بازآفرینی بینایی انسان با هوش مصنوعی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شبکه های مصنوعی، امیدوارکننده ترین مدل های موجود برای درک مغز هستند. به عکس، مغز بهترین منبع برای راهبرد هایی است که هوش مصنوعی را به هوش طبیعی نزدیک می نماید.

بازآفرینی بینایی انسان با هوش مصنوعی

مغز بهترین منبع برای راهبرد هایی است که هوش مصنوعی را به هوش طبیعی نزدیک می نماید

محققان شباهت ترسناک و عجیبی بین مغز انسان و کامپیوتر های هوش مصنوعی در چگونگی مشاهده اجسام سه بعدی کشف نموده اند. دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز که به این کشف مهم دست یافته اند، می گویند که این کشف گامی مهم در درک بهتر از این موضوع است که چگونه می توان بینایی انسان را با استفاده از هوش مصنوعی بازآفرینی کرد.

با آن که نورون های مصنوعی با استفاده از تصاویر روی دو بُعد آموزش دیده اند، نورون های طبیعی و مصنوعی هنگام پردازش قطعات اجسام سه بعدی، پاسخ های تقریبا یکسانی دادند. شبکه عصبی همگشتی هوش مصنوعی الکس نت AlexNet به طرز نامنتظره ای به همان شیوه ای به تصاویر واکنش نشان داد که نورون های ناحیه ای از مغز انسان به نام V4، که نخستین مرحله از راستا مشاهده اشیا در مغز است، پاسخ می دهند.

اد کانر، استاد علوم اعصاب در انیستیتو ذهن و مغز زانویل کریگر در دانشگاه جان هاپکینز، می گوید: من از مشاهده سیگنال های قوی و واضح شبیه به V4 از اجسام سه بعدی حیرت زده شدم.

اما هرگز حتی در یک میلیون سال هم حدس نمی زدم که بتوان دید چنین چیزی در AlexNet نیز که فقط برای ترجمه تصاویر دو بعدی به برچسب اشیاء آموزش دیده است، رخ می دهد.

پروفسور کانر از یک رابطه عجیب بین الگوی واکنش به تصاویر نورون های طبیعی و مصنوعی سخن می گوید؛ به خصوص با توجه به این که یکی محصول هزاران سال فرگشت و یادگیری در طول زندگی است، و دیگری توسط دانشمندان کامپیوتر طراحی شده است.

پروفسورکانر می گوید: شبکه های مصنوعی، امیدوارکننده ترین مدل های موجود برای درک مغز هستند. به عکس، مغز بهترین منبع برای راهبرد هایی است که هوش مصنوعی را به هوش طبیعی نزدیک می نماید.

مقاله پژوهشی که جزییات این کشف را آنالیز نموده است، روز پنجشنبه در ژورنال علمی کارنت بایولوژی منتشر شده است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43352

به "بازآفرینی بینایی انسان با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازآفرینی بینایی انسان با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید