آیا ویروس کرونا ضعیف شده است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، برای اینکه ویروس ضعیف گردد احتیاج است که صد ها و برخی اوقات هزاران بار از فردی به فرد دیگر منتقل گردد و به مرور زمان ضعیف گردد. همان طور که الان ما برای تهیه واکسن این کار را انجام می دهیم.

آیا ویروس کرونا ضعیف شده است؟

این روز ها ادعا هایی از سوی برخی پزشکان و کادر درمانی مطرح می گردد مبنی بر اینکه ویروس کرونا ضعیف شده و شدت بیماری زایی آن نسبت به هفته های نخست اپیدمی کاهش محسوسی داشته است، این ادعا تا چه حد صحت دارد و استدلال این افراد چیست؟

مدتی است که برخی از پزشکان و کادر درمانی به صورت غیررسمی این ادعا را مطرح می نمایند که شدت بیماری زایی ویروس کووید 19 کاهش پیدا نموده و به عبارت دیگر این ویروس ضعیف شده است.

استدلالی هم که این گروه برای ادعای خود دارند این است که در هفته های اخیر تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش پیدا نموده و همچنین اغلب افراد مبتلا، سرپایی هستند و برای قرنطینه به منزل خود فرستاده می شوند و تعداد کمی از آن ها احتیاج به بستری و مراقبت های ویژه دارند.

حتی از برخی از بیمارستان های کشور خبر می رسد که میزان استفاده از ماسک در میان کادر درمانی به شدت کاهش پیدا نموده و حتی به 50 درصد قبل رسیده است که دلیل آن همین توجیه مطرح شده از سوی آن ها است. این ادعا ها در حالی مطرح است که شرایط بیماری در برخی از استان های کشور طی هفته ها و روز های گذشته صعودی شده است.

برای ضعیف شدن، ویروس باید هزاران بار از فردی به فرد دیگر منتقل گردد

حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: ضعیف شدن ویروس به طوری که خاصیت بیماری زایی آن از بین برود، ولی خاصیت ایجاد ایمنی در افراد را داشته باشد به این سرعت، صورت نمی گیرد.

گزارش های اولیه نشان می دهد که حدود 4 ماه است که ویروس وارد کشور ما شده است و با این دوره کوتاه، امکان اینکه ویروس به حدی ضعیف شده باشد که دیگر نتواند افراد را بیمار کند خیلی بعید است.

سوری ادامه می دهد: بنابراین پاسخ کلی این است که ویروس به حدی ضعیف نشده است که بخواهد تاثیری بر روی قدرت بیماری زایی داشته باشد. برای اینکه ویروس ضعیف گردد احتیاج است که صد ها و برخی اوقات هزاران بار از فردی به فرد دیگر منتقل گردد و به مرور زمان ضعیف گردد. همان طور که الان ما برای تهیه واکسن این کار را انجام می دهیم.

به گفته وی برای تهیه واکسن های زنده ضعیف شده، عملا ویروس هزاران بار در محیط های کشت متعدد کشت داده می گردد و ویروسی که در نهایت باقی می ماند همان است که خاصیت آنتی ژنی دارد، ولی خاصیت بیماری زایی ندارد. پس در حال حاضر نمی توان بر روی ضعیف شدن ویروس حساب باز کرد ویروس همچنان می تواند به شدت و با جدیت بیماری زایی نموده و افراد را بیمار کند.

دلیل کاهش تعداد مرگ و میر چیست؟

سوری در واکنش به اینکه توجیه این گروه برای ادعای خود این است که در حال حاضر تعداد مرگ و میر ناشی از کووید 19 کاهش پیدا نموده و اغلب بیماران سرپایی هستند و تعداد کمی از آن ها احتیاج به بستری و مراقبت های ویژه دارند، می گوید: اینکه تعداد بستری ها یا تعداد مرگ ها کاهش پیدا نموده است عمدتا به دو دلیل است.

دلیل نخست این است که روش های درمانی و مراقبتی موثرتر شده است. به این معنی که پزشکان و محیط های بیمارستانی و درمانی ما حتی به صورت سرپایی و نسبت به روز های اول، آگاهی بیشتری پیدا کردند و مدیریت بیماری به شکل موثرتری صورت می گیرد.

دوم اینکه گروه های پرخطری که در روز ها و هفته های نخست اپیدمی فکر می کردند که احتمال ابتلا به بیماری در آن ها با دیگران فرقی نمی نماید عملا رفتار های مراقبتی خود را بیشتر نموده اند.

وی می افزاید: با گذشت زمان معین شد گروه های پرخطر و افراد آسیب پذیر در این بیماری چه کسانی هستند. خود این افراد مراقبت بیشتری از خود به عمل آوردند و طبیعتا وقتی احتیاط ها بیشتر گردد احتمال ابتلا این گروه ها هم کمتر می گردد.

در آنالیز های اجرا شده، تعداد زیادی از افرادی که بستری شدند کسانی بودند که برای دریافت خدمات درمانی معمول خود به بیمارستان مراجعه نموده و از آنجا مبتلا شده بودند. بعد از روز ها و هفته های نخست این مراجعات خیلی محدود شد.

همچنین افراد سالمندی که راحت در خیابان رفت وآمد می کردند و با اطرافیان خود ارتباط داشتند، ارتباطات خود را محدود و کنترل کردند و اطرافیان آن ها هم بیشتر ملاحظات بهداشتی در خصوص این گروه را رعایت کردند؛ بنابراین این کاهش مرگ و میر به دلیل ضعیف شدن عامل بیماری زا نیست.

عوامل ضعیف یا قوی بودن ویروس چیست؟

به گفته سوری عامل بیماری زا چند ویژگی دارد که آن را ضعیف یا قوی نشان می دهد. یکی از این عوامل، میزان فعالیت آن است. فعالیت عامل بیماری زا می تواند به دلیل ﭘﺎﺗﻮژﻧﯿﺴﯿﺘﻪ آن باشد، یعنی سهم افرادی که در مواجهه با آن، بیمار می شوند، مثل ویروس های سرما خوردگی.

برخی از ویروس های سرما خوردگی وجود دارد که مثلا وقتی یک دانش آموز در کلاس به آن ویروس مبتلا می گردد بعد از یکی دو روز، بقیه دانش آموزان هم به آن مبتلا می شوند. اما ویروس دیگر سرماخوردگی وجود دارد که فقط ممکن است به دو نفر سرایت کند. نوعی دیگری هم وجود دارند که حتی یک نفر هم مبتلا نمی گردد.

سوری ادامه می دهد: عامل دیگر موثر ویرولانس یا شدت بیماری زایی است. یعنی عامل بیماری زایی چقدر قوی است که بتواند واکنش بدن میزبان را تشدید کند. برای مثال برخی از آنفلوآنزا ها انسان را از پا در می آورد و فرد را اذیت می نماید که سارس از این دسته بود و شدت بیماری آن بالا بوده و عارضه های مختلفی در فرد ایجاد می نماید. اما برخی دیگر این طور نیستند و فرد علائم خفیفی را دارد. پس این بستگی به ویولانس ویروس دارد.

سوری در خاتمه می افزاید: در حال حاضر نه ویرولانس و نه ﭘﺎﺗﻮژﻧﯿﺴﯿﺘﻪ ویروس کووید 19 کم شده است، بنابراین فرضیه ای که ویروس ضعیف شده است و استدلالی که برخی می آورند کاملا اشتباه است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرادید
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33464

به "آیا ویروس کرونا ضعیف شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ویروس کرونا ضعیف شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید