یک استاد دانشگاه: تظاهرات در عراق مصنوعی میباشد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک استاد دانشگاه با بیان این که تظاهرات صورت گرفته در عراق مصنوعی است و واقعی نیست گفت: در مورد حضور ونقش ایران در عراق اغراق شده و ما فعال مایشاء در این کشور نیستیم.

یک استاد دانشگاه: تظاهرات در عراق مصنوعی میباشد

به گزارش خبرنگاران، محمدصادق کوشکی عصر روز دوشنبه در نشست نا آرامی در عراق، انسداد حکمرانی و مداخلات خارجی که با حضور تعدادی از دانشجویان و کارشناسان مسائل عراق برگزار شده بود در بخشی از صحبت های خود با اشاره به تفاوت های دولت عادل المهدی با دولت های پیشین عراق از جمله نوری مالکی و حیدر عبادی افزود: غربی ها در بیان علت اعتراضات در عراق می گویند مردم به خاطر مسائل اقتصادی و فساد خونشان به جوش آمده است. در حالیکه باید گفت فشارها در دولت عادل المهدی کمتر از دوران عبادی و مالکی است.

وی با بیان این که برخی از تحلیل ها مبنی بر این که اعتراضات اخیر در عراق ناشی از بحران معیشت است برای من قابل فهم نیست؛ چراکه وضعیت در عراق کنونی بهتر از دوران افرادی چون نوری مالکی و حیدر عبادی است ادامه داد: در دولت های قبلی مهمترین خواسته مردم آرامش و امنیت بود. موضوعی که در این کشور وجود نداشت ولی اکنون شاهد آرامش در این منطقه هستیم و از انفجارات و عملیات های تروریستی قبل خبری نیست.

این استاد دانشگاه با اعتقاد بر این که اولین و جدی ترین مخالف تحقق رشد و ثبات در عراق عربستان است، ادامه داد: اگر عراق بتواند در حوزه اقتصادی و سیاسی به یک ثبات نسبی دست پیدا کند این بزرگترین چالش برای عربستان خواهد بود. چراکه؛ سعودی ها نگران این هستند که مردم کشورشان الگویی چون عراق را مطالبه کند.

کوشکی گفت: در حال حاضر سطحی از ماکسیمم دموکراسی در عراق حاکم است و اگر ثبات اقتصادی و توسعه نیز در این کشور حاکم شود آن موقع مردم عربستان نگاه می کنند که در کشور همسایه شاقتصادی شان رشد و ثبات سیاسی و اقتصادی وجود دارد ولی در کشور آن ها حتی یک مجلس نیز به صورت نمادین وجود ندارد. بر همین اساس باید گفت بزرگترین دشمن تحقق دموکراسی در عراق کشورهایی چون عربسان و امارات هستند و در همین چهارچوب در حال حاضر بیشترین هزینه را برای ایجاد ناامنی در این کشور می کند.

وی با بیان این که انجام اعتراضات مردمی در عراق فقط معطوف به وضعیت کنونی نیست، اظهار کرد: در دوران حاکمیت داعش در بخش هایی از عراق شاهد اعتراضات شدیدتری در عراق بودیم. چنانکه معترضان که بیشتر طرفداران مقتدا صدر بودند وارد مجلس عراق شدند و تلاش داشتند که آسیب هایی را به این مکان وارد کنند و آنها همچنین برای ورود به منطقه سبز بغداد تلاش هایی را انجام دادند. در آن مقطع معترضان شعارهای بسیار تندی علیه قاسم سلیمانی و ایران دادند ولی این راهپیمایی و اعتراضات در فضای مجازی انعکاس چندانی نداد. شعارهایی که آنها در آن مقطع علیه ایران می دادند شدیدتر از شعارهای کنونی بود ولی همانطور که گفتم انعکاس چندانی نداشت ولی اعتراضات اخیر که به شدت اعتراضات قبل نیست به شدت از سوی رسانه های عربی بازتاب داده می شود و این رسانه ها حساسیت ویژه ای برای انعکاس این اعتراضات دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی به آن چه ناکارآمدی سیستم حکومتی عراق خواند، اشاره کرد و افزود: جمعیت عراق حدود 35 میلیون نفر است که بیش از هفت میلیون نفر آن ها حقوق بگیر دولت هستند یعنی عراق نصف جمعیت ایران را دارد ولی دو برابر ایران کارمند دارد و این باعث ناکارآمدی دولت در این کشور شده و علت همه این مسائل به این خاطر است که ساختار و قانون اساسی این کشور علیل خلق شده است.

کوشکی در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به نظر وی بازیگردان اصلی اعتراضات در عراق چه کسانی هستند؟ اظهار کرد: آمریکایی ها با حضور در عراق تلاش کردند که از این حضور استفاده حداکثری بکنند و در واقع به قول خودشان درختی را آماده کردند ولی وقتی آن را تکان دادند میوه آن در دامن ایران افتاد. در واقع عده ای در جریان حضور آمریکا در عراق و حوادث پس از آن دولت واشنگتن را بازنده ماجرا و ایران را برنده ماجرا می دانند و آن ها معتقدند ایران محصولی که ناشی از اقدامات آمریکایی ها بود را برداشت کرد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها بعد از برگزار شدن سه دوره انتخابات کلان در عراق به این نتیجه رسیده اند که با ساختار فعلی در عراق نمی توانند دولت مورد نظر خود را در این کشور بر روی کار بیاورند و در واقع امکان به قدرت رسیدن یک دولت دموکراتیک غرب گرا وجود ندارد. با توجه به این موضوع در حال حاضر گزینه مطلوب آمریکایی ها برای عراق وقوع کودتای نظامی یا کودتای برآمده از جنگ داخلی در این کشور است. چنانکه فردی مانند ساعدی که رابطه خوبی با سعودی ها و آمریکایی ها دارد بر روی کار بیاید.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا اعتراضات بیشتر در مناطق شیعه نشین در حال وقوع است و در مناطق سنی نشین این اعتراضات چندان شدت ندارد به وضعیت برخی از مناطق سنی نشین از جمله موصل اشاره کرد و گفت: مردم در موصل سقفی برای زندگی ندارند، چه برسد شغل. بنابراین اگر اعتراضات کنونی در عراق طبیعی بود این اعتراضات باید در مناطقی چون فلوجه و موصل از شدت بیشتری برخوردار می شد و مرکز اعتراضات مناطقی چون آنجا بود؛ چرا که آن ها شاکی تر از مردم استان های جنوبی هستند.

کوشکی با اعتقاد بر این که اعتراضات کنونی در عراق مصنوعی است و واقعی نیست ادامه داد: بر اساس آن چه که گفته شد اگر این اعتراضات واقعی بود در مناطقی مانند موصل که وضعیت اقتصادی به خاطر حمله داعش بدتر از استان های جنوبی است می بایست شدت بیشتری داشت؛ چرا که به قول خودشان دولت نیز رسما آنها را رها کرده است.

وی ادامه داد: کسانی که در پشت این اعتراضات هستند می خواهند دولت شیعه در عراق توسط شیعیان سرکوب شود. در واقع آن ها می خواهند یک جنگ داخلی در بین شیعیان ایجاد کنند که بر اساس این جنگ توان شیعه از بین برود و آن ها در نهایت تن به حاکمیت دیکتاتوری بدهند که به عنوان میانجی بخواهد در عراق حکومت کند.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نقش ایران در عراق اظهار کرد: در مورد ایران در عراق آنچنان مبالغه شده است که بعضا خودمان نیز این مبالغه باورمان شده است و تصور می کنیم که ما قدرت مایشاء در عراق هستیم ولی واقعیت بیرونی این گونه نیست.

وی با بیان این که در حال حاضر بانک مرکزی عراق کاملا در دست آمریکایی هاست و آمریکایی ها از یک کاپیتولاسیون خاص در عراق برخوردار هستند ادامه داد: چنانکه مقامات عراقی نمی دانند که در فلان پایگاه آمریکا در این کشور چه کسانی وارد می شوند و چه کسانی خارج می شوند. در واقع اطلاعی ندارند که در پایگاه های آمریکا در عراق چه خبر است؟

کوشکی با اعتقاد بر این که آمریکایی ها در عراق فعال مایشاء هستند افزود: سفارت آمریکا در عراق بزرگترین سفارتخانه در جهان است و حتی می توان گفت یک دولت در عراق است.

وی با بیان این که تقریبا یک سوم پول نفت عراق را آمریکایی ها بر می دارند ادامه داد: بر اساس ثبت های واقعی بازیگر واقعی در این کشور آمریکاست و این که عده ای می گویند ایران میوه آمریکایی ها در عراق را برداشته است به این خاطر است که آمریکایی ها می خواستند بهره برداری حداکثری از عراق داشته باشند ولی این موضوع محقق نشد.

کوشکی همچنین به سرمایه گذاری ترکیه در عراق اشاره کرد و گفت: باور غلط ما این است که ما در عراق همه کاره ایم و به این نگاه باید نقد جدی وارد کرد. نگاه ما به عراق رئال نیست و ما نسبت خود را با عراق نمی شناسیم. ما هنوز نمی دانیم عراق برای ما یعنی چی؟ و آنچه که بر ذهن مسئولان ما در مورد عراق حاکم است مبتنی بر واقعیت نیست مبتنی بر تحولات در کف خیابان های این کشور نیست.

کوشکی با تاکید بر این که ما باید اقدام به سرمایه گذاری اقتصادی در عراق بکنیم افزود: حضور واقعی ما در عراق باید حضور اقتصادی باشد و این حضور باعث می شود که طرفداران واقعی بیشتری داشته باشیم؛ در حالی که ما متاسفانه صرفا به ارتباط با برخی از احزاب و گروه های سیاسی در این کشور بسنده کرده ایم.

وی همچنین حضور فرهنگی و رسانه ای ایران در عراق را صفر دانست و گفت که این حضور نباید قربانی حضور امنیتی و سیاسی شود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 17061

به "یک استاد دانشگاه: تظاهرات در عراق مصنوعی میباشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک استاد دانشگاه: تظاهرات در عراق مصنوعی میباشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید