اهمیت ویتامین C

به گزارش مجله یک کامپیوتر، انسان ها جزء آن دسته گونه هایی هستند که نمی توانند ویتامین C فراوری نمایند. پس، ضروری است که ویتامین C مورد احتیاج بدن به وسیله رژیم غذایی منظم دریافت گردد. ویتامین C که اسید آسکوربیک هم نامیده می گردد، ماده مغذی ضروری برای بدن

اهمیت ویتامین C

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

انسان ها جزء آن دسته گونه هایی هستند که نمی توانند ویتامین C فراوری نمایند. پس، لازم است که ویتامین C مورد احتیاج بدن به وسیله رژیم غذایی منظم دریافت گردد. ویتامین C که اسید آسکوربیک هم نامیده می گردد، ماده مغذی ضروری برای بدن است. ویتامین C نقش عمده ای در فراوری کلاژن ایفا می نماید. کلاژن پروتئینی بلند و با ساختار رشته ای است که رگ های خونی را تقویت و به تشکیل بافت یاری می نماید.

کمبود ویتامین C در بین ملوانان بسیار رایج بود و اولین بار به وسیله بقراط ثبت شد. کمبود ویتامین C در افرادی که میوه و سبزیجات کافی در رژیم غذایی خود مصرف نمی نمایند بسیار شایع است. این بیماری منجر به بروز بعضی اختلالات مانند تشکیل لکه در پوست خصوصاً در پاها، خونریزی لثه ها و خونریزی غشاهای مخاطی می گردد. کمبود شدید ویتامین C می تواند منجر به افتادن دندان ها گردد. فرد مبتلا به کمبود ویتامین C ممکن است انقدر خونریزی کند تا جان خود را از دست بدهد چون، ویتامین C برای فراوری کلاژن که زخم ها را بهبود می بخشد لازم است. تأثیرات دیگر کمبود این ویتامین در بدن عبارتند از خشکی و افتادگی موها، خون دماغ های مکرر، کم خونی، چاقی به خاطر کاهش متابولیسم، آتروز، تضعیف مینای دندان ها و اختلال در رشد استخوان ها. به طور خلاصه، کمبود ویتامین C می تواند منجر به تضعیف دستگاه ایمنی گردد که این به نوبه خود خطر ابتلا به عفونت را افزایش خواهد داد.

برترین منبع طبیعی برای دریافت ویتامین C میوه و سبزیجات تازه است. از بین همه میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C کلم بروکلی، طالبی، گوجه فرنگی، پاپایا، انبه، توت فرنگی، فلفل قرمز، زرد و نارنجی، سیب زمینی شیرین، کیوی، اسفناج و مرکبات دارای بیشترین اندازه از این ویتامین محلول در آب هستند.

دریافت اندازه کافی ویتامین C خطر ابتلا به بیماری هایی که پیش تر اشاره شد را تا حدی زیادی کاهش می دهد. در کنار این، مصرف ویتامین C فواید زیادی دیگری هم دارد:

چون ویتامین C آنتی اکسیدانی عالی است، مانع آب مروارید می گردد و خطر ابتلا به حمله های قلبی و سکته را با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول در خون کاهش می دهد.

کارکرد آنتی اکسیداسیون ویتامین فواید زیادی برای بیماران مبتلا به آسم دارد.

گفته می گردد ویتامین C برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید است.

ویتامین C می تواند سطح قند خون را تنظیم کند بنابراین، بیماران دیابتی باید ویتامین C بیشتری مصرف نمایند.

ویتامین C برای زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند مفید است و تعداد اسپرم ها در مردان را افزایش می دهد.

از ویتامین C برای درمان بیماری پارکینسون هم استفاده می گردد.

ویتامین C احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و برای درمان سرطان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

این ویتامین مانع چین و چروک شدن پوست می گردد و زخم ها را سریع تر بهبود می دهد. ویتامین C جزء مواد مغذی حیاتی برای سلامت پوست به تعداد می رود.

دوز بالای ویتامین C برای درمان سرماخوردگی مؤثر است و در بعضی روش های درمان آلرژی هم استفاده می گردد.

دریافت اندازه کافی ویتامین C در دوران بارداری به شدت برای تقویت استخوان های مادر و پیشگیری از بدشکلی های کودک توصیه می گردد. مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند منجر به سوءهاضمه، اسهال، افزایش سطح استرس، تب، زردی، پشت درد شدید، بثورات پوستی، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سر درد، سنگ کلیه و غیره گردد. از اینرو، توصیه می گردد به اندازه کافی ویتامین C مصرف کنید. مواد غذایی طبیعی زیادی دارای ویتامین C هستند و با استفاده از رژیم غذایی می توان اندازه احتیاج روزانه بدن را تأمین کرد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65805

به "اهمیت ویتامین C" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت ویتامین C"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید