اکثر صنایع تبدیلی و تکمیلی در اردبیل تعطیل شده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال های اخیر و به دلیل به روز نشدن تکنولوژی ها در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی اکثر این واحدها در استان اردبیل تعطیل شدند.

اکثر صنایع تبدیلی و تکمیلی در اردبیل تعطیل شده است

به گزارش خبرنگاران، حسین پیرموذن در جلسه شورای تبادل نظری دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی اردبیل برگزار گردید، اظهار کرد: ما در جلسه قبل مسائل شهرک های صنعتی را به ویژه در بخش نبود زیرساخت ها مورد آنالیز قرار دادیم که با نامه نگاری مدیرعامل شهرک های صنعتی به صورت ملی و استانی برطرف این مسائل پیگیری می گردد که امیدواریم با اخذ ردیف اعتباری خاص مسائل زیرساختی در این شهرک ها برطرف گردد.

وی اظهار داشت: در دولت نهم و دهم در یک اقدام نامناسب شهرک های صنعتی به شرکت های خدماتی واگذار شد تا با همراهی این شرکت ها بعضی از زیرساخت ها ترمیم یابد، اما متاسفانه نه تنها این کار انجام نشد بلکه به دلیل عدم توانمندی شرکت های خدماتی بسیاری از زیرساخت های شهرک های صنعتی به ویژه در بخش آسفالت خیابان و معابر با مسائلی جدی روبرو شد به طوری که امروز شهرک صنعتی شماره یک و دو اردبیل از لحاظ زیرساختی بسیار فقیر و شرایط نامناسبی را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اعلام نمود: با تاکید استاندار اردبیل و نامه ای که شهرک های صنعتی آماده نموده اند، قرار است در سفر رئیس جمهور برای بهبود شرایط زیرساختی در شهرک های صنعتی منابع اعتباری ویژه ای درخواست گردد تا زمینه برای این کار فراهم آید.

پیرموذن گفت: در شهرک های صنعتی استان به لحاظ زیرساختی فضا برای حضور سرمایه گذاران به هیچ وجه مهیا نیست و ضرورت دارد از محل اعتبارات استانی به ویژه فنی و اعتباری یک و نیم میلیارد تومان سال جاری به زیرساخت های شهرک های صنعتی اختصاص یافته و شاهد توانمندی شهرک های صنعتی در ارائه خدمات به صنعتگران و فراوریکنندگان باشیم.

وی با انتقاد از عدم حضور تعداد زیادی از مدیران دستگاه های اجرایی و بانک ها در جلسات شورای تبادل نظر و کمرنگ شدن این جلسات اعلام نمود: یکی از افراد موثری که در این جلسات باید حضور پیدا کند اما متاسفانه حاضر نمی گردد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که در طی جلسات متعدد شاهد عدم حضور او در جمع فعالان بخش خصوصی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در صورت تداوم این بی توجهی ها ما مجبور هستیم تا نامه ای را به وزرا و مسئولان کشوری در باب عدم حضور مسئولان در جلسات شورای تبادل نظر بنویسیم تا آنها مکلف باشند به صورت جدی در این جلسات حضور یابند.

پیرموذن با اشاره به چالش های پیش روی حوزه تجارت استان به ویژه کاهش صادرات و عدم دسترسی و تثبیت بازارهای صادراتی و مسائل واردکنندگان اعلام نمود: عمده کالاهایی که از گمرکات استان صادر می گردد مربوط به صادرات استان های همسایه به ویژه آذربایجان شرقی، غربی و گیلان است به طوری که در پنج ماهه سال جاری بیشترین صادرات مربوط به شیشه و آئینه، آهن آلات و فولاد بوده که عمدتا فراوری استان های همسایه است و فراوریکنندگان ما در این صادرات هیچ نقشی را نداشتند.

وی توضیح داد: پیمان سپاری مسائل جدی را برای صادرکنندگان ما ایجاد نموده به طوری که در صادرات سیب زمینی تجار ما باید سه برابر قیمت واقعی محصول تعهد ارزی بدهند که این باعث شده اکثر تجار ما با بدهی های سنگین روبرو شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل از نمایندگان، استاندار و سایر مسئولان خواست؛ تا براساس تعهد امضا شده بین کشور آذربایجان و استان اردبیل در اتصال

راه آهن نسبت به صدور مجوز لازم از هیئت دولت اقدام نموده تا کشور همسایه به تعهد خود برای احداث چهار کیلومتر خط ریلی اقدام کند.

پیرموذن اعلام نمود: هیئت دولت باید مجوز اتصال راه آهن را به وسیله پارس آباد برای ورود به کشور جمهوری آذربایجان صادر کند تا ما بتوانیم سردخانه ها و انبارهای تخصصی و حتی شهرک های گلخانه ای را توسعه داده و صادرات خود را از این طریق به راحتی به کشورهای آسیای میانه انجام دهیم.

وی همچنین به انقلاب صنعتی و کشاورزی اتفاق افتاده در سطح دنیا در سال های اخیر اشاره نمود و گفت: با گذر از دوره های مختلف در حوزه صنایع غذایی به دلیل بار میکروبی بالا زمانی پاستوریزاسیون و در حال حاضر نیز استریلیزاسیون مدنظر بوده تا محصولات سالم و باکیفیت وارد بازار گردد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در پی این تغییرات و تحولات متاسفانه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان نه تنها به تکنولوژی جدید مجهز نشدند بلکه اکثر واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی ما از چرخه فراوری خارج شده و ما نتوانسته ایم نقش آفرینی را در حوزه فراوریات صنایع تبدیلی و تکمیلی به رغم توان بالا در فراوری محصولات داشته باشیم.

پیرموذن نمونه این توانمندی را فراوری محصولات لبنی متنوع و داشتن مواد اولیه صنایع آبمیوه و کنسانتره اعلام نمود و گفت: باید در پیگیری مسئولان به نحوی عمل کنیم تا بیشترین اعتبارات صرف توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مدرن گردد که در حوزه صنایع غذایی تبدیلی و تکمیلی یک استان فقیر و محروم به شمار می رویم و کمتر سرمایه گذاری حاضر به توسعه صنایع و ارتقای آن است.

وی از بانک کشاورزی و مسئولان متولی در این حوزه خواست؛ تا به توانمندی صنایع تبدیلی و تکمیلی بیش از این یاری نموده و اقدامی را انجام دهند تا سرمایه گذاران در این بخش متضرر نشوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل از برگزاری همایش منطقه ای اوراسیا در اردبیل استقبال کرد و اضافه نمود: قطعا برای دسترسی به این بازارها باید صنایع تبدیلی خودمان را متحول کنیم و فراوری آبمیوه اسیدستریک و سایر صنایع تبدیلی با نوآوری های جدید را مدنظر قرار دهیم.

پیرموذن اظهار کرد: ما اگر می خواهیم به بازارهای دنیای دسترسی یافته و اشتغالزایی کنیم، باید به صورت کارشناسی طرح ها مورد آنالیز قرار گرفته و همچنین تسهیلات خوب برای این واحدها تزریق گردد تا اشتغالزایی مناسب نیز اتفاق بیفتد.

وی با انتقاد از نگاه افزایش تعداد نیروهای کارگری در واحدهای فراوریی اعلام نمود: ما نباید دنبال افزایش نیروهای کارگری ساده باشیم بلکه در بازارهای دنیای امروز که به سمت استفاده از تکنولوژی های جدید در حال حرکت است بیشترین نیروها باید به صورت تخصصی مورد استفاده قرار گرفته و حرکت ها و هدفگذاری ها به شکل درست و صحیح اتفاق بیفتد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13866

به "اکثر صنایع تبدیلی و تکمیلی در اردبیل تعطیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکثر صنایع تبدیلی و تکمیلی در اردبیل تعطیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید