آیا اگر مکمل زینک و ویتامین A بخوریم کرونا نمی گیریم؟ پاسخ 2 پزشک را بخوانید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، این روزها در خصوص مصرف انواع ویتامین ها و مکمل ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس کوید 19 بازار اخبار و شایعه حسابی داغ است. بعد از اپیدمی یا همه گیری بیماری کرونا بسیاری از افراد به این صرافت افتادند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به جز مواد غذایی مفید، میوه و سبزیجات به سراغ مصرف مکمل ها و ویتامین ها هم بروند. علاوه بر ویتامین C و ویتامین D برای پیشگیری از کرونا، حالا مصرف مکمل روی یا زینک و ویتامین A هم مورد بحث قرار گرفته است. حقیقت این است که فلز روی (زینک) در سراسر بدن نقش های متنوعی ایفا می نماید. زینک در بسیاری از مواد غذایی حضور دارد اما کمبود روی (زینک) در بدن بسیاری از ساکنان کشورهای در حال توسعه دیده می گردد. حال سوال این است که آیا خوردن مکمل زینک و ویتامین A سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری کروناویروس می گردد یا خیر. پاسخ دکترپوریا احمدی و دکتر رامونا اجتماعی، داروساز را به این 2 پرسش مهم در مجله خبرنگاران بخوانید.

آیا اگر مکمل زینک و ویتامین A بخوریم کرونا نمی گیریم؟ پاسخ 2 پزشک را بخوانید

مکمل زینک و ویتامین A از ابتلا به کروناویروس پیشگیری می نماید؟

فلز روی (زینک) ممکن است در کاهش زمان (فقط به مدت یک روز) و شدت علائم سرماخوردگی و یا اسهال موثر باشد. علاوه بر طعم فلزی و ایجاد حالت تهوع در اثر مصرف قرص های مکیدنی روی، مصرف دراز مدت آن می تواند منجر به مسائل حرکتی، خستگی و از دست دادن مس از بدن گردد.

آنچه که اخیرا به عنوان اثر ضدویروسی مکمل زینک شنیده می گردد تنها آزمایش های محدود بر روی حیوانات است. در بسیاری از مواقع نتایج مطالعات حیوانی و مطالعات بالینی انسانی یکسان نخواهد بود.

بنابراین در حال حاضر شواهد علمی برای پیشگیری یا درمان کرونا توصیه ای برای مصرف روی ندارد. برخلاف شایعات این مکمل ها باعث بالا رفتن زینک ابتلا به کرونا هم نمی شوند. مکمل های رایج زینک در بازار در هر قرص بین 10 الی 30 میلی گرم زینک دارند که می توان آن ها را روزانه یا یک روز در میان به مدت کمتر از سه هفته مصرف کرد.

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس قرص ویتامین A بخوریم یا نخوریم؟

اما در خصوص مصرف ویتامین A هنوز هیچ شواهید وجود ندارد که مکمل ویتامین A در پیشگیری و درمان عفونت کرونا ویروس موثر باشد. مصرف مکمل ها فقط در افرادی توصیه می گردد که دچار کمبود این ویتامین هستند چون کمبود انواع ویتامین ها در بدن سبب ضعف سیستم ایمنی و افزایش احتمال مبتلا شدن به انواع عفونت ها می گردد. در حال حاضر نقش ویتامین A در پیشگیری از بیماری های ویروسی و به خصوص بیماری کرونای جدید اثبات نشده است.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و به وسیله خوردن مواد غذایی مثل ماهی، جگر، تخم مرغ، شیر، انواع میوه و سبزیجات زرد و نارنجی مثل هویج و زردآلو، اسفناج، انواع کلم و … احتیاج بدن به این ویتامین برطرف می گردد.

میزان احتیاج روزانه بدن به ویتامین A در افراد بالای 13 سال در خانم ها روزانه 700 میکروگرم و در آقایان 900 میکروگرم است. در افراد سالم که رژیم غذایی متعادل دارند احتیاجی به مصرف مکمل این بیماری ندارند و حتی مصرف مکمل می تواند با انباشت ویتامین باعث بروز مسمومیت برای فرد گردد.

بنابراین مصرف مکمل ویتامین A برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید به هیچوجه توصیه نشده و حتی مصرف بی رویه این مکمل عوارض جدی برای بدن دارد. مصرف مکمل ویتامین A در دوران بارداری می تواند منجر به نقص جنینی گردد و نباید در دوران بارداری به هیچوجه استفاده گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: افق کوروش
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 26457

به "آیا اگر مکمل زینک و ویتامین A بخوریم کرونا نمی گیریم؟ پاسخ 2 پزشک را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اگر مکمل زینک و ویتامین A بخوریم کرونا نمی گیریم؟ پاسخ 2 پزشک را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید