ترامپ توافق تجاری جدید امضا می نماید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با امضای لایحه قانونی پیمان تجاری جدید با کانادا و مکزیک، کوشش دارد روی پیروزی سیاست تجاری خود در طول فرایند استیضاحش مانور دهد.

ترامپ توافق تجاری جدید امضا می نماید

به گزارش خبرنگاران، ترامپ مذاکره مجدد در مورد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی را در کمپین انتخاباتی 2016 به عنوان یکی از اولویتهایش معرفی کرد اما کارشناسان بازرگانی تاثیر پیمان سه جانبه جدید آَمریکا-مکزیک-کانادا را ملایم ارزیابی نموده اند. لایحه قانون مربوط به این توافق روز جاری توسط ترامپ امضا خواهد شد.

کانادا و مکزیک دو بازار صادراتی عظیم برای کالاهای آمریکایی هستند. این پیمان به همراه توافق فاز اول با چین، از شدت تنشهایی که عامل کندی رشد اقتصاد جهانی بودند، کاسته است.

سران سه کشور پیمان جدید را در اواخر سال 2018 امضا کردند. پس از چند ماه مذاکرات پشت پرده میان نمایندگان دموکرات و دولت ترامپ، قانونی که این توافق را اجرایی می نماید، از حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره برخوردار شد.

با این حال نمایندگان دموکرات که در پیگیری استیضاح ترامپ دست داشتند در مراسم امضای این لایحه قانون مربوط به این توافق در کاخ سفید غایب خواهند بود.

ترامپ این توافق را به عنوان مدل جدید تجارت برای قرن بیست و یکم نشان داده و روز سه شنبه در جمع طرفدارانش در نیوجرسی گفت: فردا پیمان جدید را جایگزین کابوس نفتا می کنیم که یکی از بدترین توافقات تجاری در تاریخ بوده است.

پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در سال 1994 اجرایی شد و موانع تجاری میان سه کشور آمریکای شمالی را برطرف کرد و در نتیجه تجارت میان آنها افزایش یافت. اما ترامپ و منتقدان دیگر بر این باور بودند که نفتا باعث شده است فعالیتهایش فراوریی از آمریکا به مکزیک مهاجرت نمایند تا از نیروی کار ارزان این کشور بهره ببرند.

رییس جمهور آمریکا تهدید نموده بود اگر توافق بهتری دریافت نکند، نفتا را ترک خواهد نمود و این تهدید ابهاماتی را در مورد تجارت منطقه ای ایجاد نموده بود.

رابرت لایتیزر، مذاکره نماینده تجاری دولت ترامپ خواهان اصلاح این پیمان شده بود تا مشاغل فراوریی به آمریکا برگردند. تحت پیمان جدید، باید 75 درصد از فراوری خودروسازان در آمریکای شمالی باشد تا از مزایای معافیت از تعرفه این پیمان برخوردار شوند. به این ترتیب قطعات خودرو که عمدتا از چین و سایر نقاط وارد می شد، باید از این منطقه تامین گردد.

حداقل 40 درصد خودروها باید در نقاطی فراوری شوند که حداقل دستمزد ساعتی کارگران 16 دلار است. این الزام به نفع آمریکا و کانادا و نه مکزیک خواهد بود که کارکنان خودروسازی مزدهای ناچیزی دریافت می نمایند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا سال میلادی گذشته حساب کرد پیمان سه جانبه جدید 0.35 درصد معادل 68 میلیارد دلار به رشد مالی اضافه نموده و 176 هزار شغل در شش سال آینده ایجاد می نماید که البته تغییر چندانی برای یک اقتصاد 22 تریلیون دلاری با 152 میلیون شغل غیرکشاورزی نیست.

اما منتقدان از جمله گروههای مدافع محیط زیست نگرانند که در این پیمان به مسئله گرمایش جهانی پرداخته نشده است. بعضی از محافظه کاران می گویند که این پیمان خودرو و سایر کالاها را برای مصرف نمایندگان گران تر خواهد نمود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

datapad.ir: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 26815

به "ترامپ توافق تجاری جدید امضا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ توافق تجاری جدید امضا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید