بسته بندی یک ضرورت تجاری است نه عنصر تزئینی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/همدان موضوع بسته بندی به قدمت خود کالا، نگهداری و جابجایی آن است، در واقع بسته بندی یک عنصر تزئینی و تشریفاتی نیست بلکه یک ضرورت تولیدی، ترویجی و تجاری است.

بسته بندی یک ضرورت تجاری است نه عنصر تزئینی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این مطلب اظهار کرد: بعضی از فرهنگ ها و شرکت ها یا کارگاه ها توجه زیادی به بسته بندی دارند و متأسفانه بعضی هم به آن کم توجه هستند. بی تردید یکی از عناصر مهم زنجیره فراوری تا مصرف همین بسته بندی است که در برندسازی، زیبایی شناسی، نگهداری کالا و در نهایت تجاری سازی آن نقشی مهم و کلیدی دارد.

علی مالمیر با اشاره به شرایط بسته بندی صنایع دستی گفت: شرایط بسته بندی صنایع دستی مطلوب نیست و می تواند با توجه به ظرفیت های موجود در استان بهتر از این باشد.

وی گفت: نبود بسته بندی در این حوزه همیشه به عنوان یکی از نقاط ضعف صنایع دستی به حساب می آید البته شرایط امروز نسبت به گذشته بهبود یافته اما همچنان کارهای زیادی در این عرصه ضروری است که باید انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: بسته بندی صنایع دستی به عنوان صنایع سبز باید سبز باشد و اگر بخواهد با صنایع پلاستیکی و غیرزیست محیطی بسته بندی گردد، کسی خریداری نمی کند و بهتر است برای بسته بندی از خود صنایع دستی استفاده گردد به عنوان مثال از قلم کاری برای بسته بندی صنایع دستی استفاده گردد.

وی با اشاره به مسائل بسته بندی صنایع دستی اعلام کرد: مسائل موجود در حوزه صنایع دستی بعضی عمومی و بعضی دیگر خاص هستند به طوریکه از جمله مسائل خاص این حوزه می توان به تنوع فراوان محصولات، نبود فرهنگ متناسب، نشناختن ضرورت ها و نبود مطالعات و پژوهش های تخصصی در این حوزه یاد کرد.

مالمیر اضافه نمود: شروع و توسعه صنعت بسته بندی در ایران قدمتی کمتر از نیم قرن را به همراه دارد به طوریکه توسعه صنعت و فرهنگ صنعتی با توسعه بستهبندی عجین است. نقش بستهبندی در بازارسازی و بازاریابی قابل کتمان نیست ضمن آن که توسعه و تحول این صنعت با درآمد سرانه و نرخ جی.ان.پی سالیانه و شرایط سیاسی، اجتماعی جامعه، فرهنگ عمومی، حجم، نوع و کیفیت صادرات رابطه مستقیم دارد.

وی اضافه نمود: ضمناً میزان توسعه و صندلی مالی، اجتماعی کشورهای همجوار و نیز نوع بستهبندی وارداتی نقش بسزایی در تحول صنعت بستهبندی دارد. فرهنگ صنعت بستهبندی در فراوری، مصرف، بازارسازی، بازاریابی، ایجاد استانداردها و صنایع بازیافت و ... باید بازنگری گردد و به وسیله قانونی و کمکهای تشکلهای مدون و با روش های جذبی و در مواقعی اجباری، توسعه یابد.

مالمیر همچنین مطرح کرد: امروزه ما شاهد آن هستیم که تمایل و امکان سفر رفتن به شدت گسترش یافته و این مسافرت ها بیشتر با هدف رسیدن به مقاصد روستایی که دارای آب وهوایی مطبوع و فارغ از تنش های موجود در زندگی شهری است، صورت می گیرد.

وی یادآور شد: یکی از رسوم مسافرت و سفر رفتن نزد ما ایرانیان خرید سوغات و محصولات محلی و فراوریی در مقصد است که به بخشی جدایی ناپذیر از سفرها تبدیل شده است. محصولات خریداری شده مانند هر کالای دیگری برای اهدافی که پیش تر ذکر شد، احتیاج به بسته بندی دارند، حال می توان با اعمال استانداردهایی در بسته بندی محصولات محلی و ایجاد شرایطی که باعث سهولت حمل ونقل می گردد، موجب فروش و استقبال بیشتر مسافران از این محصولات شد.

مالمیر توضیح داد: علاوه بر سهولت حمل ونقل، استفاده از بسته بندی در عرضه محصولات باعث افزایش نظارت سازمان های ذیربط در صنایع دستی و محصولات محلی می گردد که موجب اطمینان خاطر بیشتر مسافران از سالم بودن و استاندارد است.

وی گفت: همچنین با بسته بندی محصولات از ورود افراد سودجو در این بخش جلوگیری می گردد در واقع ایجاد انحصاری مدیریت شده، علاوه بر حفظ بازار افراد محلی باعث جلوگیری از ورود افراد سودجو در فراوری محصولات موردنظر می گردد که این امر سبب استمرار مشاغل در این حوزه خواهد شد بنابراین می توان با اتخاذ تصمیماتی در طراحی بسته بندی محصولات به استراتژی های تبلیغاتی خاصی برای یک محصول و منطقه گردشگری دست یافت.

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23514

به "بسته بندی یک ضرورت تجاری است نه عنصر تزئینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته بندی یک ضرورت تجاری است نه عنصر تزئینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید