بیماری از چین و سپس انتقال به سایر کشورها در دنیا شد.

این متخصص اپیدمیولوژی اعلام کرد: علائم بیماری کووید 19 (Covid-19) ، سرفه خشک، لرز، تب، تنگی نفس، خستگی و کوفتگی، گرفتگی بینی، اسهال و در موارد شدید آن پنومونی یا سینه پهلو است، همچنین در مواردی می تواند منجر به شوک چندمنظوره، نارسایی کلیه و مرگ گردد.

احمدی با بیان اینکه تا به امروز بیش از50 کشور دنیا درگیر پاندمی کووید 19 با گزارش تعداد 85 هزار و 406 بیمار و دو هزار و 933 مورد مرگ تا تاریخ 29/2/2020 شدند، تأکید کرد: در راستای پیشگیری از این بیماری مهم ترین نکات رعایت بهداشت فردی، به ویژه بهداشت دست (شستشوی دست ها)، پخت غذاهای دریایی و حیوانی، اجتناب از نزدیک شدن به افراد دارای علائم کرونا، اجتناب از شرکت در تجمعات و از همه مهم تر دامن نزدن به ترس و وحشت در جامعه است؛ از سویی نباید به جامعه استرس پمپاژ گردد و از سوی دیگر نباید آسودگی مفرط داشته باشیم؛ چرا که در هر صورت در ایران مانند سایر کشورهای همسایه و منطقه اپیدمی این ویروس رخ داده و در کل دنیا پاندمیک یا عالم گیر شده است.

معرفی مدل مثلث اپیدمیولوژیک برای بیماری ناشی از ویروس کووید 19

وی با اشاره به اینکه تا به امروز سه مدل سازی در خصوص بیماری ناشی از ویرویس کرونا و اپیدمی آن در مرکز تحقیقات مدل سازی سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد صورت گرفته است، توضیح داد: برای اینکه بیماری ناشی از ویروس کرونا را خوب بشناسیم، می توانیم مدلی مانند مثلث را فرض بگیریم که دارای سه ضلع بوده و این سه ضلع عامل بیماری زا، میزبان (انسان) و محیط هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عامل بیماری زا را نیز ویروس Covid-19 مطرح کرد و اضافه نمود: در این رابطه بایستی قابلیت عفونت زایی، بیماری زایی یا پاتوژینیسیتی، ویرولانس یا شدت و حدت آن و میزان کشندگی ویروس را شناسایی کرد. این در حالی است که در خصوص ضلع میزبان یا انسان، اگر چه همه انسان ها در معرض خطر هستند، اما گروه سنی میانسال به بالا، سالمندان، کادر بهداشتی درمانی که به واسطه شغل در تماس نزدیک با بیماران هستند، افراد دارای رفتارهای پر خطر یا دارای بیماری های زمینه ای، دیابت، بیماری تنفسی و قلبی عروقی، سرطان ها، افراد دچار استرس و مسائل خواب و ... غیره بیشتر احتمال ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا را دارند.

احمدی سپس به ضلع سوم این بیماری- محیط- پرداخت و اظهار کرد: به لحاظ محیطی، در محیط هایی که تراکم بیش از حد وجود دارد، بهداشت محیط رعایت نمی گردد، محیط های شغلی که در آن ها کیفیت هوا بد و تهویه ناکافی است یا شرایط تغذیه مناسب نیست، امکان بیشتری را برای ابتلا به بیماری فراهم می نماید.

معرفی مدل رخداد اکولوژیک بیماری ناشی از ویروس کرونا

وی درباره مدل رخداد اکولوژیک بیماری کووید 19 تشریح کرد: از زمانی که ویروس وارد بدن می گردد تا شروع علائم بیماری، تقریباً یک تا 14 روز با میانگین هفت و نیم روز طول می کشد (در 70 الی 80 درصد موارد ابتلا که در دنیا رخ داده، اکثریت موارد ابتلا بعد از 5 روز علائم خود را نشان دادند).

رئیس مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، اعلام کرد: آنچه اهمیت دارد، طیف این بیماری است. بیماری کووید 19 طیف گسترده ای از ناپیدا تا خفیف، متوسط، شدید و کشنده را دربرمی گیرد. 80 تا 85 درصد موارد ابتلا به این بیماری در طیف ناپیدا و خفیف قرار می گیرند، در حالی که حدود 2 تا 3 درصد مبتلایان در دنیا به لحاظ میزان بیماری در طرف کشنده طیف قرار دارند. قابلیت سرایت این ویروس احتمالا نسبت به ویروس های مشابه مانند عامل سارس و مرس بالا بوده، اما میزان کشندگی آن از آن ها کمتر است.

احمدی توضیح داد: در ایران بر اساس گزارشات رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا مورخ 12 اسفندماه 98، این بیماری در 28 استان کشور با 1501 مورد بیماری قطعی، 66 مورد مرگ و 291 نفر بهبودیافته از کووید 19 گزارش شد. استان های قم، تهران، مرکزی، گیلان، گلستان و مازندران در دسته استان های با شیوع بالا و استان های زنجان، بوشهر و خراسان شمالی تا به امروز گزارش مورد قطعی نداشتند. درصد کشندگی این بیماری در ایران 5.5 درصد است. البته در تفسیر عدد کشندگی بایستی احتیاط کرد و منتظر خاتمه اپیدمی و محاسبه دقیق آن بود.

وی با بیان اینکه در دنیا تا به امروز حدود 85 هزار و 406 بیمار و دو هزار و 933 مورد مرگ رخ داد، گفت: بنابراین میزان کشندگی بیماری کووید 19 در ایران فعلا به صورت ظاهری بیشتر از چین است که البته در تفسیر این موضوع باید دقت صورت گیرد و در این رابطه نگرانی جدی وجود ندارد و به نظر می رسد بعضی افراد ناآگاه با ترویج شایعه و اقداماتی نظیر احتکار ماسک و ...، اپیدمی بیماری در ایران را به یک مشکل حادتر تبدیل کردند. این افراد همچنین از آمار و ارقام بیماری در کشورهای دیگر که واقعاً شیوع بالایی دارد، سخنی ارائه نمی نمایند و طوری به آن دامن می زنند که گویا این بیماری فقط در ایران وجود دارد؛ در صورتی که اینطور نیست.

عدم دسترسی به آمار موارد مشکوک یا محتمل ابتلا به کووید 19 در کشور

پایین آمدن درصد کشندگی در صورت محاسبه افراد مشکوک یا محتمل

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تأکید بر آنکه برای محاسبه میزان کشندگی بیماری در کشور باید موارد مشکوک و محتمل ابتلا به بیماری نیز در مخرج کسر کشندگی بیماری محاسبه گردد، توضیح داد: در کشور آمار و ارقامی از موارد مشکوک یا محتمل ابتلا به بیماری فعلا در دسترس نیست؛ بنابراین فقط تعداد موارد مثبت و تأیید شده مبتلا به کووید 19 در مخرج کسر ما محاسبه شده است. حال آنکه اگر همه موارد بیماران را هم محاسبه کنیم، طبیعتاً درصد کشندگی بیماری بسیار پایین می آید.

احمدی در پاسخ به اینکه چرا موارد مشکوک و محتمل در محاسبه درصد کشندگی کووید 19 در کشور، در نظر گرفته نمی شوند، گفت: این موضوع به دلیل نظام مراقبت و تصمیمی است که وزارت بهداشت گرفته است و این وزارت خانه فقط نمونه های مثبت و قطعی ابتلا به بیماری را گزارش می نماید.

وی تأکید کرد: از طرفی چون اکثریت مبتلایان به بیماری، فاقد علایم تیپیک و شدیدی هستند و ما از همه مبتلایان نیز نمونه نمی گیریم تا تعداد موارد مثبت در میان آن ها معین شوند، ممکن است کم گزارش دهی بیماران وجود داشته باشد که البته طبیعی است و مسئله ای ایجاد نمی نماید.

احتمال قوی گسترش ویروس کووید 19 در کل کشور

ضرورت توجه به 3 مولفه در هنگام رخداد مورد جدید بیماری در هر استان

این متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه در استان های کشور یکی پس از دیگری سیر پیشفراینده اپیدمی رخ داده و به احتمال قوی ویروس کووید 19 در تمام کشور در گردش بوده و هیچ استانی در امان نخواهد بود، تأکید کرد: اما آنچه نظام سلامت در هر استانی باید به آن توجه کند، ضمن اجرای مداخلات آموزشی و اقدامات بهداشت فردی و محیطی، آنالیز اپیدمیولوژیک دقیق بیماری به محض رخداد حتی یک مورد بیماری است که به آن اپیدمی گفته می گردد.

احمدی ادامه داد: متولیان نظام سلامت استانی ابتدا باید اولین مورد مبتلا به کووید 19 را در استان خویش شناسایی نمایند که این مورد به عنوان مورد ایندکس یا نشانه دار (index case) مطرح بوده و به عبارت دیگر نخستین فرد در استان است که علائم بیماری را از خود نشان می دهد.

وی اضافه نمود: پس از شناخت مورد شاخص، باید مورد اولیه (primary case) ابتلا به کووید 19 شناسایی گردد. مورد اولیه، اولین موردی است که عفونت را وارد یک جمعیت می نماید که می تواند همان مورد ایندکس باشد یا نباشد؛ بنابراین مورد اولیه موردی است که عفونت را به یک استان می آورد.

رئیس مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت تأکید کرد: به منظور آنالیز اپیدمیولوژیکی در هر استان، همچنین باید موارد ثانویه (secondary case) که به وسیله تماس مستقیم یا غیرمستقیم با کیس های آلوده اولیه به کووید 19 مبتلا می شوند، شناسایی شوند و توجه به این موارد پیش احتیاج مدل سازی و پیش بینی تعداد مبتلایان در جامعه است.

گسترش اپیدمی در چین طی 70 روز

گسترش بیماری کووید 19 در ایران تا نیمه فروردین ماه 99

احمدی با بیان اینکه اپیدمی کووید 19 در کشور چین از حدود 17 فوریه مقارن با 28 بهمن ماه با آهنگ ثابت پیش رفت، گفت: از 12 دسامبر (21 آذر) که شروع اپیدمی در چین بود تا 19 فوریه (30 بهمن) تقریباً 70 روز طول کشید تا این اپیدمی در کشور چین از الگوی نمایی و صعودی به الگوی ثابت تبدیل شد.

وی اضافه نمود: با حساسیت نظام مراقبت موجود در کشور، نخستین موارد ابتلای قطعی به کرونا در ایران اواخر بهمن و اوایل اسفند گزارش شد و اگر برای این بیماری دوره کمون دو هفته را محاسبه کنیم، پیش بینی می گردد تا 15 فروردین فرایند صعودی بیماری را در کشور داشته باشیم. اینکه عده ای اظهار می نمایند ایران آمار بیماران را کتمان نموده یا گزارش ننموده، به نظر می رسد مبنای علمی ندارد و صحیح نیست و در واقع این گزارش مربوط به شاخص علمی حساسیت در مراقبت است.

پیش بینی تعداد کیس های مبتلا به کووید 19 در ایران بر اساس درصد دنیای کشندگی بیماری و CFR

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد سپس به ارائه یک پیش بینی برای تعداد کیس های مبتلا به کووید 19 در ایران پرداخت و توضیح داد: برای این پیش بینی می توانیم از 3 مدل استفاده کنیم که یکی از آن ها مدل کیس فاتالیتی ریت یا (CFR) است.

احمدی اضافه نمود: اگر ما بر اساس آنچه در چین و ایتالیا رخ داده، مرگ و میر و میزان کشندگی را 2 تا 3 درصد در نظر بگیریم، در 10 روز اول اپیدمی بایستی در کشور به احتمال بدترین سناریو حدود 950 تا 1000 کیس مبتلا به کووید 19 داشته باشیم.

وی در همین رابطه به بیان سناریوهای مختلف پرداخت و گفت: اگر درصد کشندگی را دو درصد، دو و نیم درصد یا سه درصد در نظر بگیریم در این حالت برآورد می گردد به ترتیب 630 بیمار، 760 بیمار یا 950 بیمار مبتلا به کووید 19 در نیمه اول دوره سرایت پذیری بیماری و در نیمه اول اپیدمی باید داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: اگر در سناریویی متوسط درصد کشندگی کووید 19 (2.5 درصد) را در نظر بگیریم، 760 مورد مبتلا در ایران در هفته اول اپیدمی (هفته اول اسفندماه 98) وجود داشت که از این میان 39 مورد قطعی شناسایی شد. این عدد 18 تا 20 درصد موارد کل عفونت بوده و 80 درصد موارد ناشناخته هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. این مدل ذهنی بوده و ملاحظاتی دارد و کاربرد بسیار کمی دارد که باید در تفسیر به آن ها دقت داشت و سراغ مدل های دقیق تر زیر رفت.

مدل میزان تکثیر پایه در اپیدمی بیماری های عفونی

احمدی گفت: مدل دیگری که در اپیدمیولوژی بیماری های عفونی به خصوص کووید 19 داریم، مدل R0 است که منظور از R، reproductive rate یا میزان تکثیر پایه یا عدد مولد بیماری است که مدلی معتبر است.

وی تشریح کرد: میزان تکثیر پایه به معنی متوسط تعداد افرادی است که در زمان ورود یک مورد عفونی به یک جمعیت کاملاً مظنون، به بیماری مبتلا می شوند؛ به عبارتی اینکه یک نفر آلوده به کووید 19 در دوره واگیر بیماری خود می تواند چند نفر را آلوده کند؟ اگر بتوانیم این عدد را برآورد کنیم، می توانیم پیش بینی کنیم که چه تعداد بیمار مبتلا به کووید 19 در کشور هستند و اپیدمی در چه زمانی در مرحله صعودی یا کنترل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه نمود: فرمول و مدل ریاضی پایه برای محاسبه عدد مولد پایه در انتقال کووید 19، فرمول R0=P×C×D است. در این مدل P احتمال انتقال در هر تماس، C فراوانی تماس ها در طی زمان و D دوره بیماری کووید 19 است که در صورت ضرب این ها در هم میزان تکثیر پایه یا عدد مولد بیماری به دست می آید. این عدد با استفاده از مدل دیگری به نام مدل سیستم دینامیکی تاخیری(تصادفی) که در چین و سنگاپور نیز استفاده شد، قابل محاسبه است.

احمدی گفت: بعضی فاکتورها در این فرمول تأثیر دارد، مثلاً احتمال انتقال بیماری در هر تماس با و بدون استفاده از ماسک، رعایت فاصله یک متری با افراد آلوده یا مراقبت فردی، آموزش بهداشت، شستن دست ها بر روی فراوانی تماس ها تاثیر دارد. در عین حال ممکن است با اعمال مراقبت های شدید درمانی و ایزوله کردن بیمار، از دوره بیماری کاسته گردد و بر کم شدن این عدد موثر باشد.

نرخ تکثیر پایه در چین و ایران: 2.5 ، 3.5 درصد تا 5%

کنترل اپیدمی در صورت رساندن نرخ تکثیر پایه به کمتر از یک درصد

وی اظهار کرد: این عدد بر اساس محاسباتی که در چین صورت گرفته از 3.25 تا 3.4 گزارش شد. یعنی به طور متوسط اگر این عدد را 3 در نظر بگیریم، به معنی آن است که اگر یک نفر کویید 19 بگیرد، به طور متوسط می تواند سه نفر را مبتلا کند.

وی اضافه نمود: با استفاده از مدل سیستم دینامیکی تأخیری (تصادفی) که در مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت شهرکرد استفاده شد، در ایران در 10 روز پس از گزارش اپیدمی این عدد در شدیدترین و بدترین سناریوی فرضی 4.7 و در برآورد دیگری حدود 2 براورد شد. یعنی به طور متوسط هر بیمار حداکثر حدود 5 نفر را می تواند آلوده کند و برای اینکه اپیدمی کنترل گردد، باید مداخلات فوری انجام گیرد تا این عدد به زیر یک برسد. بر اساس این مدل، برآورد کل بیماران 1638 نفر و به احتمال قوی حدود 25 درصد کل موارد عفونت و بیماری (طیف ناپیدا تا بیماری شدید) کشف و گزارش شده است. با توجه به گزارش آمار مبتلایان به کووید 19 در ایران تا 12 اسفند ماه (1501 مبتلای قطعی) و اختلاف 136 موردی این آمار با برآورد ما، به نظر می رسد اقدامات کنترلی وزارت بهداشت نقش مؤثری در کنترل اپیدمی داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه نمود: با توجه به آماری که تا 12 اسفند 98 در ایران از موارد قطعی گزارش شده داشته ایم (1501 مورد مبتلای قطعی)، اگر بتوانیم میزان تکثیر پایه را به کمتر از یک برسانیم، این به معنی آن است که اپیدمی در کشور کنترل شده است. البته بر اساس برآورد ما برای این عدد فعلا حدود 3 تا 5 است که بایستی مداخله های کنترلی برای خاموشی اپیدمی با قوت، شدت و اثربخشی بیشتری ادامه یابد.

احمدی یادآور شد: اگر این عدد بیشتر از یک باشد، به معنی آن است که اپیدمی گسترش دارد که در این صورت با در نظر دریافت هزینه - اثربخشی فعالیتها، اجرای بیش از حد مداخلات کنترلی اثربخش و مطالعات اپیدمیولوژی، پیش رفتن بر اساس استراتژی های معین- می توانیم در اجزای فرمول عدد مولد از جمله کنترل تماس ها، ردگیری تماس های بیماران، ارائه آموزش های بهداشتی صحیح، پاکسازی محیط، مراقبت بهتر بیماران، جداسازی بیماران و قرنطینه موارد مشکوک به بیماری مداخله کرد تا هر چه زودتر اپیدمی کنترل و خاموش شده و در واقع کووید 19 به بیماری آندمیک تبدیل گردد.

وی سپس به اظهار نظر درباره تفاوت موضوع قرنطینه و جداسازی پرداخت و گفت: این دو عنوان با همدیگر تفاوت مهمی دارند. جداسازی برای بیماران قطعی و در طی دوره واگیری بیماری است. اما قرنطینه برای افراد مشکوک به بیماری است که به اندازه دوره کمون بیماری است. دوره کمون و طول دوره ای که یک فرد می تواند از زمان ابتلا به بیماری آن را به دیگران منتقل کند، حدود دو هفته گزارش شد. بنابراین در قرنطینه حدود دو هفته و در جداسازی نیز حدود دو هفته (تقریباً به مدت یک ماه) برای یک فرد مراقبت در نظر گرفته می گردد.

ضرورت قرنطینه افراد مشکوک یا محتمل به ابتلای کووید 19

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه معنی قرنطینه با ایزولاسیون یا جداسازی فرق می نماید، گفت: جداسازی مربوط به زمانی است که می دانیم فرد به عفونت مبتلا شده و بیمار است. این فرد باید در اتاقی با فشار منفی و معکوس قرار گیرد و با رعایت اقدامات احتیاطی تحت نظر باشد تا بهبود پیدا نموده و پس از طی دوره نقاهت، مرخص گردد.

احمدی اضافه نمود: از سوی دیگر قرنطینه مربوط به زمانی است که فرد در دوره مخفی بیماری به سر می برد. اگر ما اطمینان داشته باشیم که یک نفر مورد مشکوک یا محتمل ابتلای کرونا است، این یعنی عفونت زایی باید از دوره کمون شروع شده و تا آشکارسازی بیماری باید از ورود این فرد به جامعه جلوگیری کرد.

وی در همین رابطه توضیح داد: از لحاظ علمی اگر قرنطینه در سطوح مختلف فردی، انبوه و جمعی به صورت دقیق، به موقع و مطلوب انجام گردد، از اقدامات مفید برای کنترل اپیدمی به حساب می آید و این طور نیست که بگوییم قرنطینه کارکرد ندارد. البته با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی در ایران، شاید کارکرد قرنطینه ناچیز باشد که احتیاج به فرهنگ سازی، خودمراقبتی و ... دارد.

موارد مشکوک، محتمل و قطعی ابتلا به کووید 19 گزارش شوند

احمدی تأکید کرد: به عنوان یک اپیدمیولوژیست پیشنهاد می کنم متولیان نظام سلامت در نظام مراقبت این اپیدمی، کلیه بیماران را بر اساس تعاریف مشکوک، محتمل و قطعی در هر شهرستان و استان جمع آوری، ثبت و توزیع مکانی، زمانی و فردی آن ها را دقیق انجام دهند تا با گزارشات دقیق، از میزان رعب و وحشت در جامعه کاسته شده و ضمن تحقق استراتژی های سازمان بهداشت دنیای (محدود کردن تماس انسان با انسان)، دید جامع تری از اپیدمی ایجاد می گردد و در پی آن با ردگیری فعال موارد تماس، موارد انتقال ثانویه (به خصوص در کارکنان نظام سلامت) به حداقل می رسد.

وی با تأکید بر شناسایی، جداسازی و مراقبت زودرس، گفت: زودرس بودن در اینجا مهم است تا بتوان زنجیره انتقال را ردگیری و قطع کرد.

رئیس مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه نمود: نکته سوم ضرورت شناسایی و کاهش انتقال از منابع حیوانی است که خوشبختانه این مورد در کشور ما پررنگ نیست، اما تشخیص زودرس با توجه به نادانسته هایی که درباره کویید 19 داریم، باید شتاب گیرد و پاکسازی محیط بیشتر گردد؛ ضمن آنکه همچنان به ارزیابی خطر در جامعه ادامه می دهیم.

اطلاعات اپیدمیولوژیک کافی برای تصمیم گیران فراهم گردد

احمدی اضافه نمود: بایستی اطلاعات اپیدمیولوژیک کافی را برای تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان فراهم کنیم تا آن ها بتوانند با فراق بال اقدامات خودشان را انجام دهند. همچنین باید از برگزار کردن تجمعات و مراسمات اجتماعی، مالی و تجاری پرهیز گردد که تعطیلی مدارس و دانشگاه ها هم در جهت همین استراتژی سازمان بهداشت دنیای به منزله کنترل تماس ها و پیشگیری از انتقال شخص به شخص بوده است.

کووید 19 آخرین اپیدمی نیست

اهمیت کار خبرگزاری های معتبر در دوران گسترش اپیدمی

وی تأکید کرد: مردم نیز مطمئن باشند کووید 19 اولین و آخرین اپیدمی نیست و همچنان ممکن است اپیدمی های دیگری هم بعداً از راه برسند، کما این که تا به حال 60 کشور با این ویروس درگیر شده اند.

این استاد دانشگاه و اپیدمیولوژیست، اعلام کرد: اشتراک گذاری مطالب غلط در شبکه های اجتماعی مردم را آزار می دهد؛ در این حوزه بایستی خبرگزاری های مهم و معتبر در سایت های خودشان آمار و ارقام و الگوی اپیدمیولوژیکی بیماری را گزارش نموده و درس های آموخته شده از این اپیدمی را گزارش نمایند.

احمدی در پاسخ به اینکه آیا با مقامات اجرایی در ارتباط هستند یا خیر، توضیح داد: در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جلسات آنالیز اپیدمیولوژیک کوروناویروس را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: نتایج این جلسه را به مقامات ذی ربط در حوزه ریاست دانشگاه و معاونت درمان انتقال دادیم و کمیته علمی هم در این رابطه در معاونت آموزشی دانشگاه و دانشکده بهداشت تشکیل شده است؛ قصد داریم به کارهای تحقیقاتی و مدل سازی در این رابطه ادامه دهیم تا ان شاء الله شاهد نتایج خوبی در کشور باشیم. بخصوص در شرایط فعلی که بعضی از کشورها در کوشش هستند ایران را بعنوان منبع انتشار این بیماری در دنیا معرفی نمایند و در مدل سازی ها ارقام غیرواقعی گزارش کردند، پاسخ مستدل علمی بدهیم که فرضیه آن ها صحیح نیست و بیماری از چین به سایر کشورها سرایت نموده است و البته فرضیه بیوتروریسم را در این اپیدمی بایستی طرح و آزمون کرد که پیشنهاد می گردد متولیان پدافند غیرعامل در کشور به این موضوع بپردازند تا خلاف آن ثابت گردد.

افراد با چه علائمی احتیاجمند تست تشخیصی کرونا هستند؟

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پاسخ به این سؤال که افراد با چه علائمی احتیاجمند تست تشخیصی کرونا هستند، تشریح کرد: نتیجه تست مثبت یا منفی در شرایط اپیدمی بیماری، برای مراقبت بیماری تفاوت چندانی نمی نماید و 80 درصد موارد عفونت ناپیدا و خفیف هستند که به صورت گذرا خوب می شوند و بنابراین این افراد به انجام تست احتیاجی ندارند.

احمدی گفت: این افراد ممکن است دارای علائم شبه سرماخوردگی باشند. بنابراین با توجه به محدود بودن کیت های تشخیص بیماری احتیاجی نیست برای تست مراجعه نمایند.

وی اعلام کرد: کسی با توضیح حال سرفه خشک، لرز یا گلودرد همراه با تنگی نفس - با یا بدون تب- یا با علائم تنفسی فوقانی و تحتانی با تداوم رادیولوژیک درگیری یک طرفه یا دوطرفه ریه در سی تی اسکن یا گرافی سینه مورد مشکوک کویید 19 تلقی می گردد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: اگر همین مورد مشکوک در طی 14 روز گذشته سابقه تماس با یک مورد قطعی کویید 19 را داشته یا سابقه حضور در مناطق اپیدمی مثل چین در خارج کشور یا استان های درگیر در داخل کشور را داشته باشد، مورد محتمل به حساب می آید که باید تست دهد. در صورت جداسازی ویروس در تست و تشخیص ابتلا به کووید 19، این بیمار یک مورد قطعی است.

احمدی در همین رابطه اضافه نمود: ممکن است فردی در بیمارستان بستری گردد و پس از شروع درمان های روتین، به لحاظ بالینی به آن ها پاسخ ندهد که در این صورت این فرد نیز یک مورد محتمل به حساب می آید. در تمام این موارد باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم برای دریافت تست به مراکز درمانی هجوم نیاورند.

ضرورت شناسایی همه جوانب بیماری کووید 19 و پرهیز از عظیم نمایی آمار

وی در خاتمه به ارائه یک جمع بندی از صحبت های خود پرداخت و تأکید کرد: در شرایط اپیدمیولوژیک حاضر در دنیا و ایران، کنترل ترس و وحشت و اجتناب از دامن زدن به شایعات برای پیشگیری و کنترل بیماری کورنا ویروس بسیار جدی و مهم است. سه نکته مهم قابل توجه در این اپیدمی یاری به آرام سازی فضای جامعه و پرهیز از ایجاد التهاب در جوامع، تفسیر صحیح شاخص میزان کشندگی کووید 19 در ایران و عجله نکردن در گزارش آن و توصیه به رعایت بهداشت فردی و به ویژه شستن دست ها و اجتناب از تماس با بیماران مشکوک است که در همیاری، همراهی و همکاری با نظام سلامت برای غلبه بر این بیماری تأکید می گردد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: باید در تفسیر این شاخص با توجه به اینکه مخرج کسر فقط موارد قطعی مثبت گزارش شده است و صورت کسر موارد فوتی در بین موارد مثبت گزارش شده است، دقت کرد که این شاخص تا خاتمه دوره اپیدمی باید محاسبه گردد و به عبارتی اگر همه بیماران را از ابتدا تا انتهای همه گیری پیگیری کنیم و پیغامد آنها (مرگ/ بهبودی) معین گردد، این شاخص به عدد واقعی نزدیک می گردد.

احمدی بر اجتناب از ایجاد عظیم نمایی درباره آمار و ارقام بیماری و ایجاد رعب و وحشت بیجا در جامعه تأکید کرد و اضافه نمود: کوشش همه جانبه برای آنالیز اپیدمیولوژیک و شناسایی همه جوانب این بیماری(منبع بیماری، مخزن، راه های انتقال، دوره عفونت زایی، دوره کمون، شیوع و بروز، پاتوژنیسیتی، ایمنی زایی، علل، الگوی اپیدمی و پاندمیک، میزان تکثیر پایه، میزان های میرایی، دوره واگیری، مدت زمان مورد احتیاج برای جداسازی و قرنطینه، رژیم های درمانی، واکسن و سایر روش های پیشگیری، مراقبت بیماری و گزارش آماری) و کنترل این ویروس منحوس در اولویت است.

وی در خاتمه ضمن قدردانی از پیغام امیدبخش رهبر معظم انقلاب، وزیر بهداشت، همت و همکاری و همدلی همه مسئولین، مردم و کادر بهداشتی درمانی کشور، یادآور شد: آمار و ارقام به وسیله وب سایت رسمی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در دسترس است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23930

به "آمار مبتلایان به کووید 19 نویدبخش کنترل اپیدمی است، گسترش بیماری تا نیمه فروردین 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار مبتلایان به کووید 19 نویدبخش کنترل اپیدمی است، گسترش بیماری تا نیمه فروردین 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید