باید کاری کنیم که مطالعه به ویژه در مقطع کارشناسی افزایش یابد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/خراسان رضوی استاد بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما باید در دانشگاه به ویژه در مقطع کارشناسی کاری کنیم تا مطالعه افزایش یابد و سپس باعث افزایش پژوهش شویم.

باید کاری کنیم که مطالعه به ویژه در مقطع کارشناسی افزایش یابد

محمدحسین دیانی در نشستی با عنوان آینده کتابخانه های دانشگاهی؛ قابلیت های بیشتر، فضای کمتر، که در کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: چون صحبت از آینده است، طبیعی است که آینده کتابخانه ها در پیوند با آینده شرایط کشور و به ویژه در پیوند با شرایط علمی کشور است. برنامه ای به نام ایران 1400 داشتیم که قرار بود به عنوان یک کشور پیشرفته از همه جهت، به خصوص از جهت علم پیشرفت چشم گیری در منطقه داشته باشیم که در مواردی چون نانو به چنین جایگاهی رسیده ایم، ولی در بسیاری موارد در چنین جایگاهی قرار نداریم.

وی اضافه نمود: بیانیه ای به نام منشور امید از سمت رهبر انقلاب منتشر و در آنجا چشم اندازی از چهل سال آینده ارائه شد. در انتهای این منشور امید، 6 توصیه به عنوان مهم ترین اقداماتی که ما باید برای رسیدن به ایده آل در 40 سال آینده انجام دهیم، نوشته شده و اولین توصیه دانش و پژوهش است و به صراحت در این منشور آمده که دلیل تمام گرفتاری هایی که داریم، این است که افراد با توان علمی، حتی اگر خداناباور باشند، می توانند آنچه را که می خواهند بر جهان تحمیل کنند. 5 توصیه دیگر هم در این منشور وجود دارد، اما من معتقدم اگر بتوانیم به توصیه اول دسترسی پیدا کنیم، خودبه خود به 5 توصیه دیگر هم دسترسی پیدا خواهیم کرد.

استاد بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد تشریح کرد: ما باید به این ایده توجه کنیم و آن را مبنایی برای اقناع کردن دیگران بگیریم. ما در دانشگاه وقتی صحبت از دانش و علم می کنیم، کتابخانه جزئی از آن است و چیزی نیست که در آینده کاملاً به کنار گذاشته شود. پژوهش باید به عنوان جوابگوی مسائل مملکتی مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص علل نگرانی کتابداران گفت: کتابداران بیشتر نگران شغل خودشان هستند، اما ما به دو موضوع توجه کنیم؛ یکی نگرانی درباره شغل خودمان است و دیگر اینکه کاری که انجام می دهیم کار مهم و باارزشی است یا خیر؟

دیانی گفت: پژوهش مهم ترین نیاز مبرم کشور است. ما باید هرچه بیشتر پژوهش را تسخیر کنیم. از نظر من آینده می تواند بهتر از اکنون باشد. ما وابستگی خود را فقط از طریق علم و دانش می توانیم کم کنیم و این را می توان چه از طریق کتاب، چه وب و چه سایر موارد به دست آورد.

وی اضافه نمود: غرب به لحاظ فنی و... از ما بسیار جلوتر است، اما کتابخانه ای در آن کشورها بسته نشده است. ما باید در دانشگاه به ویژه در مقطع کارشناسی کاری کنیم تا مطالعه افزایش یابد و سپس باعث افزایش پژوهش شویم.

دلیل کاهش مراجعان به کتابخانه ها، برآورده نشدن انتظارات است

در بخش دیگری از این جلسه، احسانیان، کتابدار دانشگاه پیام نور مشهد بیان نمود: به همان میزان که تکنولوژی و روش های دست یابی به اطلاعات گسترده تر شده است، به همان میزان انتظار جامعه کتابخوان و انتظاراتی که از کتابداران و کتابخانه ها دارند، رشد یافته است و شاید دلیل کاهش مراجعان به کتابخانه ها همین برآورده نشدن انتظارات است.

وی تشریح کرد: نمی توان گفت که کتابخانه ها بسته خواهند شد؛ همچنان که با ورود تلویزیون و ماهواره، رادیو به فعالیت های خود ادامه می دهد. کتابخانه های چاپی هم به همین دلیل قطعاً از بین نخواهند رفت و شاید در برهه های زمانی دچار افت ها و شدت هایی شود، اما باز هم به آن ها نیاز خواهیم داشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 17682

به "باید کاری کنیم که مطالعه به ویژه در مقطع کارشناسی افزایش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید کاری کنیم که مطالعه به ویژه در مقطع کارشناسی افزایش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید