تاکید علم بر خانه تکانی بهاری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کنه گردوخاک ریزترین عنکبوتی است که وجود دارد. کنه گردو خاک بروی پوست مرده ای که از انسان می ریزد زندگی می نماید و انسان ها هر سال در حدود 0/7 گرم پوست می ریزند. کنه های گردوخاک زیر میکروسکوپ شبیه هیولا های بیگانه هستند. آن ها عادت دارند در جا هایی مانند تشک ها، کنج های اتاق که دسترسی به آن ها سخت است یا سایر مناطق خانه (و البته کمد لباس ها) که بیشترین مقدار از پوست مرده در آن ها جمع می گردد، زندگی نمایند.

تاکید علم بر خانه تکانی بهاری

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در نسل های قدیمی تر، رسیدن فصل بهار فقط به معنی از راه رسیدنِ روز های گرم تر، پرندگان نغمه خوان و نوزادان حیوانات که به این طرف و آن طرف جست وخیز می نمایند، نبوده است؛ بلکه همچنین به معنی یک پروژه سنگین برای خانه دار ها بوده: خانه تکانیِ بهاری.

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، ظاهراً فقط ایرانیان نبوده اند که با آغاز فصل بهار خانه تکانی می کردند و اکنون علم ثابت نموده که در خانه تکانیِ بهاری فوایدی برای سلامتی وجود دارد.

تا پیش از دهه 1960 سیستم گرمایش و تهویه هوای مرکزی در خانه ها رایج نبود؛ بنابراین آدم ها که به دلیل سرمای زمستان در خانه های کوچک محبوس شده و خانه ها را با سوخت زغال یا چوب گرم نگه داشته بودند، با گرم تر شدن هوا چند کار را انجام می دادند: باز کردنِ پرشورِ پنجره ها و در ها و دعوت کردنِ هوای تازه به خانه؛ کشیدن قالی ها و تشک ها به بیرون و پهن کردن زیر آفتاب و گردگیری و جارو کردنِ سر تا پای خانه.

پیشینیان ما ممکن است خودشان آگاه نبودند، اما کاری که می کردند به لحاظ علمی تأیید شده است. در ادامه به چند فایده خانه تکانی برای سلامتی اشاره می کنیم:

مبارزه با آسم

کار بیرون کشیدن تشک از روی تخت و پهن کردن آن در حیاط را در نظر بگیرید. به افسانه ای که می گوید تعریق شبانه و پوست ریزی ما باعث می گردد بعد از 10 سال تشک ها سنگین تر از روز اول شوند، اهمیت ندهید. این نظریه چندش آور حقیقت ندارد، اما تشک ها محل مناسبی برای پنهان شدن موی حیوانات، قارچ ها و کپک ها وسایر مواد مضری هستند که می توانند سلامتی افرادی که دچار آسم یا سایر بیماری ها هستند را به خطر بی اندازند.

آفتاب عظیمترین ضدعفونی نماینده در طبیعت است، بنابراین پهن کردن تشک ها در هوای آزاد و زیر نور آفتاب می تواند ما را از شر مواد آلرژی زا خلاص کند. برطبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا، آسم و آلرژی های دیگر در 10 سال گذشته به شکل ثابتی رو به افزایش بوده است. شگفتی آور نیست که بین آسم و محیط زیست همبستگی وجود دارد، زیرا در دو دهه اخیر زندگی در آپارتمان هایی که به اصطلاح شبیه پاکت های دربسته نامه هستند و به شدت عایق بندی شده اند طوری که هوا به وسیله در ها و پنجره های دوجداره به داخل جریان پیدا نمی نماید، افزایش یافته است.

این ساخت وساز های بسته برای بهره وری انرژی بسیار مفید است، اما مکان مناسبی را فراهم می نماید تا اصلی ترین مقصر های آلرژی هایی مانند تب یونجه و بیماری های تنفسی مانند آسم در آن رشد پیدا نمایند.

مبارزه با کنه گردو خاک

کنه گردوخاک ریزترین عنکبوتی است که وجود دارد. کنه گردو خاک بروی پوست مرده ای که از انسان می ریزد زندگی می نماید و انسان ها هر سال در حدود 0/7 گرم پوست می ریزند. کنه های گردوخاک زیر میکروسکوپ شبیه هیولا های بیگانه هستند. آن ها عادت دارند در جا هایی مانند تشک ها، کنج های اتاق که دسترسی به آن ها سخت است یا سایر مناطق خانه (و البته کمد لباس ها) که بیشترین مقدار از پوست مرده در آن ها جمع می گردد، زندگی نمایند.

آن کپه های گردو خاکی که اطراف تخت خواب جمع می گردد پر از پوست های مرده ما، موی حیوانات خانگی، گرد وغبار و البته جانوران کوچکی به نام کنه گردو خاک است که مشغول لذت بردن از جشنی است که ما برایش فراهم نموده ایم.

برای اینکه بر مشمئزنمایندگی قضیه بی افزاییم باید بگوییم کنه ها خودشان باعث آلرژی نمی شوند بلکه مدفوع های میکروسکوپی آن ها مقصر است. ترشحات روی موی برخی حیوانات (به خصوص موی گربه) و گرده های ریزی که در هنگام شکوفه دادنِ درختان به داخل خانه نفوذ می نمایند، معجونی مسموم را فراوری می نمایند که باید پای دردِدل کسانی که آلرژی دارند بنشینید تا ببینید اوضاع از چه قرار است.

اتاق خواب قطعاً ترسناک ترین اتاق خانه است. جافری سی. می، که یک شیمیدان است می گوید: من هر بار که در هوای اتاق خواب چیزی کشف می کنم، شگفت زده می شوم.

هوا دادنِ تشک ها آغاز خوبی برای خلاص شدن از شر این ذرات است. همچنین اگر قالی ها را به یاری ضربات یک چوب (مانند چوب بیس بال) در هوای آزاد بتکانید، عالی است. این کار باعث می گردد مدفوع سوسک فرش و سایر چیز های چندش آور بیرون ریخته گردد. بالش ها، چه روی تخت و چه روی کاناپه، بهشتی برای کنه های گردو غبار هستند پس آن ها را بشویید و در هوای آزاد خشک کنید.

خلاص شدن از شر گرد وغبار و قارچ

گردوغبار ترکیبات دیگری نیز دارد که می تواند انواعی از حساسیت ها را ایجاد نمایند. اکنون به لطف تصاویر ماهواره ای می دانیم که گردوغبار در سراسر دنیا در گردش است و همینطور که خرامان خرامان می چرخد، آلودنماینده ها و حتی ایزوتوپ های رادیواکتیویته را نیز با خود بلند می نماید.

برای همین بسیار مهم است که وقت بگذاریم و گردوغبار را از روی مبلمان و مکان هایی مانند بالای درها، یخچال، کابینت و امثال آن که کمتر دیده می شوند، بتکانیم.

آخرین اقدام جارو کردن هر یک سانتی متر از خانه است که قابل جارو برقی کردن باشد. این شامل کف و سقف و دیوار ها می گردد. تعجب آور نیست که جوزف اِ آماتو، در کتابش با عنوان گرد وغبار: کوچک و نامرئی می گوید نخستین جاروبرقی ها را افرادی ساختند که از آلرژی و آسم رنج می بردند.

ملویل آر، بیزل آلرژی شدیدی به کاه داشت و جیمز ماری اسپانگلر یک پاکبان بود که از آسم شدید رنج می برد. جاروبرقی هایی که با آخرین تکنولوژی فراوری می شوند فیلتر های هِپا دارند که هر نوع ماده آلرژی زایی را فیلتر می نماید. این جاروبرقی ها ارزان نیستند، اما تمام ذرات عظیم و 99.97 درصد از آن هایی که در هوا معلق هستند را جذب می نمایند.

تمیز کردن کمد ها

حتماً در هنگام جاروبرقی کشیدن به داخل کمدتان هم سرک بکشید. حتماً در آنجا چیز هایی است که مدت هاست استفاده نشده و می توانید دور بریزید. شاید هم چیز هایی باشد که فراموش نموده اید و دوست دارید بیشتر بهره ببرید. شاید لازم باشد کمد ها را عایق کنید تا بید ها که هر بهار سروکله شان پیدا می گردد نتوانند وارد کمد شوند.

خانه تکانی درست وحسابی فواید بسیار بیشتری دارد که علم آن ها را تأیید می نماید. پس اگر تا به امروز اقدام به این کار ننموده اید، بهتر است آستین ها را بالا بزنید.

منبع: CNN

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54070

به "تاکید علم بر خانه تکانی بهاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید علم بر خانه تکانی بهاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید