تربیت دانشجو بدون توجه به اشتغال، قابل پذیرش نیست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این برهه تربیت دانشجو بدون توجه به اشتغال، قابل پذیرش نیست، باید مباحث کارآفرینی، توجه به تقاضامحور بودن خاتمه نامه ها را مورد توجه قرار داد و دانشگاه ها تجربه های خوب دیگران را از نزدیک ببینید و با حوزه کسب و کار ارتباط برقرار نمایند و اگر عزم دانشگاه ها برای فعالیت در این حوزه جزم است، ما حتما استقبال می کنیم.

تربیت دانشجو بدون توجه به اشتغال، قابل پذیرش نیست

به گزارش خبرنگاران، دکتر کشمیری در سفر یک روزه خود به استان کرمانشاه، از مرکز آپا و آزمایشگاه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی بازدید کرد و در نشستی که در حاشیه این بازدید برگزار گردید، اظهار کرد: نظام آموزش عالی تحول یافته و جای قدردانی دارد که دانشگاه رازی و مدیریت این دانشگاه در جهت این تحول پیش قدم شده است.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری، تحول دانشگاه ها را یک حرکت جمعی دانست و اعلام کرد: بخش قابل توجهی از این حرکت در ستاد برنامه ریزی وزارت علوم است که باید شرایط و لوازم آن را فراهم نمایند و بخش دیگری هم به نظام مدیریت دانشگاه ها برمی گردد.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، با تاکید بر اینکه مدیریت دانشگاه ها باید در راستای تحولات نظام آموزش عالی به صورت خودجوش عمل نمایند، گفت: باید به طور جدی به این رویکرد بپردازیم و در دانشگاه ها به بحث های جدی مهارت ورزی و اشتغال توجه گردد.

دکتر اعلمی آل آقا، رئیس دانشگاه رازی نیز با اشاره به فعالیت های شایان توجه دانشگاه در حوزه مراکز رشد و هدف گذاری مبتنی بر دانشگاه نسل سوم، اظهار کرد: استقرار مراکز رشد در دانشکده ها با این هدف اجرا شده که اعضای هیات علمی راحت تر بتوانند کارهای علمی و تحقیقاتی و حرفه ای مرتبط بر دانش فنی خود را دنبال نمایند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز رشد در دانشکده های برق و کامپیوتر، کشاورزی، تربیت بدنی گفت: سایت اصلی دانشگاه در 110 هکتار و همچنین سایت پردیس کشاورزی و دانشکده دامپزشکی در 400 هکتار است و در همسایگی ما دانشکده داروسازی قرار گرفته است.

دکتر اعلمی آل آقا اظهار کرد: در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، دانشکده فناوری های نوین را فعال نموده ایم و تعاملات خوبی با پارک علم و فناوری داریم؛ اما به دنبال این هستیم که اعضای هیات علمی در همین دانشگاه بتوانند کارهای دانش بنیان خود را تعقیب نمایند. به همین دلیل راغب هستیم تا ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه را پیگیری کنیم و همه توان ما این است که اقتصاد دانش بنیان را در استان کرمانشاه شکل بدهیم؛ استانی که درصد بالای بیکاری را دارد، در حالی که از مزیت هایی مانند منابع طبیعی، خاک حاصلخیز، بارش دو برابر میانگین کشور برخوردار است.

رئیس دانشگاه رازی گفت: با توجه به اینکه نرخ سرمایه گذاری برای اشتغال در بحث آی.تی پایین است، یکی از جهتهای مناسب برای برطرف مشکل اشتغال استان، همین ظرفیت و مزیت آی.تی است.

وی با اشاره به فعالیت قریب به 460 عضو هیات علمی در دانشگاه رازی، گفت: عمدتاً بار علمی استان را مجموعه دانشگاه رازی و علوم پزشکی متقبل هستند، دانشگاه رازی بر اساس رتبه بندی آی.اس.سی از جهت فراوری مقالات در رده 5 تا 10 کشور قرار گرفته است و سالانه 600 مقاله آی.اس.آی داریم.

در ادامه دکتر فرزاد ویسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی، اظهار کرد: در سال های اخیر، توجه دانشگاه به مراکز رشد و توسعه مرکز رشد و در مجموع جهت دهی فعالیت های پژوهشی دانشگاه به سمت پژوهش های تقاضامحور، یکی از اصلی ترین مسئولیت هایی بوده که ما دنبال نموده ایم.

وی با اشاره به فعالیت مراکز رشد در دانشگاه رازی، گفت: ما در این حوزه رشد بسیار خوبی داشتیم و طی دو سال اخیر، تعداد واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه را از قریب به 14 مرکز به 43 واحد مستقر در مرکز رشد رسانده ایم. البته با توجه به اینکه دانشگاه رازی مرکز ثقل مرکز رشد در منطقه از جهت قدمت و تنوع رشته و جامعیت محسوب می گردد، توقع ما بیشتر است.

دکتر ویسی استقرار مراکز رشد تخصصی در دانشگاه رازی را هدف گذاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه دانست و اعلام کرد: کوشش ما بر این است که دانشکده های مختلف حتی رشته های نظری نیز وارد مراکز رشد شوند و نه تنها در صنعت، بلکه ارتباط با جامعه را در مراکز رشد تعقیب کردیم.

وی تأکید کرد: هدفمندی پژوهش ها به طور جدی مورد توجه و تأکید ما قرار گرفته است، قریب به سه سال قبل، معمولاً در هر سال 15 تا 20 طرح تحقیقاتی با عددی در حدود یک میلیارد تومان داشتیم؛ اما در سال 96، تعداد طرح های تحقیقاتی با دستگاه های بیرونی را به 65 طرح تحقیقاتی با 3 میلیارد تومان اعتبار جذب شده رساندیم و رشد سه برابری در پژوهش های تقاضامحور داشتیم و در آیین نامه های داخلی و در حمایت از پروپوزال ها این هدف را با جدیت دنبال می کنیم که امتیاز بدهیم و از پژوهش ها و سرانجام نامه هایی که در حوزه یک تقاضای خاص شکل می گیرند، حمایت کنیم.

دکتر ویسی مراکز آپا و معماری سازمانی را از پیروز ترین مراکز دانشگاه رازی در حوزه آی.تی دانست و اعلام کرد: مرکز آپا دانشگاه رازی از مراکز بسیار خوب کشور است که در حوزه رصد سایبری فعالیت دارد و مرجع امنیت سایبری در منطقه محسوب می گردد و ارتباط و تعاملات خوبی نیز با وزارت ارتباطات داریم.

وی مرکز معماری سازمانی دانشگاه رازی را جزء 10 مرکز کشور در این حوزه دانست و گفت: در این مرکز خدمات بسیار خوبی را در دانشگاه و بیرون از دانشگاه ارائه می دهیم و سامانه تجاری شده پست من حاصل خروجی همین معماری سازمانی است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7574

به "تربیت دانشجو بدون توجه به اشتغال، قابل پذیرش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تربیت دانشجو بدون توجه به اشتغال، قابل پذیرش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید