اگر دندان شیری درمان نشود...

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تا وقتی دندان های دائمی در دهان بچه جایگزین نشده طبیعتا باید از همین دندان های شیری برای غذا خوردن استفاده کند. دندان های قدامی هم در مساله جویدن و گاز گرفتن به بچه یاری می نماید و هم از لحاظ زیبایی در روحیه بچه تاثیر

اگر دندان شیری درمان نشود...

دکتر فرناز مهدی سیر، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی

تا وقتی دندان های دائمی در دهان بچه جایگزین نشده طبیعتا باید از همین دندان های شیری برای غذا خوردن استفاده کند. دندان های قدامی هم در مساله جویدن و گاز گرفتن به بچه یاری می نماید و هم از لحاظ زیبایی در روحیه بچه تاثیر بسزایی دارد. اما در خصوص دندانی که پوسیده شده و باید آن دندان را ترمیم کنیم یا بکشیم، باید بگویم که کشیدن زودهنگام دندان ها در غذا خوردن برای بچه ها مشکل ایجاد می نماید. زمانی که فضای خالی وجود دارد در آن فضا بچه نمی تواند غذا بجود و مساله دیگر این است که دندان ها علاوه بر وظیفه جویدن، خود یک فضا نگه دارنده طبیعی هستند.

دندان های دائمی در 5 تا 6 سالگی در دهان بچه آغاز به رشد می نمایند آنها جایگزین دندان های شیری نمی شوند و مستقیم در داخل دهان می رویند. این دندان?ها تمایل دارند که به سمت جلو حرکت نمایند. پس درواقع چیزی که جلوی حرکت رو به جلوی این دندان ها را می گیرد همان دندان های شیری هستند. اگر این دندان های شیری زودهنگام کشیده شوند سایر دندان های شیری به سمت جلو حرکت می نمایند و فضای دندان های دائمی که قرار است از پایین برویند و جایگزین دندان های شیری شوند را پر می نمایند. بنابراین بعدها بچه با کمبود فضا روبرو خواهد شد.

مساله مهم دیگر این است که دندان های شیری که تخریب شده و دچار پوسیدگی شده?اند ایجاد درد و ناراحتی می نمایند و اگر به موقع درمان نشوند عفونت خواهند کرد و این عفونت می تواند به وسیله نوک دندان شیری به جوانه دندان دائمی صدمه بزند. این امر لزوم درمان یک دندان شیری را تعیین می نماید.

اگر دندان شیری درمان نشود باز هم کودک در غذا خوردن مشکل پیدا می نماید و ایجاد درد و ناراحتی می نماید و اگر باز هم درمان نشود دندان عفونت می نماید. از دست دادن دندان های شیری به خصوص دندان های قدامی اثرات زیادی روی تکلم کودک می گذارد. یعنی وقتی بچه دندان های قدامی را نداشته باشد مسلما در تکلم مشکل پیدا می نماید. البته این یک دوره طبیعی است یعنی زمانی که دندان های شیری می افتد تا زمانی که دندان های دائمی رشد نمایند بچه در تکلم مشکل پیدا می نماید ولی اگر دندان ها را زودهنگام از دست بدهیم، اشکال در تکلم مدت طولانی تری ممکن است به صورت عادت در بچه باقی بماند و به هر حال از نظر روحی هم برای بچه ها آزاردهنده است.

بهتر است دندان های شیری تا زمانی که به صورت طبیعی باید در دهان باقی بمانند، با یاری والدین باقی بمانند یعنی والدین نباید به این شکل به دندان های شیری نگاه نمایند که چون دندان شیری است پس اهمیتی ندارد و باید در حفظ و نگهداری دندان های شیری نهایت کوشش خود را بنمایند.

منبع مقاله: هفته نامه سلامت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65164

به "اگر دندان شیری درمان نشود..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر دندان شیری درمان نشود..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید