تالاب گردی در دل کویر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، طبیعت گردی یکی از انواع گردشگری است که در یزد می توان به راحتی اقسام آن را در کوتاه ترین زمان تجربه کرد و از دامن طبیعت و به دور از هیاهوی شهری لذت برد.

تالاب گردی در دل کویر

به گزارش خبرنگاران، یکی از جاذبه های گردشگری طبیعت یزد که در بیخ گوش یزدی ها وجود دارد و نمی توان از ان چشم پوشی کرد، کویر و کویرنوردی در این دیار است.

اگر تنها چهار کیلومتری از شمال شهر یزد فاصله بگیرید به یکی از مناطق گردشگری کویری زیبای در این استان خواهید رسید که در مجاورت یک تالاب مصنوعی واقع شده است.

این تالاب واقع شده در قلب کویر یزد، در حقیقت تالاب پساب این شهر است که در اثر رهاسازی آب های تصفیه خانه یزد ایجاد شده و به دلیل قرارگیری در میان ماسه های روان، طبیعت زیبایی را ایجاد نموده است.

طبیعت زیبای این منطقه باعث شده تا طی سال های اخیر کمپ ها و تفرجگاه کویرنوردی متعددی در این ناحیه ایجاد گردد که البته در مناسبت های مختلف و روزهای تعطیل آخر هفته پذیرای جمعیت قابل توجهی از شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی نیز هست.

مسافران در این کمپ ها از ورزش ها و سرگرمی های مختلفی مانند سوارکاری، موتور چهارچرخ، سافاری با ماشین های آفرود، پرواز با پاراگلایدر و کویر نوردی و دیگر ورزش های کویری لذت می برند.

وسعت تالاب های کشور را یک و نیم میلیون هکتار است و در استان یزد هم بیش از 6 تالاب وجود دارد که مهمترین آن تالاب مصنوعی تصفیه خانه یزد به مساحت 200 هکتار است.

موقعیت تالاب مصنوعی تصفیه خانه یزد در راستا اصلی پرندگان مهاجر قرار گرفته و مکان مناسبی برای استراحتگاه این پرندگان شده است و علاوه بر آن به دلیل قرار دریافت این تالاب مصنوعی در حاشیه ریگزارها یک پدیده زیبایی در قلب کویر استان یزد به وجود آورده که منطقه ای برای گردشگری، اکوتوریسم و پرنده نگری به شمار می رود.

این تالاب که در اثر رها سازی آبهای تصفیه خانه فاضلاب یزد ایجاد شده به دلیل قرارگیری در میان ماسه های روان طبیعت زیبایی را رقم زده است.

با توجه به ایجاد تالاب موقتی حاصل از رهاسازی آب در این منطقه و ایجاد شرایط زیستگاهی برای بعضی جانداران، حفظ گوشه ای از این زیستگاه با تامین حق آبه ای مشخص از آب تصفیه خانه، کاری ارزشمند محسوب می گردد.

این تالاب در 4 کیلومتری شمال شهرستان یزد واقع شده و پیرامون آن را جامعه گیاهی نی پوشانده است. تالاب، گستره ای شرقی غربی دارد و طول آن در حدود 3 کیلومتر و عرض آن در بیشترین حالت یک کیلومتر است. ارتفاع تالاب از سطح دریا 1145 متر است و با توجه به فقر آبی در این منطقه آبشخور حیات وحش منطقه شده است.

آب و هوای مناطق پیرامونی تالاب مانند سایر نقاط استان یزد تابع شرایط و وضعیت آب و هوایی حاکم بر نقاط کویری است و اقلیمی خشک و بیابانی دارد.

تابستانهای این منطقه در کفه های کویری بسیار گرم، خشک و سوزان و دارای زمستانهای نسبتا سردی است. اختلاف درجه حرارت در شبانه روز، بویژه در تابستان زیاد است و دمای هوا در تابستان تا 45 درجه بالای صفر و در زمستان تا چند درجه سانتی گراد زیر صفر نوسان دارد.

متوسط بارندگی سالانه منطقه حدود 5/100 میلی متر است و دسترسی به تالاب به وسیله جاده کمربندی یزد-زارچ امکانپذیر است.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4728

به "تالاب گردی در دل کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب گردی در دل کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید