افتتاح 4 مرکز نوآوری و فناوری مستقر در پارک علم و فناوری سمنان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، 4 مرکز نوآوری و فناوری مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گشایش یافت.

افتتاح 4 مرکز نوآوری و فناوری مستقر در پارک علم و فناوری سمنان

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نخستین بخش از سفر به استان سمنان به پارک علم و فناوری این استان رفت و فاز نخست ساختمان کارگاهی رویش فناوری، مراکز نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، آب، انرژی و کشاورزی را افتتاح کرد.

بستری برای رویش فناوری

در نخستین فاز ساختمان کارگاهی رویش فناوری که با اعتبار 140 میلیارد ریالی بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره برداری رسید، 12 سوله نیمه صنعتی به مساحت 2100 متر مربع در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفت تا این کسب و کار ها در کنار صنایع مستقر در استان قرار بگیرند و زمینه ورود نوآوری به این حوزه را فراهم کنند.

شرکت های مستقر در ساختمان کارگاهی رویش فناوری، در حوزه هایی، چون محصولات و تجهیزات کشاورزی، آب، انرژی، صنایع معدنی و زمین شناسی فعالیت می کنند.

ستاری همچنین دومین ساختمان مرکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان را افتتاح کرد. در این مرکز رشد حدود 40 هسته فناور استقرار دارند و ایده های نوآورانه خود را در حوزه های آب، انرژی، کشاورزی، فناوری های دیجیتال، ماشین آلات پیشرفته و صنایع معدنی به محصول یا خدمت تبدیل می کنند.

همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، نخستین مرکز نوآوری بخش خصوصی برای میزبانی از ایده های نوآورانه و هسته های فناور فعال که در حوزه های کشاورزی، آب و انرژی هستند، افتتاح شد. ویژگی منحصر به فرد این مرکز نوآوری، بهره مندی از سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی در احداث و تجهیز است. در مرکز نوآوری آب، انرژی و کشاورزی، برای نخستین بار شتاب دهنده تخصصی اگریتک، زمینه حمایت از ایده های نوآورانه در حوزه های یادشده را فراهم می کند.

10 شرکت فناور با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مرکز نوآوری آب و انرژی مستقر شده اند تا با حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی، این واحد های فناور فرآیند پیش شتابدهی و شتابدهی را پشت سر می گذارند. پس از انتخاب هسته های فناور برگزیده، از سرمایه گذاری اولیه در مراحل پیش شتابدهی و شتابدهی بهره می برند و در صورت احراز توانمندی و تولید محصول، از حمایت سرمایه گذاری کلان برخوردار خواهند شد.

با توجه به ظرفیت های نهفته زمین شناسی و معدنی در استان سمنان و ضرورت ورود فناوری های پیشرفته و فرآوری فناورانه مواد معدنی به این حوزه، ستاری در ادامه حضور خود در پارک علم و فناوری سمنان، مرکز نوآوری ها و فناوری های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی را افتتاح کرد.

این مرکز نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران زمینه را برای استقرار و حمایت از تیم های فناور در حوزه هایی، چون زمین شناسی، زمین گردشگری و فناوری های مرتبط با معدن و اکتشاف فراهم خواهد کرد.

افزایش ظرفیت زیست بوم نوآوری استان سمنان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر خود به این استان با اشاره به رشد دو برابری دشرکت های دانش بنیان، خلاق و واحد های فناور سمنان گفت: خوشبختانه این استان ظرفیت های بسیار خوبی در توسعه کسب و کار های دانش بنیان و خلاق در اختیار دارد که با نقش آفرینی بیش از 600 واحد دانش بنیان، خلاق و فناور، این ظرفیت بیش از 100 درصد افزایش داشته اشت. در بازدید های مختلفی از مراکز نوآوری، شرکت های دانش بنیان، خلاق و دیگر بخش های زیست بوم نوآوری استان سمنان خواهیم داشت، تلاش می کنیم تا با همکاری بخش های استانی این ظرفیت نوآورانه و فناورانه توسعه یابد.

ستاری، با تاکید بر ضرورت حمایت تمامی بخش های استانی برای رونق کسب و کار های دانش بنیان و خلاق جوانان بومی استان ادامه داد: پارک علم و فناوری استان نسبت به گذشته، پیشرفت قابل توجهی داشته و در بخش های گوناگون استان، زمینه را برای توسعه کسب و کار های دانش بنیان و خلاق فراهم کرده است. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و ظرفیت های نهفته بسیار خوبی در این استان برای تحول آفرینی وجود دارد که باید با مساعد کردن زیست بوم نوآوری، به مرحله شکوفایی برسد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین اظهار داشت: این موضوع بسیار مهم است که تمامی بخش های استان با هم دلی و دیدگاهی نو، دست به دست هم دهند تا خلاقیت نیروی انسانی دانش آموخته و جوان بومی در استان بماند و با ایجاد کسب و کاری دانش بنیان یا خلاق، ایده را به محصول یا خدمتی بدل کند که ضمن حل مسائل استان، خالق اشتغال و ارزش افزوده باشد.

وی با اشاره به توسعه ظرفیت های نهفته در حوزه فناوری های زمین شناسی و معدن گفت: استان سمنان از ظرفیت های بسیار خوبی در توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق به ویژه در حوزه زمین شناسی و صنایع معدنی برخوردار است و در حال حاضر شرکت های خوبی در این حوزه فناوری فعال هستند که در پیوند با صنایع مرتبط، می توانند فناوری را به ساختار های سنتی تعمیم دهند.

خانه های خلاق و نوآوری بستری برای معرفی دستاورد های ایران ساخت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، به حمایت از خانه های خلاق و نوآوری برای توسعه صادرات دستاورد های دانش بنیان و خلاق اشاره کرد و ادامه داد: خانه های خلاق و نوآوری، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نقش آفرینی بخش خصوصی ایجاد و اداره می شود. این برنامه را به خارج از مرز های ایران نیز توسعه دادیم تا توانمندی شرکت های دانش بنیان و خلاق، به بازار های بین المللی معرفی شود. زیرا این خانه ها توانمندی های نوآورانه را به دیگر کشور ها منتقل می کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به حمایت از خانه های نوآوری و خلاق با هدف صادرات محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان و خلاق گفت: برای توسعه این خانه ها در سایر کشور ها برنامه راهبردی را پیاده می کنیم چراکه اولویت اصلی در رونق زیست بوم نوآوری با صادرات دستاورد ها محقق می شود و از این طریق، فناوری و نوآوری در زیست بوم نوآوری ایران را به دیگر کشور ها توسعه می دهیم.

وی با اشاره به توانمندی دانشی و فناورانه ایران به عنوان ستونی برای گذر از محدودیت ها و اقتدارآفرینی در سطح بین المللی اظهار داشت: خوشبختانه به کمک نیروی انسانی خلاق و دانش آموخته کشور، ایران اکنون در بسکمک از حوزه های فناوری از جمله نانو، سلول های بنیادی و زیست فناوری جزو برترین ها است. نمونه پیروز آن را در دوران کرونا می توان مشاهده کرد که در شرایط تحریم ها، تجهیزات دانش بنیان و پیشرفته را تولید و نیاز کشور را تامین کردند.

گروه ساختمانی ابان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 55002

به "افتتاح 4 مرکز نوآوری و فناوری مستقر در پارک علم و فناوری سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح 4 مرکز نوآوری و فناوری مستقر در پارک علم و فناوری سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید