اصفهانیان: برای قلعه نویی متاسفم، هیچ تیمی وجود ندارد که بگوید از داوری سود بردم، اشتباهات هست، اما برای همه، دستگاه پول شمار هم اشتباه می نماید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش ، فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران و عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت و گو با رادیو در مورد اشتباهات داوری در لیگ فوتبال کشورمان گفت: ما نمی گوییم که اشتباه داوری نداریم اما اکثر تیم ها می گویند اشتباه به ضرر ما بوده است و از این اشتباهات ضربه خورده ایم. در این بین یک تیم حضور ندارد که بگوید ما از اشتباهات داوری سود برده ایم. طرف مقابل تیم ضرر دیده نیز یک تیم ایرانی است و یک تیم خارجی نیست که بگوییم به نفع آنها سوت زده شده است.

اصفهانیان: برای قلعه نویی متاسفم، هیچ تیمی وجود ندارد که بگوید از داوری سود بردم، اشتباهات هست، اما برای همه، دستگاه پول شمار هم اشتباه می نماید

او ادامه داد: انسان حتی زمانی که می خواهد یک دسته پول را بشمارد امکان دارد اشتباه کند و یک دستگاه برای این کار تعبیه نموده اند و پول ها را می شمارد که حتی امکان دار آن دستگاه نیز اشتباه کند.

در جام دنیای هم از داور ویدویی استفاده می نمایند

اصفهانیان در مورد استفاده از داور ویدویی گفت: ما مسابقات بالا تر از جام دنیای که نداریم و بهترین داورهای دنیا در این مسابقات حضور دارند. با این حال در چنین مسابقاتی می بینیم که از یاری داور ویدویی استفاده می گردد. داورهای کشورمان زحمت می کشند و دوست دارند که قضاوت درستی داشته باشند. من این موضوع که می گویند اشتباه داوری قسمتی از فوتبال است را قبول ندارم. داورها جایز الخطا نیستند بلکه ممکن الخطا هستند. تا وقتی که انسان قضاوت می نماید چنین اتفاقاتی طبیعی است.

در ابتدای فصل و نیم فصل برای داورها کلاس های آموزشی برگزار می کنیم

او در مورد کارهای که برای بهبود داوری کشور انجام می دهند گفت: ما در حال کوشش هستیم تا شرایط را بهبود بخشیم و بهترین مدرسان داوری دنیا را به کشورمان آورده ایم. در ابتدای فصل و نیم فصل برای داورها کلاس های آموزشی برگزار می کنیم. اگر تعطیلی اتفاق بیافتد کلاس های یک روزه تدارک می بینیم. اشتباهات گذشته داوران را به آنها یادآوری می کنیم تا آن ها را تکرار ننمایند. نمی دانیم به جز این دیگر باید چه کاری انجام داد.

یکی از راه های کمتر کردن اشتباهات استفاده از داور ویدویی است

اصفهانیان در مورد آوردن داور ویدویی به لیگ ایران گفت: یکی از راه های کمتر کردن اشتباهات استفاده از داور های ویدویی است. باشگاه ها با یکدیگر به تفاهم برسند و در کلیه ورزشگاه هایی که تحت اختیار آنهاست این دوربین ها را نسب نمایند تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم. قبول دارم که انجام دادن این کار بسیار سخت است اما نهایتا این اتفاق باید بیافتد چه به دست دولت و چه باشگاه ها.

VAR برای هر ورزشگاه 300 هزار دلار هزینه خواهد داشت

او در مورد آوردن تکنولوژی داور ویدویی به ایران ادامه داد: جلسات مختلفی برای راه اندازی وار تا به الان برگزار نموده ام و همینطور صحبت هایی باعلیرضا فغانی که تجربه کار با این سیستم را دارد داشته ایم. هزینه های لازم برای راه اندازی این سیستم در کشور را به مهدی تاج اعلام نموده ایم. برای مجهز کردن هر ورزشگاه به 10 دوربین احتیاج است. یک اتاق کنترل برای این دوربین ها احتیاج است که برآورد ما برای هر استادیم چیزی حدود 300 هزار دلار خواهد بود. ما الان برای دادن پول داورانمان مشکل داریم. برای راه اندازی این سیستم ها با کشور کره مذاکرات رسمی داشته ایم وآنها چنین قیمتی را به ما دادند.

برای قلعه نویی متاسف هستم

رئیس کمیته داوران کشورمان در مورد حرفهایی که قلعه نویی درمورد فغانی بعد از دیدار 2 تیم پرسپولیس وسپاهان زده است گفت: به کار بردن چنین کلماتی برای داوری که الگوی داوری ما است و کل دنیا او را قبول دارند درست نیست و من بابت این اتفاق متاسف هستم. فغانی بهترین داور ایران و آسیا است. او در جام دنیای برای کشورمان افتخار آفرین بود. با این صحبت ها از ارزش های فغانی چیزی کم نمی گردد.

هر داوری باید با توجه به شرایط یک مسابقه آن را مدیریت و قضاوت کند

او در پاسخ به این موضوع که به نظرمی رسد فغانی نگاهی از بالا به فوتبال ایران دارد گفت: هر داوری باید با توجه به شرایط یک مسابقه آن را مدیریت و قضاوت کند. من از فغانی حرکاتی دیده ام که دیگر داوران اصلا نمی توانند آن را داشته باشند. بعضی اوقات شرایط ایجاب می نماید که داور چشم غره برود و یا اینکه تبسم داشته باشد. بستگی به جو آن بازی دارد که داور چگونه با بازیکنان و مربیان برخورد کند. خود قلعه نوعی در کنار زمین گاهی عصبانی می گردد و عکس العمل نشان می دهد و به بازیکنانش اعتراض می نماید، او هم در حال مدیریت تیم خود است و داور هم تقریبا چنین شرایطی دارد.

اصفهانیان در موردتغییر داوران بازی ها گفت: گاهی اوقات ما داور یک بازی را تغییر می دهیم و افرادی نسبت به این موضوع اعتراض می نمایند، در حالی که ما بارها دیده ایم بازیکنی به زمین می رود و بلافاصله تعویض می گردد و هیچ کسی از او نمی پرسد چرا این بازیکن عوض شد. حتما آن سرمربی دلیل و هدفی برای این کار دارد. اما متاسفانه زمانی که چنین اتفاقی برای داوران بیافتد همه زوم می نمایند که چرا این رخ داده است.

برای بهتر شدن داوری احتیاج به سرمایه گذاری بیشتری داریم

او ادامه داد: داوران ما باید آموزش های بهتری ببینند. ما کی داورانمان را به یک دوره کلاس های خارج از کشور و جایی که فوتبال حرفه ای بازی می گردد برده ایم. داورانمان احتیاج به فیزیوتراپ دارند، به دکتر روانشناس احتیاج دارند، به مربی بدنساز احتیاج دارند در شرایطی که ما هیچکدام از این موارد را برای داورنمان در نظر نگرفته ایم. مگر ما چه سرمایه گذاری روی داوری مان انجام داده ایم که حال از آنها بهترین عملکرد را می خواهیم. ما در حد وسع خودمان در حال فعالیت هستیم. برای بهتر شدن شرایط احتیاج به سرمایه گذاری بیشتری داریم.

اساسنامه ما یک نهاد غیر دولتی است

اصفهانیان در مورد اجرای قانون منع به کارگیری بازنستگان اینکه ایا شامل این قانونم یگردد یا خیر گفت: ما 2 ماه قبل به وزارت ورزش نامه زدیم و درخواست کردیم تا تکلیف ما را تعیین نمایند. اساسنامه ما یک نهاد غیر دولتی است. اگر ما نمیتوانیم بمانیم هیچ مسئله ای با این موضوع نداریم.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3158

به "اصفهانیان: برای قلعه نویی متاسفم، هیچ تیمی وجود ندارد که بگوید از داوری سود بردم، اشتباهات هست، اما برای همه، دستگاه پول شمار هم اشتباه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهانیان: برای قلعه نویی متاسفم، هیچ تیمی وجود ندارد که بگوید از داوری سود بردم، اشتباهات هست، اما برای همه، دستگاه پول شمار هم اشتباه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید