بکارگیری فناوری نوین ضرورتی برای حفظ صندلی رسانه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین را برای حفظ و افزایش صندلی رسانه و خبرگزاری ها در نزد مخاطبان ضروری دانست و بر به روزرسانی آنها تاکید نمود.

بکارگیری فناوری نوین ضرورتی برای حفظ صندلی رسانه

به گزارش خبرنگاران خراسان رضوی، افشین تحفه گر با تبریک روز خبرنگار گفت: دسترسی به اطلاعات و اخبار از احتیاجهای مهم انسان است و یکی از وظایف رسانه، جلب اعتماد مردم برای خط دهی به افکار عمومی است که این مهم بدون توجه به کمیت و کیفیت مطالب و احتیاج مخاطب میسر نیست.

وی اضافه نمود: با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی ارتباطی، توسعه و تعدد رسانه های نو، بکارگیری فناوریهای نوین و ارائه آموزش های لازم در این زمینه برای حفظ مخاطب داخلی و خارجی و صندلی خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه ها لازم است.

مولفه های تاثیرگذار در افزایش رضایتمندی مخاطب

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مردم برای کسب اطلاعات و هدایت، آرامش، سازگاری و شکل گیری هویت شخصی از رسانه ها استفاده می کنند و در واقع مهمترین نقش رسانه ها را می توان برآورده کردن احتیاجها و انگیزه های مخاطب دانست لذا به هر مقدار که رسانه ها این احتیاجها و انگیزه ها را برآورده سازند، به همان مقدار رضایتمندی مخاطب را فراهم خواهند کرد.

وی گفت: مردم در استفاده از رسانه ها دارای هدف و انگیزه هستند و برای برآورده کردن احتیاجها و امیال خود از منابع خبری استفاده می کنند.

تحفه گر اضافه نمود: استفاده از رسانه ها به منظور کسب رضایت یا منفعت از جمله جستجوی اطلاعات برای تقلیل شک و تردید و حل مسائل و مسائل شخصی مخاطبان است.

وی ادامه داد: مولفه دیگری که می تواند به رضایتمندی مخاطبان از رسانه یاری کند، عوامل اجتماعی و روانشناختی است که واسطه رفتار ارتباطی بوده و این رفتار پاسخی به رسانه ها در برابر شرایطهای اجتماعی و روانشناختی مانند تعامل میان فردی و مقوله اجتماعی و شخصیت است.

انگیزه های اساسی مخاطب برای استفاده از رسانه

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مجموع احتیاجها و انگیزه های مخاطب در استفاده از رسانه را می توان در چند مقوله تفکیک کرد که نخستین مولفه آگاهی و نظارت است به طوری که مردم به منظور کسب اخبار و اطلاعات از محیط پیرامون و نظارت بر محیط اجتماعی خود از رسانه ها استفاده می کنند.

وی اضافه نمود: دومین مولفه روابط شخصی است به این معنا که مردم در فرآیند ارتباط، رسانه ها را همراه و همنشین خود تلقی می کنند و از محتوای رسانه برای ارتباط و تبادل نظر با دیگران استفاده می کنند.

تحفه گر ادامه داد: سومین مولفه هویت شخصی است که مردم برای کسب خودآگاهی، یافتن الگوهای رفتاری و تقویت ارزشهای شخصی از رسانه استفاده می کنند و چهارمین مولفه تفریح است که مردم از رسانه ها برای سرگرم شدن و گریز از مسائل زندگی روزانه و تخلیه عاطفی استفاده می کنند.

تامین اعتبار برای منبع خبر

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در جلب و جذب مخاطب از سوی رسانه اهمیت دارد، اعتبار گوینده و نویسنده است. هم تخصص و هم قابلیت اعتماد، تمایزی بین رسانه ها ایجاد می نماید، مفهوم تخصص و خبرگی به آگاهی و تجربه در حوزه تعیینی دلالت دارد و قابلیت اعتماد به مقدار صداقت و قابل اعتماد بودن منبع خبر اشاره می نماید.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه نمود: منبع درست می تواند موجب افزایش اثر پیغام باشد لذا گزینش یک منبع موثر برای تبادل نظر بسیار موثر است.

وی ادامه داد: خبرگزاری ها با در اختیار داشتن نیروهای متخصص و باتجربه و استفاده از قابلیتها و توانمندیهای آنان سعی در ارایه مطالب خبری حرفه ای به مخاطبان خود دارند، بنابراین شعار صحت، سرعت و دقت را سرلوحه کار خود قرار می دهند تا بتوانند به اسم یک منبع مورد اعتماد مخاطب قرار گیرند.

تحفه گر گفت: در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با 80 سال سابقه فعالیت و تکیه بر نیروهای زبده خود، خبرها را در کوتاه ترین زمان با صحت و دقت فراوان در اختیار مخاطبانش قرار می دهد.

وی اضافه نمود: در واقع ایرنا به اسم یک منبع معتبر مورد توجه مخاطبان خاص خود واقع شده است بطوری که صحت مطالبی که در شبکه های اجتماعی، سایتها و حتی رسانه های خارجی منتشر می گردد با تطبیق دادن آنها با اخبار ایرنا به اسم رسانه رسمی و نبض تپنده نظام، محک می خورد و صحت و سقم آن سنجیده می گردد.

عوامل موثر در رسانه

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیروی انسانی و فناوری را از عوامل موثر در فعالیت رسانه دانست و ادامه داد: نقش انسان در سازمان و نوع نگاه به او سهم بسزایی در موفقیت یا شکست سازمان دارد و در این میان آنچه مقوله تحول را حیات می بخشد و بقای سازمان رسانه ای را تضمین می نماید، منابع انسانی آن است.

وی گفت: با شروع هزاره سوم هر روز نقش منابع و سرمایه انسانی پررنگ تر شده و اکنون از آن به اسم تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در هر سازمان یاد می گردد، بنابراین می توان گفت مهمترین سرمایه هر سازمان از جمله سازمانهای خبری، نیروی انسانی کارآمد و مسلط بر کار حرفه ای است، با داشتن این سرمایه، سایر سرمایه ها و توانمندی های لازم به دست خواهد آمد و برعکس نداشتن نیروی انسانی حرفه ای سایر سرمایه ها از قبیل اعتماد مردم، مقدار مخاطب و استفاده بهینه از فناوریهای در اختیار را کاهش خواهد داد.

تحفه گر اضافه نمود: بین آموزش نیروی انسانی و بهبود کمی و کیفی مطالب خبری رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد، امروزه آموزش به اسم یکی از روشهای توصیه شده در حوزه سرمایه انسانی سازمانها مطرح است و هر سازمان به افراد آموزش دیده و باتجربه احتیاجمند است تا ماموریتهای پیش بینی شده آن به پایان برسد.

وی ادامه داد: البته ارتقای شرایط معیشتی و تامین احتیاجهای مادی و توجه به حقوق و مزایای کارکنان، برای ایجاد انگیزه در آنان و استفاده بهتر از فناوریهای نوین ارتباطی و ظرفیتهای علمی و تخصصی نیروی انسانی ضروری به نظر می رسد.

چند پیشنهاد

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ارتقای سطح کیفی فعالیتها بویژه فعالیتهای خبری با جذب نیروهای متخصص و آموزش نیروها، مشخص استانداردهای محتوایی و کیفی برای افزایش کارایی و مقبولیت ملی و جهانی، سرمایه گذاری در زمینه فناوریهای نوین و ارتقای سطح بهره گیری از سیستم های پیشرفته و ارتقای اطلاع رسانی و ظرفیتهای علمی و تخصصی دست اندرکاران فراوری و پخش اخبار در زمینه های مورد احتیاج لازم است.

وی اضافه نمود: در تجهیزات نوین قابلیتهای بسیار برای سرعت بخشیدن به فرآیند فراوری و انتشار خبر وجود دارد که به شرط مدیریت صحیح و آموزش نیروی انسانی می توان به نحو موثری از آن بهره گرفت.

تحفه گر ادامه داد: برای بهبود شرایط نیروی انسانی شاغل در خبرگزاریها، مطبوعات و رسانه ها باید به شرایط رفاهی و معیشتی و احتیاجمندی های کارکنان هم توجه کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه خبررسانی کارکرد اصلی خبرگزاریها، مطبوعات و رسانه ها محسوب می گردد، ضرورت دارد مدیریت سازمانها سیاستهای خبررسانی خود را متناسب با احتیاجهای جامعه قرار دهند.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه نمود: شناسایی عوامل موثر در بهبود کمی و کیفی مطالب خبری از نگاه کارشناسان در هر سازمان ضروری به نظر می رسد و مدیران تحریریه و اتاق خبر باید در یک طرح از پیش طراحی شده قواعد و معیارهای فراوری خبر را تعیین نموده و سپس وظایف و روابط سازمانی و نحوه هماهنگی بین اعضای اتاق خبر را تعریف کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان رضوی با کشورهای همسایه ارتباط فرهنگی قابل قبولی دارد، لذا باید در ارایه اخبار و اطلاعات صحیح برای مخاطبان این کشورها نقش آفرینی کند.

تحفه گر گفت: رسانه های استان در سالهای اخیر از سرمایه انسانی و بعلاوه تکنولوژی پیشرفته به خوبی بهره مند شده اند و در بزنگاه های فرهنگی، مالی و اجتماعی عملکرد خوبی داشته اند و امروزه هم که در جنگ با ویروس کرونا قرار داریم، رسانه ها در آگاهی بخشی، آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقش بی بدیل ایفا کردند که جای قدردانی دارد.

منبع : ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62032

به "بکارگیری فناوری نوین ضرورتی برای حفظ صندلی رسانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکارگیری فناوری نوین ضرورتی برای حفظ صندلی رسانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید