تعریف هیات مدیره در فوتبال ایران: نه تجارت می نمایند، نه مدیرعامل انتخاب می نمایند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، هیات مدیره ها در باشگاه های فوتبال ایران نقشی کمرنگ در سیاست گذاری های کلان دارند و غالبا در تامین منابع اقتصادی و یا ایجاد سازوکارهای تجاری ناکام و ناتوانند.

تعریف هیات مدیره در فوتبال ایران: نه تجارت می نمایند، نه مدیرعامل انتخاب می نمایند

حمیدرضا عرب،نقش هیات مدیره در باشگاه های فوتبال ایران تا چه اندازه کاربردی و حیاتی است؟ آیا اعضای این هیات ها در سیاستگذاری های کلان نقش کلیدی ایفا می نمایند یا حضورشان در باشگاه ها؛ صرفا به جهت رعایت ظاهری ضوابط اساسنامه قانون ثبت شرکت ها است؟

نقش اعضای هیات مدیره در فوتبال ایران آن جا بارها زیر سوال رفته که در همین تیم های بزرگ پایتخت که طرفداران بسیاری هم دارند و در حقیقت شاکله اصلی فوتبال ایران را ترسیم می نمایند بارها مدیرعامل پیش از اعضای هیات مدیره برگزیده شده اند و با اینکه تصمیم گیرن کوشیده اند فضا را طوری ترسیم نمایند که این انتخاب ها وارونه جلوه نکند اما واقعیت ها هیچ گاه از نظر افکار عمومی و رسانه ها پنهان نمانده است. نمونه های بسیاری از این تصمیم ها در فوتبال ایران به ثبت رسیده اما به جهت آنکه اساسا بود و نبود اعضای هیات مدیره در باشگاه ها اهمیت آن چنانی ندارد وآن ها نقشی استراتژیک در تبین سیاست ها ایفا نمی نمایند، انتقادها در مسیری قرار نگرفته که تصمیم سازان تحت فشار قرار بگیرند و رویه خود را عوض نمایند تا جایی که مدیرعامل پیش از انتخاب اعضای هیات مدیره انتخاب و معرفی نگردد!

در تایید کم اهمیت بودن حضور اعضای هیات مدیره باشگاه ها درنشست های داخلی خود می توان به مصاحبه اخیر احمد سعادتمند، رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال بعد از برگزاری آخرین نشست هیات مدیره این باشگاه در غیابش اشاره نمود که وقتی با این سوال روبرو شده که بعد از استعفایش چه کسی ریاست هیات مدیره باشگاه استقلال را برعهده گرفته چنین گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم.

نشست اخیر هیات مدیره استقلال بی آنکه رئیس هیات مدیره اش در آن حضور داشته باشد برگزار گردید و حتی میرشاد ماجدی نیز که یکی دیگر از اعضای این هیات 5 نفره را تشکیل می دهد به دلیل مشغله هایی که در برگزاری کلاس های آموزشی فدراسیون فوتبال دارد، به نشست اخیر نرفت. غیبت دو عضو هیات مدیره کاملا گویای بی تفاوتی این اعضاء نسبت به برگزاری نشست های هفتگی است و شاید هم به استناد سنوات قبل مباحث در جلسات به حدی سطح پایین و یا خارج از مباحث کلی بوده که آن ها حضور خود را بی فایده می دانند.

در دیگر باشگاه ها نیز اوضاع بهتر از استقلال نیست. در پرسپولیس هم هیچ گاه هیات مدیره در سیاستگذاری ها نقش ایفا نکرد. نه در تدوین برنامه های کلان و نه در ایجاد ساختار مالی تازه. سیستم اداره نیمه دولتی باشگاه های ایران درواقع جایی برای ارائه خلاقیت ها و یا نظرات تازه باز نگذاشته است و غالبا کانال هایی غیر از هیات مدیره که با مدیرعامل باشگاه در تعامل و تماسند نسبت به تصمیم گیری ها اقدام نموده اند اما در عین حال خود اعضاء هم هیچ گاه برنامه ای برای سود آوری برای باشگاه ها نداشته اند و هیچ یک طرح های تجاری تازه ای پیش روی باشگاه نگذاشته اند.

در فوتبال اروپا اعضای هیات مدیره باشگاه های بزرگ هر یک توضیح وظایف مشخصی دارند که در سایت باشگاه نیز به آن اشاره شده است و کاملا روشن است که مثلا عضو پنجم هیات مدیره باشگاه بایرن مونیخ باید چه دستورالعمل هایی را دنبال کند اما در فوتبال ایران غالبا اعضای هیات مدیره به انجام مصاحبه های متعدد با رسانه ها می پردازند و آن هایی هم که از رسانه ها دوری می نمایند عملا برنامه ای برای رشد تجاری باشگاه خود ندارند و حتی مسبوق به سابقه است که عضو هیات مدیره یکی از باشگاه های اهوازی سرمربی باشگاه را هم نمی شناخت که این موضوع سوژه بعضی رسانه ها هم بود.

ادامه حیات باشگاه ها ممکن نیست مگر آنکه اعضای هیات مدیره وتیم مدیریتی باشگاه ها فن سود آوری و پول سازی از راه فوتبال را بدانند و بلد باشند از این راه پول به دست آورند. مدیرعامل نیز همیشه باید در روبروه با اعضای هیات مدیره جوابگو باشد و این اعضای هیات مدیره هستند که برای مدیرعامل خط مشی و سیاست مشخص می نمایند واین گونه نیست که مدیرعامل به لحاظ سازمانی و چارت اداری در سطح بالاتری در قیاس با اعضای هیات مدیره برخوردار باشد.

روابط میان اعضای هیات مدیره باشگاه ها گاها تا آنجا زیر سوال می رود که در بعضی باشگاه ها اعضای هیات مدیره با لحنی تهدید آمیز از مدیرعامل می خواهند سرمربی را اخراج کند و اگر چنین نکند خودش برکنار می گردد و یا سابقه داشته عضو هیات مدیره باشگاهی اعلام می نماید که سرمربی تیم اخراج است و ساعاتی بعد یکی دیگر از اعضای هیات مدیره حرف عضو دیگر را نقض می نماید. در واقع نامشخص بودن توضیح وظایف روابط در این سطح را به حاشیه برده و موجب شده وظایف اصلی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل به دست فراموشی سپرده گردد.

یکی از دلایلی که سبب شده باشگاه های فوتبال ایران ثبات کافی نداشته باشند در حقیقت همین وضعیت نابسامان ونه چندان حرفه ای در بخش های مدیریتی است که اگر قانون گذار شرایطی ایجاد کند که همه باشگاه ها ابتدا ملزم به انتخاب اعضای هیات مدیره و بعد مدیرعامل شوند و در عین حال وظایف اعضای هیات مدیره در بخش مالی که مهم ترین رکن شکل گیری هیات مدیره یک باشگاه است، روشن باشد وآن ها غالبا به برطرف نواقص وعیوب مالی بپردازند؛ بدون شک فوتبال در این ایران به لحاظ مالی نیز رشد فزاینده ای خواهد داشت و شاهد بلوغ فوتبال خواهیم بود.

در سال هایی که چرخ فوتبال ایران در حرکت بوده معمولا این اعضای هیات مدیره بودند که از کنار باشگاه ها به شهرت رسیده اند و عملا باشگاه ها هیچ سودی از انتخاب اعضای هیات مدیره خود نبرده اند.

البته نباید فراموش کنیم که اشکالات ساختاری مالی در کشور نیز راه درآمد زایی برای باشگاه ها را هم مختل نموده است و تا زمانی که این وضعیت پایدار باشد فوتبال نیز صرفه مالی نخواهد داشت و هیات مدیره ها نیز نقشی کلیدی در سیاستگذاری های مالی ایفا نخواهند کرد و حضورشان صوری و فاقد اهمیت خواهد بود اما در عین حال نیز این ماجرا دلیل نمی گردد که وجاهت و ماهیت کلی هیات مدیره ها لگد مال شده و آن ها نقشی در انتخاب مدیرعامل نداشته باشند.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9893

به "تعریف هیات مدیره در فوتبال ایران: نه تجارت می نمایند، نه مدیرعامل انتخاب می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریف هیات مدیره در فوتبال ایران: نه تجارت می نمایند، نه مدیرعامل انتخاب می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید