بیمارستانی در روستای دورافتاده برترین ساختمان دنیا شد!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک بیمارستان در روستایی دورافتاده در بنگلادش به وسیله موسسه سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) به عنوان برترین ساختمان تازه دنیا انتخاب شده است.

بیمارستانی در روستای دورافتاده برترین ساختمان دنیا شد!

به گزارش خبرنگاران، بیمارستان دوستی در روستای شیامناگر در منطقه ساتخیرا در جنوب غربی بنگلادش واقع شده است، منطقه ای که در برابر طوفان های مکرر و بالا آمدن سطح دریا آسیب پذیر است.

بیمارستان 80 تختخوابی در منطقه طوفان خیز با استفاده از آجر های محلی ساخته شده است. این بیمارستان روی یک منظره ویران از طبیعت ساخته شده که چند سال پیش قربانی یک توفان شدید شد. معماری بیمارستان از منظره رودخانه بنگال الهام گرفته و با محیط اطراف ترکیب شده است.

کاشف چاودوری، معمار ارشد پروژه گفت: ما از مصالح و بنا های محلی استفاده کردیم. بعلاوه باید مطمئن می شدیم مردم منطقه و روستا های اطراف این مکان را به عنوان مکانی می پذیرند تا برای درمان به آنجا بیایند.

آبراهی زیگزاگی از زیر بیمارستان می گذرد و بخش های بستری و سرپایی بیمارستان را از یکدیگر جدا می نماید. این سازه که از آجرکاری های محلی ساخته شده است، تعدادی حیاط را در خود جای داده است که می توان از آن ها به عنوان فضا های آرام لذت برد. سایر منطقه ها بیمارستان که احتیاج به حریم خصوصی و تاریکی دارند با راهرو ها و طاق های دولایه محافظت می شوند. آجر مورد استفاده با در نظر گرفتن استقامت و مقاومت در برابر آب و هوا انتخاب شد. کانال آب، خواص خنک نمایندگی را فراهم می نماید و اجازه می دهد دما حتی در تابستان های بسیار گرم در منطقه پایین بماند.

این کانال به بهبود شرایط میکروکلیماتیک یاری می نماید. معماران گفتند که تأثیر تغییرات آب و هوایی یکی از ملاحظات اصلی طراحی این پروژه بود. به گفته آنان منظره کشاورزی در حال تغییر است.

کاشف چاودوری گفت: کشاورزان در این منطقه به علت بالا آمدن سطح دریا به پرورش میگو روی آورده اند. ما به نوعی خرد روستاییان را درنظر گرفتیم و در طراحی این بیمارستان بکار بردیم.

بخشی از طراحی قابل توجه ساختمان شامل تخلیه و جمع آوری آب باران در یک مخزن است که هم از اشباع بیش از حد آب جلوگیری می نماید و هم امکان استفاده از آن آب را فراهم می نماید. این ویژگی جمع آوری آب باران به ویژه در منطقه ای مفید است که در طول فصل باران های موسمی باران حیرت انگیزی می بارد که با این وجود وقتی با آب های زیرزمینی شور مخلوط می گردد نمی توان از آن استفاده کرد.

در طراحی این بنا از بازی نور، سایه و باد استفاده شده است. مجموعه ای از حیاط ها به تهویه طبیعی این بیمارستان یاری می نماید، در حالی که فضا های حساس تر مانند اتاق های عمل در سایه باد قرار می گیرند و به وسیله راهرو ها و طاق های دولایه محافظت می شوند و از آن ها در برابر آفتاب استوایی محافظت می نمایند. نفوذ نور مستقیم خورشید به تمام بخش ها و اتاق های مشاوره کاملا متعادل است.

غلام رسول، پرورش دهنده میگو در روستا گفت: ما قبلاً هیچ بیمارستانی مانند این ندیده بودیم. خیلی خوب با طبیعت ترکیب می گردد، از هیچ ابزار مصنوعی استفاده نمی گردد، حتی آجر ها نیز طبیعی هستند. این ساختمان در مقایسه با ساختمان های دیگر در منطقه، چه در داخل و چه در خارج، تمیز، مرتب و زیبا است.

جایزه بین المللی ریبا 2021 هر دو سال یک بار به پروژه ای که جهان را تغییر می دهد و تأثیر مثبتی بر جامعه اطراف خود می گذارد، تعلق می گیرد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 71796

به "بیمارستانی در روستای دورافتاده برترین ساختمان دنیا شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمارستانی در روستای دورافتاده برترین ساختمان دنیا شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید