اصول تغذیه در مدرسه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در این مقاله مسائل شایع تغذیه ای بچه ها را آنالیز نموده و با توصیه های کاربردی برای اصلاح این گونه رفتارها آشنا می شویم.1) خودداری از خوردن گوشت: بعضی از بچه ها سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناع می ورزند در حالی که مصرف گوشت به اسم منبع عمده پروتئین با کیفیت خوب، آهن و روی

اصول تغذیه در مدرسه

اصول تغذیه در مدرسه

آشنایی با رفتارهای تغذیه ای نامطلوب در بچه ها سنین مدرسه و توصیه های کاربردی برای اصلاح آن

رفتارهای تغذیه ای سالم باید از دوران کودکی شکل بگیرد زیرا عادات و رفتارهای غلط تغذیه ای در سنین پایین می تواند در آینده آسیب های جدی به سلامت فرزندان وارد کند.

در این مقاله مسائل شایع تغذیه ای بچه ها را آنالیز نموده و با توصیه های کاربردی برای اصلاح این گونه رفتارها آشنا می شویم.

1) خودداری از خوردن گوشت: بعضی از بچه ها سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناع می ورزند در حالی که مصرف گوشت به اسم منبع عمده پروتئین با کیفیت خوب، آهن و روی حایز اهمیت است. توصیه می گردد که گوشت چرخ نموده در غذاهایی که مورد علاقه کودک است، به او داده گردد مانند ماکارونی و گوشت چرخ نموده، کتلت، همبرگر و کباب که در منزل تهیه می گردد و یا استفاده از گوشت چرخ نموده در املت، سوپ و آش.

2) خودداری از مصرف شیر و لبنیات: مصرف گروه شیر و لبنیات در این سنین برای رشد و استحکام دندان و استخوان ها لازم است. اگر دانش آموز علاقه ای به خوردن شیر ندارد، می توان مقدار کمی پودر کاکائو (در حد یک قاشق مرباخوری در یک لیوان شیر) به آن اضافه نمود. مقدار زیاد کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسیم شیر جلوگیری می نماید. اضافه نمودن عسل به شیر هم ممکن است دانش آموز را به خوردن شیر علاقه مند کند. می توان شیر را به صورت غذاهایی مانند فرنی و شیربرنج به بچه ها داد. اغلب مصرف یک لیوان شیر در روز برای بچه ها این سنین کافی است و با گنجانیدن سایر مواد غذایی این گروه مانند ماست، پنیر و کشک در وعده ناهار و شام و یا بستنی در میان وعده احتیاج کلسیم تامین می گردد. افراط در خوردن شیر هم به این علت که جایگزین سایر غذاهای اصلی می گردد، کودک را در معرض خطر کمبودهای تغذیه ای به خصوص کمبود آهن قرار می دهد.

3) خودداری از مصرف سبزی ها: اغلب بچه ها در این سنین تمایلی به مصرف سبزی های تازه همراه با غذا ندارند. بهتر است والدین سبزی های خام مانند هویج، گوجه فرنگی، کاهو، گل کلم و سبزیجات پخته مانند لبو، نخودفرنگی، لوبیا سبز و کدو حلوایی را به اسم میان وعده، برای مثال در هنگام تماشای تلویزیون به بچه ها بدهند.

4) افراط در مصرف شکلات و شیرینی: مصرف بی رویه شکلات و شیرینی به این علت که موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در بچه ها می گردد و آنها را از مصرف غذاهای اصلی بازمی دارد، موجب اختلال رشد آنها خواهد شد. به والدین توصیه کنید حداقل، در منزل از نگه داشتن شکلات و شیرینی خودداری نمایند و به این ترتیب، دسترسی دایمی آنها را به این نوع مواد کاهش دهند. والدین باید از دادن شکلات و شیرینی به اسم جایزه به بچه ها خودداری نمایند و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد شکلات و شیرینی که دانش آموز در طول روز مصرف می نماید را کنترل نمایند.

برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها باید به دانش آموزان آموزش داد که پس از خورن مواد قندی و شیرین به ویژه شکلات ها و آب نبات هایی که به سطح دندان می چسبند، دهان و دندان های خود را با آب و حتی الامکان مسواک شستشو دهند.

5) مصرف بی رویه تنقلات غذایی کم ارزش: متاسفانه بعضی از تنقلات تجارتی مانند انواع پفک به طور بی رویه به وسیله بچه ها و دانش آموزان مصرف می گردد. مصرف پفک به خصوص به اسم پیش وعده های غذایی به علت ایجاد سیری کاذب بچه ها را از خوردن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد احتیاج رشد کودک را تامین کند باز می دارد. از سوی دیگر، نمک آن ذایقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد.

6) عادت به مصرف نوشابه های گازدار: مطالعات اجرا شده رابطه میان مصرف نمک و افزایش فشارخون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است. مصرف بی رویه نوشابه هم به ویژه همراه با غذا علاوه بر سیری کاذب، جذب مواد مغذی مانند کلسیم را مختل می نماید. به والدین توصیه کنید که بچه ها را به مصرف تنقلات سنتی مانند نخودچی و کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده، توت خشک، انجیر خشک و برگه ها تشویق نمایند و سر سفره به جای نوشابه برای افراد خانواده از دوغ استفاده نمایند.

10 فرمان غذایی به دانش آموزان

1) استفاده از ظروف عایق برای نگهداری غذای مدرسه بچه ها

2) شستشوی ظروف غذا با مایع ضدعفونی نماینده حداقل هفته ای یک بار

3) نگهداری ظروف غذا داخل کیسه یخ در مدرسه

4) استفاده از خوراکی هایی که از پیش به مقدار ای سرد شده اند که تا چند ساعت دمای آنها پایین می ماند.

5) استفاده از خوراکی هایی که پختنی نیستند.

6) شستشوی دقیق و ضدعفونی کردن سبزی ها و میوه

7) توصیه به شستن دست ها با آب و صابون پیش از غذاخوردن به دانش آموزان

8) استفاده از آب میوه های پاستوریزه به جای انواع خانگی

9) پرهیز از مصرف خوراکی های دیگران

10) پرهیز از تماس دست با اشیا و افراد دیگر هنگام غذاخوردن

9 راه چاره مسائل شایع تغذیه ای

1 به طور کلی در سنین مدرسه، رشد کودک با سرعت کمتری ادامه دارد و عوامل ژنتیکی، تغذیه خوب و محیط در سرعت رشد او موثر است. کمبودهای تغذیه ای کودک را از رشد بالقوه ای که می تواند داشته باشد، باز می دارد.

2 انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج بچه ها در این سنین بستگی به مقدار بدن، سرعت رشد و مقدار فعالیت آنها دارد. بنابراین یک الگوی غذایی یکسان برای دانش آموزان نمی توان مشخص کرد.

3 تشویق بچه ها به ورزش موجب سوختن کالری دریافتی روزانه، شادابی و جلوگیری از چاقی بچه ها می گردد.

4 سرعت رشد بچه ها روز به روز در حال تغییر است بنابراین دریافت روزانه انرژی و مواد مغذی آنها و به طور کلی مقدار غذای مصرفی آنها روز به روز تغییر می نماید.

5 سوءتغذیه در این دوران موجب کاهش سرعت رشد جسمی و توانمندی ذهنی آنها می گردد.

6 در این دوران، اشتهای کودک راهنمای خوبی برای دریافت انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج است.

7 استرس ناشی از رفتار اولیا و مربیان یا استرس های مربوط به امتحان می تواند روی اشتهای بچه ها اثر بگذارد. اگر این تاثیر موقت باشد، مسئله ای ایجاد نمی نماید. ولی ادامه بی اشتهایی کودک می تواند مشکل آفرین باشد. در این صورت باید باشناسایی و برطرف مشکل به کودک یاری گردد. گاهی اوقات استرس موجب پرخوری کودک می گردد. درباره بچه ها چاق این مساله مهم و قابل توجه است. آموزش مناسب و مشاوره با بچه ها می تواند تا حدودی مشکل آنان را کم کند.

8 به والدین باید آموزش داده گردد که با تامین غذاهایی که دارای ارزش غذایی هستند و فراهم کردن محیط مناسب زمینه را برای رشد و توانمندی ذهنی و جسمی بچه ها آماده نمایند و رفتارهای غذایی درست را در آنها ایجاد نمایند. بچه ها رفتارهای غذایی والدین را الگوی خود قرار می دهند. بنابراین امتناع والدین از خوردن بعضی از غذاها موجب می گردد که بچه ها هم آن غذاها را هرچند که دارای ارزش غذایی بالایی باشند، نخورند...

9 بعضی مادران به فرزندان خود برای صرف ناهار در مدرسه، خوراکی هایی در ظروف در بسته می دهند. این کار اگر بدون رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد، ممکن است برای سلامت بچه ها خطرناک باشد، به ویژه با توجه به اینکه آنان مجبورند چند ساعت این خوراکی ها را در دمای داخل کلاس نگه دارند. مهم ترین نکته برای جلوگیری از رشد میکروب ها در درون غذا سرد نگه داشتن آن است که ایده آل آن است که اولیای مدرسه چاره ای برای آن بیندیشند.

منبع: http://www.salamat.com

ae

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64295

به "اصول تغذیه در مدرسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول تغذیه در مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید