بررسی دوربین و نمونه عکس های هواوی نوا 7i

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شرکت هواوی اخیرا جدیدترین گوشی میان رده خود را با نام هواوی نوا 7i وارد بازار کشورمان کرده که پیش تر در پستی جداگانه، این گوشی را نقد و بررسی کردیم. حالا نوبت به بررسی دوربین و البته نمونه عکس های دوربین این گوشی رسیده است. بدون هیچ مقدمه دیگری بگذارید ابتدا مشخصات هر پنج دوربین این گوشی را بررسی کنیم و سپس سراغ نمونه عکس ها برویم:

بررسی دوربین و نمونه عکس های هواوی نوا 7i
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با لنز 26 میلی متری و دیافراگم f/1.8
  • دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز 17 میلی متری و دیافراگم f/2.4
  • دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با قابلیت فوکوس از فاصله 4 سانتی متری و لنزی با دیافراگم f/2.4
  • دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با لنزی با دیافراگم f/2.4
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با لنزی با دیافراگم f/2.0

مثل باقی گوشی های هواوی، ویژگی های مختلفی برای استفاده از این دوربین ها در اپلیکیشن Camera گوشی هواوی نوا 7i تعبیه شده است. حالت هایی شامل HDR، استفاده از هوش مصنوعی، دریافت عکس های پرتره، عکاسی در حالت Night Mode و حتی عکاسی با تنظیمات دستی برای کسانی که با ساز و کار دوربین ها آشنایی دارند. در این بررسی اما بیشتر عکس ها را با حالت Normal ثبت کردم چرا که فکر می کنم در نهایت مخاطب این گوشی هم بیشتر مواقع با همین حالت عکاسی می کند.

نمونه عکس های ثبت شده با دوربین اصلی هواوی نوا 7i

صحبت در مورد دوربین های 48 مگاپیکسلی و چگونگی کارکرد آن ها، دیگر موضوعی تکراری شده است. اما خب باز هم باید بگویم که این دوربین ها در موقع عکاسی، هر چهار پیکسل را در یک پیکسل ترکیب می کنند و به صورت پیش فرض، عکس هایی 12 مگاپیکسلی تحویل می دهند. با این کار هم میزان شارپ بودن تصاویر بیشتر می شود و هم افکت هایی نظیر HDR می توانند به شکل بهتری اجرا شوند.

همانطور که می بینید در تنظیمات رزولوشن هم حالت 12 مگاپیکسلی به کاربر توصیه شده اما امکان ثبت عکس های 48 مگاپیکسلی نیز وجود دارد. حالت اول یعنی عکاسی 48 مگاپیکسلی به صورت AI Ultra Clarity هم فراهم شده که به عبارت ساده تر، گوشی سعی می کند برای هر عکس در حدود 4 ثانیه به عکاسی ادامه دهد تا جزئیات بیشتری دریافت کند. سپس تمام اطلاعات دریافت کرده با هم میکس می کند و عکسی مثل عکس زیر را تحویل می دهد.

این عکس در نگاه اول به نظر هیچ مسئله ای ندارد؛ اصلا وجود حالت عکاسی 48 مگاپیکسلی دقیقا برای چنین شرایطی که قصد عکاسی از یک منظره وسیع را دارید کاربردی است. اما یک نکته مهم درباره این حالت این است که عکاسی 48 مگاپیسکلی روی حالت AI Ultra Clarity، حدود 4 الی 5 ثانیه برای هر عکس طول می کشد. این یعنی در این حالت بهتر است که دست شما حداقل لرزش ها را داشته باشد یا گوشی را روی یک سه پایه قرار داده باشید چون که خبری از لرزشگیر اپتیکال در این دوربین نوا 7i نیست.

پیش از اینکه به حجمی که این عکس ها اشغال می کنند بخواهم اشاره ای کنم، بگذارید همین منظره را در دو حالت عکاسی دیگر ببینیم؛ اول اما عکاسی با حالت Normal:

به محضی که روی عکس بالا کلیک کنید، احتمالا حس می کنید که این عکس نسبت به تصویر 48 مگاپیکسلی کمی شارپ تر است. حتی کانتراست در مرکز این عکس کمی بیشتر به نظر می رسد اما می دانید چطور می توان این عکس را از این هم بهتر گرفت؟ با حالت HDR که در تنظیمات عکاسی اپلیکیشن دوربین این گوشی تقریبا مخفی شده و باید سراغ تب More بروید تا آن را پیدا کنید!

تصویر بالا، بهترین حالتی است که این صحنه در آن ثبت شده است. حالا در این تصویر جزئیاتی روی بدنه کوه می بینیم که اصلا در دو عکس قبلی وجود نداشتند. میزان روشنایی آسمان هم کمی کمتر شده تا به رنگ واقعی اش شبیه تر باشد. همچنین قسمت پایین عکس هم کمی تاریک تر از دو عکس قبلی به نظر می رسند که دلیل آن، احتمالا اشتباه در پردازش تصویر بوده است!

عکس های HDR اینطور ثبت می شوند که دوربین چند عکس با تنظیمات و میزان روشنایی متفاوت را در چند ثانیه و به سرعت ثبت می کند و سپس با ترکیب کردن آن ها، به یک بالانس در بخش های پرنور و کم نور تصویر می رسد. در این حالت حتی جزئیات هم می توانند بیشتر از حالت های دیگر ثبت شوند. اما خب همزمان گاهی هم ممکن است که الگوریتم های HDR به اشتباه بخشی از تصویر را مثل بخش پایینی این عکس، تاریک تر از آن چیزی که هست ثبت کنند.

بار دیگر بگذارید با تصویر زیر که برشی صد درصدی از عکس های بالا بودند، میزان جزئیات هر تصویر را در کنار هم ببینیم:

یک نکته دیگر که باید درباره این حالت ها بدانید، میزان حجمی است که هر عکس اشغال می کند. فایل عکس 48 مگاپیکسلی در حدود 7.4 مگابایت حجم دارد اما دو حالت دیگر که حداقل در این مثال عکس های بهتری تحویل دادند، هر کدام حدود 2.7 مگابایت حجم دارند. اما دیگر بیاید این صحنه را کنار بگذاریم و سراغ حالت های دیگر عکاسی با دوربین اصلی این گوشی برویم.

عکاسی در شب با دوربین اصلی هواوی نوا 7i

عکاسی در نور شب با دوربین هر گوشی می تواند یک چالش باشد اما خوشبختانه و در سال های اخیر و با موجی که خود هواوی با حالت Night راه انداخت، عکاسی گوشی ها در شب بهتر شده است. گوشی هواوی نوا 7i هم مثل تقریبا تمامی گوشی های هواوی، از حالت عکاسی Night پشتیبانی می کند که می تواند عکس هایی روشن و با جزئیات بالا در شب ثبت کند.

قبل از اینکه عکسی در حالت Night را بخواهیم بررسی کنیم، بگذارید دو عکس زیر را ببنیم که در شرایط نوری ضعیف و در حالت Normal ثبت شده اند:

در عکس اول که از غذا گرفته، دوربین مشخصا نتوانسته به خوبی فوکوس کند و نتیجه نهایی هم عکسی کم رنگ و لعاب است. سعی کردم با چند بار تلاش، این عکس را بگیرم و ببینم آیا در حالت Normal به نتیجه بهتری می رسم یا خیر. نتیجه این است که اگر می خواهید از غذای خود در محیطی تاریک عکاسی کنید، بهتر است سراغ فلش دوربین این گوشی بروید. عکس دوم نیز روی دست و در حالت Normal گرفته شده که سطح خوبی از جزئیات را به نمایش می گذارد اما نسخه بهتر آن، تصویر زیر است که در حالت Night گرفته شده است:

در این تصویر مشخصات نویز بیشتری در آسمان قابل مشاهده است اما همچنان رنگ ها و جزئیات بیشتری ثبت شده اند. دلیلی که خودروی در حال حرکت نیز به این شکل درآمده، این است که در حالت Night دوربین هواوی نوا 7i سعی می کند به مدت 4 الی 5 ثانیه عکاسی مداوم داشته باشد و در نهایت با ترکیب آن ها به عکسی مثل عکس بالا می رسد. طبیعتا چند ثانیه عکاسی، باعث می شود تا محل ماشین های در حال حرکت در هر کدام تغییر کند و به همین جهت شاهد چنین تصویری هستیم.

عکاسی پرتره با دوربین سنجش عمق و دوربین اصلی هواوی نوا 7i

از آن جایی که بخش زیادی از عکاسی پرتره با این گوشی با دوربین اصلی انجام می شود، ابتدا سراغ این مورد می رویم و سپس سراغ دو دوربین اولترا واید و ماکرو خواهیم رفت. برای این حالت از عکاسی، دوربین اصلی گوشی با همکاری با دوربین دو مگاپیکسلی سنجش عمق میدان، سعی در ثبت عکس های پرتره دارند. واقعیت این است که وجود دوربین دو مگاپیکسلی واقعا ضروری نیست و بیشتر برای اهداف مارکتینگی و بازاریابی، به این گوشی (و تقریبا تمام گوشی های میان رده امروزی) اضافه شده است.

گوشی هایی مثل پیکسل 4a که اخیرا معرفی گشت و تنها 350 دلار قیمت دارد، به سادگی و با یک دوربین می توانند تصاویر پرتره واقعا خوبی ثبت کنند. تصویر پرتره زیر فکر می کنم مثال خوبی باشد که چرا دوربین دو مگاپیکسلی سنجش عمق میدان نمی تواند خوب عمل کند چراکه رزولوشن پایینی دارد.

پس زمینه سوژه در این عکس شلوغ است و جزئیات زیادی وجود دارد که دو دوربین نوا 7i برای ثبت عکس پرتره باید با آن ها روبرو شوند. جدا کردن سوژه از پس زمینه تقریبا با دقت خیلی خوبی اجرا شده اما اگر سمت چپ تصویر را نگاه کنید، برخی از شاخ و برگ ها به اشتباه تار نشده اند که در نهایت باعث شده تشخیص مصنوعی بودن این عکس پرتره کار آسانی باشد.

برای عکاسی پرتره حالت ها و افکت های مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. اما در کل برای دریافت یک عکس پرتره عالی، شاید نیاز باشد چند بار تلاش کنید تا بتوانید تصویری بدون نقص ثبت کنید.

عکاسی با دوربین اولترا واید هواوی نوا 7i

پیش از اینکه نمونه تصاویر دوربین اولترا واید این گوشی را ببینیم، بگذارید همین جا بگویم که نباید انتظار دوربین فوق العاده ای داشته باشید. دوربین های اولترا واید اساسا در گوشی های پرچمدار هم کیفیت فوق العاده ای ندارند اما شرکت ها سعی می کنند با کارهای مختلف، رجحان هایی برای دوربین اولترا واید خود نسبت به بقیه ارائه کنند.

برای مثال اپل سعی کرده با دوربین اولترا واید با لنز 13 میلی متری و همسان کردن رنگ ها و اکسپوژر دوربین اولترا واید با دوربین اصلی، برگ برنده خود را نشان دهد. هواوی هم در پرچمداران خود سعی کرده با استفاده از سنسور بزرگ 40 مگاپیکسلی و لنزی با دیافراگم f/1.8، عکس های واقعا بهتری تحویل دهد اما خب همزمان مشکل آن ها این است که به اندازه رقبا عریض نیستند و لنزی 18 میلی متری دارند.

درواقع هدفم این است که بگویم هنوز هیچ دوربین اولترا واید واقعا عالی در هیچ موبایلی وجود ندارد و وقتی هنوز به آن بلوغ نرسیده ایم، انتظار دوربین اولترا واید خیلی خوب در میان رده ای چون هواوی نوا 7i هم.

این دوربین با سنسور 8 مگاپیکسلی از همان ابتدا می گوید که نباید برای جزئیات روی آن حساب کنید. لنز 17 میلی متری آن هم عریض ترین لنزی نیست که در یک دوربین موبایلی دیده ایم. شارپنس کم در گوشه های تصویر هم نشان می دهد که لنز استفاده شده برای این دوربین هم احتمالا کیفیت چندان بالایی ندارد. با این تفاسیر، بودن چنین دوربین تنها جنبه سرگرمی دارد و انتظار نداشته باشید عکس های فوق العاده ای تحویل شما بدهد.

عکاسی با دوربین ماکرو هواوی نوا 7i

واقعیتش نمی دانم که چه شد که شرکت ها تصمیم دریافت دوربین های دو مگاپیکسلی و ماکرو را به گوشی هایشان اضافه کنند. وجود دوربین ماکرو واقعا جذاب است اما خب اگر سنسوری کوچک و دو مگاپیکسلی پشت آن قرار گرفته باشد، به این معنی است که نمی توان عکس هایی با جزئیات بالا ثبت کرد؛ و از طرف دیگر می دانید چه چیزی در عکس های ماکرو بیشترین اهمیت را دارد؟ شارپ بودن و داشتن جزئیات زیاد!

برای همین باید بگویم که این دوربین هم مثل دوربین اولترا واید هواوی نوا 7i، صرفا جنبه سرگرمی دارد و قرار نیست بتوانید عکس هایی عالی با آن ثبت کنید. با این رزولوشن کم حتی فکر چاپ چنین عکس هایی را هم باید از ذهن بیرون کنید و تنها به اشتراک گذاری آن ها در شبکه های اجتماعی بسنده کنید.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی

پس از بررسی چهار دوربین پشتی این گوشی، می رسیم به دوربین سلفی که درون حفره ای در داخل نمایشگر قرار گرفته است. در بهترین میان رده های هواوی معمولا شاهد سنسورهای 32 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی بودیم اما در این گوشی هواوی ترجیح داده از یک سنسور 16 مگاپیکسلی استفاده کند.

این دوربین سلفی می تواند عکس هایی با جزئیات بالا ثبت کند و در هر دو حالت پرتره و عادی هم عکس های خیلی خوبی در گالری شما ذخیره می کند. به طور کل ایراد خاصی به این دوربین نمی توان وارد کرد و از نظر عریض بودن هم فکر می کنم به اندازه ای که با چند نفر از دوستان تان بخواهید سلفی بگیرید، کافی خواهد بود.

دو عکس زیر در حالت های عادی و حالت پرتره گرفته شده اند که جداسازی سوژه در عکس پرتره هم به خوبی اجرا شده است.

جمع بندی

از دوربین چهارتایی هواوی نوا 7i انتظار عکاسی عالی در شرایط و حالت های مختلف نباید داشت اما دوربین اصلی این گوشی و سنسور 48 مگاپیکسلی آن، واقعا در شرایط مختلف می توانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشد. در زمینه فیلم برداری متاسفانه تنها امکان فیلم برداری با رزولوشن 1080P وجود دارد و دلیل نبود فیلم برداری 4K، محدودیت قدرت پردازشی پردازنده گوشی است. فیلم برداری با این گوشی نیز کاملا استاندارد است و تفاوتی با دیگر میان رده های هم قیمت ندارد.

دوربین سلفی هواوی نوا 7i هم عملکرد خیلی خوبی دارد و به طور کل باید بگویم در این رده قیمتی، قرار نیست از نظر دوربین ناامید شوید و مادامی که با دوربین اصلی و دوربین سلفی این گوشی بخواهید عکاسی کنید، از نتیجه راضی خواهید بود. در پایان از شما دعوت می کنم تا بار دیگر عکس هایی که دیدیم و همچنین چند عکس دیگر را در گالری زیر تماشا کنید.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 37519

به "بررسی دوربین و نمونه عکس های هواوی نوا 7i" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی دوربین و نمونه عکس های هواوی نوا 7i"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید