تاثیر محرومیت روس ها برای ورزش ایران، در انتظار یک تصمیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، نشستی که امروز اعضای آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در لوزان سوئیس داشتند منجر به صدور حکمی شده که ابهاماتی را در رابطه با المپیک 2020 توکیو و شرایط بعضی رشته ها و ورزشکاران ایران برای حضور در این المپیک ایجاد نموده است.

تاثیر محرومیت روس ها برای ورزش ایران، در انتظار یک تصمیم

طبق حکم صادر شده از سوی وادا و به دلیل محرض شدن تخطی صریح و آشکار لابراتوار مسکو و آژانس ضد دوپینگ روسیه از انطابق با کدهای ضد دوپینگ و قوانین وادا، ورزش روسیه چهار سال از حضور در میادین بین المللی محروم شده است.

تحریم روسیه رویدادهای بزرگی مانند المپیک 2020 توکیو، المپیک زمستانی 2022 پکن و همچنین جام جهانی 2022 قطر را در بر می گیرد. همین مسئله این ابهام و سوال را ایجاد نموده که با توجه به محرومیت روسیه تکلیف سهمیه های کسب شده توسط ورزشکاران این کشور برای المپیک توکیو چه می گردد؟

پاسخ این سوال از آنجایی اهمیت دارد که در رشته ای مانند والیبال، روسیه از حضور در مسابقات انتخابی المپیک که خود میزبان یکی از گروه های آن بود با شکست ایران به طور مستقیم صاحب سهمیه المپیک شد. اینگونه شد که مشخص تکلیف تیم ملی والیبال ایران برای حضور در المپیک سال آینده به مسابقات قاره ای موکول شد. این مسابقات به عنوان آخرین مرحله گزینشی المپیک 17 تا 22 دی ماه با حضور 8 تیم در چین برگزار می گردد و تنها تیم قهرمان صاحب سهمیه خواهد شد.

با این اوصاف و در صورتیکه والیبالیست های روسیه طبق حکم وادا از فهرست تیم های المپیکی شده FIVB کنار گذاشته شوند، تیم ملی والیبال ایران که در همان رقابت ها به خاطر شکست برابر روسیه دوم شد، جایگزین این تیم شده و سهمیه المپیک را از آن خود می نماید. این مهم اما منوط به تصمیمی است که باید از سوی رئیس کمیته ملی المپیک روسیه اتخاذ گردد.

به گزارش خبرنگاران، مدیران ورزش روسیه می توانند در طول بازه زمانی قانونی که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در اختیارشان گذاشته نسبت به حکم صادر شده اعتراض نمایند تا موضوع در کمیته استیناف وادا مطرح و نسبت به آن تصمیم گیری گردد.

البته طبق آنچه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هم به آن تاکید نموده است، ورزشکاران المپیکی شده روسیه با وجود محرومیت ورزش این کشور و در صورتیکه با معضل دوپینگ روبرو نباشند، می توانند بدون پرچم کشورشان و زیر پرچم کمیته بین المللی المپیک در بازی های المپیک توکیو شرکت داشته باشند مگر اینکه خود تمایلی به اینگونه حضور نداشته باشند.

البته در این رابطه استانیسلاو پوزنیاکوف رئیس کمیته ملی المپیک روسیه پیش از این و بعد از صدور حکم وادا مبنی بر تعلیق ورزش روسیه، اعلام نموده بود که در صورت قطعی شدن حکم، اجازه حضور ورزشکاران کشورش در المپیک با پرچم IOC را نمی دهد.

بدین ترتیب ورزش ایران و رشته ای مانند والیبال در صورتی می تواند از حکم وادا برای محرومیت روسیه صاحب امتیاز گردد که یا موضوع اعتراض روس ها در وادا به نتیجه ای موردنظر آنها (ابطال حکم) منجر گردد یا اینکه رئیس کمیته ملی المپیک روسیه اعزام کاروان کشورش به توکیو را به طور کامل منتفی کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18736

به "تاثیر محرومیت روس ها برای ورزش ایران، در انتظار یک تصمیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر محرومیت روس ها برای ورزش ایران، در انتظار یک تصمیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید