اقامتگاه های سنتی و بومگردی نائین در حال توسعه هستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، اقامتگاه های سنتی و بومگردی نائین در حال توسعه هستند.

اقامتگاه های سنتی و بومگردی نائین در حال توسعه هستند

محمود مدنیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان نائین اظهار کرد: تا به امروز 1200 اثر تاریخی با ارزش، نیمه ارزش و کم ارزش در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد 94 اثر به ثبت ملی رسیده است و پرونده 8 اثر دیگر را برای ثبت در لیست آثار ملی آماده نموده ایم. مهمترین اثر تاریخی که در نائین وجود دارد و در ایران یک اثر تاریخی ارزشمند محسوب می گردد، مسجد جامع نائین متعلق به قرن دوم هجری است که در سال 1310 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی اضافه نمود: نارین قلعه یکی دیگر از آثار تاریخی شاخص نائین است که تاریخ اثر به دوره پارتیان بر میگردد و قدیمی ترین اثر تاریخی این شهر محسوب می گردد. بازار نائین مربوط به دوره ایلخانان یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران است. خانه پیرنیا و مسجد تاریخی بابا عبدالله از دیگر آثار شاخص نائین هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان نائین گفت: بافت تاریخی نائین یکی از منحصر بفردترین بافت های تاریخی کشور است که 7 محله دارد و یک مرز فرهنگی در میان همه محلات وجود دارد. از شاخصه های مهم معماری آثار تاریخی نائین تعدد و تنوع آن است. هر نوع اثر تاریخی که در کشور داشته باشیم نظیر آن در نائین هم وجود دارد.

مدنیان توضیح داد: بافت تاریخی محمدیه که جز شهر نائین محسوب می گردد دنیای متفاوتی دارد و در آن مسجد جامع محمدیه مربوط به قرن 9 هجری است. مسجد سرکوچه محمدیه که دارای کتیبه های زیبای کوفی است، متعلق به قرون اولیه هجری محسوب می گردد.

وی ادامه داد: مسجد جامع نائین بیشترین جهانگرد را هر ساله به خود جذب می نماید که در سال 1398 بیش از 40 هزار جهانگرد خارجی از این اثر تاریخی بازدید کردند و بعد از اصفهان و کاشان، نائین بیشترین تعداد جهانگرد خارجی را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان نائین گفت: وقتی 1200 اثر تاریخی شناخته شده دارید طبیعی است که حجم اعتبارات مورد احتیاج زیاد خواهد بود. تنها برای بازسازی 4 بنایی که ذکر شد بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

مدنیان اضافه نمود: مهمترین مسئله ای که از دهه 80 شمسی در نائین با آن روبرو بودیم کمبود زیرساخت های اقامتی است، بطوریکه با وجود هزاران جهانگرد در نائین، اما این شهر به عنوان مقصد جهانگردی نبود و تنها محل عبور جهانگردان بود. نبود اقامتگاه های کافی مشکل بزرگی بود که با ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بافت قدیمی سعی کردیم خانه های قدیمی را به اقامتگاه جهانگردی تبدیل کنیم.

وی اظهار کرد: از سال 1396 سرمایه گذاران بطور جدی وارد بحث جهانگردی شدند و خانه های قدیمی را بازسازی کردند، بطوریکه 5 خانه قدیمی به مجموعه اقامتگاه های سنتی و بومگردی تبدیل شد و در حال حاضر 6 خانه بومگردی دیگر نیز در دست بهره برداری داریم. نائین چهار فصل است و از غرب تا شرق این شهرستان جاذبه های کوهستانی و کویری داریم که منطقه ها کویری این شهر جز اسرارآمیزترین کویرهای ایران است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان نائین گفت: در نائین دو هتل داریم که یکی از این هتل ها در سال 1348 ساخته شده است. ظرفیت اسکان جهانگردان در نائین هنوز کافی نیست و هدف ما تنها افزایش اقامتگاه های جهانگردی نیست، بطوریکه سرمایه گذاران را ترغیب می کنیم که موزه های مختلف را احداث و حمام های تاریخی را نیز احیا نمایند.

مدنیان اضافه نمود: در صنایع دستی وضع نسبتا خوبی داریم بطوریکه عبابافی، گلیم بافی و فرش بافی نائین در کشور معروفیت دارند اما عبا بافی در سالهای اخیر به این علت که بازار ندارد از رونق افتاده است که در پی تغییر کاربری این هنر هستیم. بعلاوه در پی این هستیم که فرش نائین را ثبت جهانی کنیم. رشته های بومی فعال نائین 5 رشته هستند و 25 رشته دیگر از نقاط دیگر کشور به نائین آورده شده است. رشته هایی مانند قلم زنی، منبت، معرق و چرم دوزی فعال هستند و براساس مدارکی که صادر نموده ایم، 350 هنرمند در حوزه صنایع دستی داریم.

منبع: همگردی
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 79822

به "اقامتگاه های سنتی و بومگردی نائین در حال توسعه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقامتگاه های سنتی و بومگردی نائین در حال توسعه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید