برای مقابله با هکرها چه نموده اید؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کارهایی هست که می توانید بدون هزینه های آن چنانی برای بهتر شدن زندگی دیجیتال خود در این دوران سخت انجام دهید. کرونا تنها خطری نیست که میلیون ها کاربری را که این روزها مجبور به تکیه بر اینترنت و فضای مجازی برای انجام امور روزمره خود هستند، تهدید می نماید.

برای مقابله با هکرها چه نموده اید؟

هکرها و سارقان اینترنتی به لطف افزایش چند برابری خرید های اینترنتی و دورکاری افراد، روزگار خوشی را می گذرانند و تعداد کلاهبرداری های اینترنتی در سراسر دنیا جهش عجیبی داشته است. به همین دلیل بهتر است درباره بازار مکاره هکرها و گام هایی که باید برای حفظ امنیت خود در برابر اقدامات احتاقتصادی آنها بیشتر بدانید.

چه کار کنیم؟

خوشبختانه با چند اقدام ساده می توانید امنیت دیجیتال خود را بهبود بخشید تا خطر قرار دریافت در معرض خطرات ناشی از کلاهبرداری های اینترنتی را تا حد زیادی کاهش دهید. این امر نه تنها می تواند برای کاربران مهم باشد، بلکه سازمان ها و شرکت هایی این روزها مجبور به استفاده از نیروهایشان به طور دورکار هستند هم می توانند کمتر نگران از دست رفتن اطلاعات ذی قیمت خود باشند. در ادامه بعضی از این اقدامات را با هم مرور می کنیم.

نرم افزارهایتان را به روزرسانی کنید: اصولا سیستم های شرکت ها به نرم افزارهای اتوماتیک به روزرسانی مجهز هستند و وقتی به طور منظم از رایانه کاری تان استفاده می کنید نیازی به نگرانی درباره به روزرسانی نرم افزارها نیست، اما وقتی خودتان مسؤول همه چیز هستید، باید بیشتر به این مساله اهمیت دهید. هنگامی که نرم افزارها به روزرسانی و حفره های امنیتی آنها پوشانده می گردد، درواقع به هکرها آدرس دقیق آسیب پذیری کاربرانی که از نسخه های قدیمی استفاده می نمایند داده می گردد، پس سعی کنید

از آخرین نسخه ها و به روزرسانی های امنیتی عقب نمانید.

البته این کار بدون مشکل نیست، چراکه گاهی این به روزرسانی ها موجب بروز مشکلاتی در عملکرد نرم افزارها یا سیستم شما خواهند شد، اما امنیت هویت و اطلاعات حساس شخصی شما از دردسرهای سروکله زدن با آخرین نسخه نرم افزار مورد استفاده شما بسیار باارزش تر است. این به روزرسانی نباید محدود به نرم افزار ها یا نرم افزارهای شما باشد و باید سعی کنید از آخرین نسخه موجود سیستم عامل و آخرین درایورهای سخت افزاری بهره ببرید تا آسیب پذیری شما به حداقل برسد.

از تایید اعتبار دومرحله ای بهره ببرید: اگر هکرها به سیستم شما نفوذ نموده باشند، به تمام اسامی کاربری و گذرواژه های شما دسترسی دارند که بسیار ترسناک است. اما خوشبختانه راه ساده ای برای کاهش تاثیر از دست رفتن این اطلاعات وجود دارد و آن استفاده از روش تایید اعتبار دومرحله ای است که توسط بسیاری از سرویس ها و شبکه های اجتماعی به کاربران ارائه می گردد. با فعال کردن این قابلیت، دیگر فاش شدن نام کاربری و گذرواژه شما خطرناک نیست. شاید گاهی با خود فکر کنید کسی دنبال اطلاعات شما نیست و لزومی ندارد برای هر بار ورود به حساب ایمیل شخصی یا پروفایل کاری در سیستم شرکت دو بار هویت خود را تایید کند، اما ضروری است بدانید این یکی از بهترین روش های موجود برای ناکام گذاشتن سارقان اینترنتی است.

خودتان را واکسینه کنید: همواره پیشگیری مهم تر از درمان است و این موضوع درباره امنیت دیجیتال شما هم صادق است. اگر زیاد از فروشگاه های اینترنتی خرید می کنید یا در طول روز تراکنش های اقتصادی کاری زیادی دارید بهتر است برای حفظ امنیت خود بیشتر به نرم افزارهای آنتی ویروس و ضد بدافزار توجه کنید. بسیاری از این نرم افزارها نسخه های رایگان و قابل دریافت برای استفاده شخصی دارند که می توانید به سادگی از سایت شرکت های سازنده یا فروشگاه های نرم افزار دریافت کنید. بهترین آنتی ویروس رایگان برای کاربران ویندوز Windows Defender است و برای مقابله با بدافزارها و ابزارهای سرقت اطلاعات Malwarebytes برای تمام پلتفرم های رایانه و گوشی هوشمند عرضه شده و حفاظت مناسبی دربرابر بدافزارها به شما می دهد.

حواستان را جمع کنید: در نهایت بهترین ابزار حفاظتی در اختیار شما، کسب آگاهی درباره انواع روش های سرقت اطلاعات و شگردهای کلاهبرداری اینترنتی و دقت به جزئیات هنگام انجام تراکنش های اقتصادی در فضای مجازی است. همواره یادتان باشد هیچ ارزانی بی علت نیست و دلیلی ندارد کسی برای پرداخت جایزه به شما اصرار کند!

شگردهایشان را بشناسید

کلاهبرداران اینترنتی بیش از هر چیز دنبال اطلاعات هویتی و بانکی کاربران و راهنمایی آنها به درگاه های پرداخت جعلی برای دستیابی به حساب بانکی آنها هستند. بنابراین با رشد تصاعدی کاربران سایت ها، فروشگاه های اینترنتی و البته خدمات درمانی و دارویی جای تعجب نیست که شاهد روش های مختلف برای به دست آوردن این اطلاعات در بستر شرایط فعلی باشیم. به گفته تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای پایتخت، هرچند رعایت شهروندان و استفاده از رمز یکبار مصرف پویا باعث کاهش پرونده ها در مقایسه با سال پیش شده، ولی کلاهبرداری اینترنتی با شیوع کرونا افزایش یافته است.

مهم ترین شگردهای مورد استفاده مجرمان فضای مجازی عبارت اند از: سوء استفاده از شرایط و کلاهبرداری به بهانه فروش ماسک، تجهیزات پزشکی و داروهای مرتبط با کرونا، راهنمایی کاربران به صفحات درگاه پرداخت جعلی در نرم افزار ها یا سایت های مشکوک به قصد دستیابی به اطلاعات بانکی و خالی کردن حساب در همان زمان یا موقع بهتر و کلاهبرداری با عنوان یاری به بیماران مبتلا به کرونا که در بعضی موارد با راهنمایی به درگاه و سرقت اطلاعات حساب نیز همراه است.

آگهی های جعلی کار در منزل و اخذ مبالغی به عنوان تضمین یا برای ارسال اجناس اولیه هم از دیگر شگردهای رایج این روزهاست که پس از پرداخت مبلغ موردنظر که معمولا زیاد هم نیست، با جوابگو نبودن کلاهبرداران همراه می گردد. در نهایت باید به شگرد همیشگی برنده شدن در قرعه کشی اشاره کنیم که هنوز هم قربانی می گیرد.

در این روش، شماره کارت قربانی به بهانه برنده شدن در قرعه کشی مجهولی از او خواسته و اعلام می گردد در صورت واریز نکردن وجه در مدت چند روز با آنها تماس بگیرید.

پس از تماس قربانی مبنی بر واریز نشدن وجه معمولا با فریب، قربانی پای دستگاه عابربانک کشانده می گردد تا به جای واریز از حسابش برداشت گردد. تمام این موارد و شگردهای ناشناخته متعدد دیگر لزوم آموزش بیشتر و درک اهمیت امنیت دیجیتال را بیش از پیش روشن می نماید.

خشایار مریدپور - ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 31559

به "برای مقابله با هکرها چه نموده اید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مقابله با هکرها چه نموده اید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید