آیا ماسک های پارچه ای خانگی محافظ خوبی در برابر کرونا است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شیوع ویروس کرونا در کشور موجب افزایش تقاضا برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی و به دنبال آن کمبود این محصولات و افزایش قیمت آنها در بازار شده است.

آیا ماسک های پارچه ای خانگی محافظ خوبی در برابر کرونا است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، اگرچه وزارت صمت و بهداشت به مردم اطمینان دادهاند که فراورینمایندگان با همه توان احتیاج کشور را تامین مینمایند، با این وجود در فضای مجازی دیده می گردد بعضی به صورت خانگی به فراوری ماسک با قیمت های متفاوت اقدام مینمایند، اما باید دید این گونه فراوریات از لحاظ بهداشتی مورد تایید است یا خیر؟

رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات پزشکی اصفهان در این باره گفت: اگر فردی از مکان هایی که به توزیع ماسک به صورت غیربهداشتی اقدام مینمایند، آگاه است، می تواند با دادن اطلاعات به بازرسان اتحادیه تجهیزات پزشکی از این امر جلوگیری کند.

امین الله بعضی با تاکید بر اینکه توزیع ماسک بدون هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه های اجرایی به طور قطع ممنوع و غیربهداشتی است و محتمل است استفاده از این گونه ماسک ها موجب انتقال بیماری گردد، چراکه فرایند فراوری و توزیع ماسک باید در اماکن بهداشتی انجام گردد.

کمبود ماسک تنها مختص اصفهان نیست

وی در مورد تیم های بازرسی موجود، گفت: حدود 10 تیم بازرسی در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می نمایند که این تعداد با توجه به شکایات مردمی افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات پزشکی اصفهان با اشاره به کمبود ماسک در استان اصفهان، گفت: با توجه افزایش تقاضای مردم، کمبود ماسک تنها مختص اصفهان نیست و کل کشور و حتی کشورهای اروپایی و آسیایی با این مشکل روبرو هستند.

وی در ارتباط با افزایش قیمت تجهیزات پزشکی همچون ماسک و دستکش، تاکید نمود: همیشه گرانی ها به سبب رعایت نکردن قوانین کشور است و باید فرهنگ ما به گونه ای باشد که از قوانین سرپیچی نکنیم و اگر کسی در این شرایط اقدام به گرانفروشی کند بویی از انسانیت نبرده است.

بعضی گفت: در هفته ای که گذشت بسیاری از واحدهایی که در توزیع ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا گرانفروشی نموده بودند از سوی تعزیرات حکومتی جریمه شدند و حتی بعضی از انبارهای آنان مورد آنالیز نهاده شد.

چندین میلیون ماسک پارچه ای روانه بازار می گردد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این باره گفت: با توجه به کمبود ماسک در کشور از هفته گذشته با همکاری وزارت صمت اقدام به شناسایی پارچه مناسب برای فراوری ماسک نموده ایم.

آرش نجیمی با بیان اینکه هر پارچه ای مناسب فراوری ماسک نیست، گفت: وزارت صمت با یاری انجمن دوزندگی آغاز به فراوری ماسک های پارچه ای نموده که این ماسک ها بعد از فراوری توسط وزارت بهداشت ضدعفونی و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: این ماسک ها پارچه معین و مناسبی دارند و افراد می توانند چندین بار از آن استفاده نمایند به این نحو که ماسک ها قابل شستشو بوده و اتو کشیده می شوند و با توجه به اینکه احتیاج بعضی افراد چند ماسک در روز است، می تواند هر شب آنها را شستشو و بعد از خشک شدن، اتوکشی نموده و مجددا استفاده نمایند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد اینکه آیا دانشگاه علوم پزشکی بر فراوری ماسک هایی که در بعضی منازل فراوری می گردد، نظارت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: ماسک هایی که در منزل فراوری می گردد به طور قطع پارچه های آن مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت نیست، از سوی دیگر ما بر فرایند فراوری بهداشتی ماسک و اینکه پارچه آلوده است یا خیر نظارتی نداریم.

وی تاکید نمود: اگر مردم از این گونه ماسک ها استفاده می نمایند، با توجه به اینکه نظارت بهداشتی بر روی فراوری آنها نیست، باید پیش از استفاده آنها را شستشو، ضدعفونی و اتوکشی نمایند، اما با این کار حتی ممکن است نوع پارچه ماسک مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی نباشد و احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

نجیمی گفت: با اقدام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در فراوری ماسک های پارچه ای، تا انتها هفته جاری چندین میلیون ماسک پارچه ای روانه بازار می گردد که در این شرایط مشکل کمبود ماسک در استان حل خواهد شد.

وی تاکید نمود: با توجه به فراوری انبوه ماسک پارچه ای در اصفهان نه تنها مشکل استان حل می گردد، بلکه می توانیم جوابگوی دیگر شهرها و استان های کشور نیز باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد قیمت این ماسک ها، شرح داد: هنوز بر روی موضوع قیمت گذاری این ماسک ها تصمیمی گرفته نشده اما با توجه به قابل شستشو بودن آن، استفاده از آنها به صرفه تر از ماسک های معمولی خواهد بود.

ورود اتحادیه پوشاک برای فراوری ماسک پارچه ای

البته روز گذشته 13 اسفند نیز رئیس اتحادیه فراورینمایندگان و فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان با اشاره به ورود این اتحادیه برای فراوری ماسک های پارچه ای اشاره نمود و گفته بود که بعد از رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی، روز آدینه هفته گذشته جلسه ای با فراورینمایندگان پوشاک برگزار گردید و 10 کارگاه فراوری پوشاک با رعایت شرایط خاص در حال فراوری ماسک و لباس های بیمارستانی هستند که طبق پیش بینی دو کارگاه می توانند حدود 4 هزار ماسک فراوری داشته باشند.

ابراهیم خطابخش شرح داد: در این 10 کارگاه حدود 20 چرخکار توانمند و به طور میانگین 200 چرخکار برای فراوری ماسک در اصفهان فعالیت می نمایند که بخشی از هزینه های این طرح از سوی خیرین پرداخت می گردد و در حال حاضر تمرکز ما برای برطرف احتیاج استان اصفهان است.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 24081

به "آیا ماسک های پارچه ای خانگی محافظ خوبی در برابر کرونا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ماسک های پارچه ای خانگی محافظ خوبی در برابر کرونا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید