تعهدات جدید خودروسازان باوجود بلاتکلیفی تعهدات قبل

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شرایط لجام گسیخته صنعت خودرو از تولید و تامین قطعات گرفته تا عرضه و تحویل همگی با مسائل همراه هستند.

تعهدات جدید خودروسازان باوجود بلاتکلیفی تعهدات قبل

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، آشفتگی در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و این شرایط به افزایش بی رویه قیمت ها منجر شده و هر روز هم دامنه آن گسترده تر می گردد. شرایط لجام گسیخته صنعت خودرو از تولید و تامین قطعات گرفته تا عرضه و تحویل همگی با مسائل همراه هستند. سرچشمه این مسائل هم نوع مدیریتی است که بر خودروسازان و همچنین چرخه تولید و توزیع حاکم است. مدت هاست که از اصلاح این فرایند صحبت می گردد اما هنوز هیچ اقدام عملی ای صورت نگرفته که بتواند این چرخه معیوب را درست کند.

تولید کم و احتکار خودرو از سوی خودروسازان به بهانه نبود قطعه و از آن طرف تقبل کردن تعهدات جدید این سوال را در اذهان ایجاد می کند که در صورتی که بر اساس آخرین تخمین ها بیش از 100هزار خودرو در پارکینگ ایران خودرو و سایپا به عنوان بزرگترین عرضه کننده های خودرو در کشور به دلیل واهی کمبود و نبود قطعه خاک می خورد چطور قرار است تعهدات جدید خود را در طرح های پیش فروش و فروش فوق العاده به انجام برسانند!؟ این سوال مهم البته نمی تواند در مقابل اقدامات این شرکت ها را به عقب بیاندازد!

از این رو سرپرست وزارت صمت، گفت: ایران خودرو 110 هزار و سایپا 40 هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال با پیش فروش و فروش فوق العاده در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و با توجه به اینکه همچنان نحوه توزیع از طریق قرعه کشی است برای کسانی که ثبت نام می کنند شرط خاصی درنظر گرفته شده و براساس آن باید در زمان ثبت نام 10 درصد مبلغ را در حسابی واسطه قرار دهند. جعفر سرقینی افزود: هدف از این اقدام این است تا افراد نیازمند به خرید خودرو اقدام به ثبت نام کنند. درواقع می خواهیم از ثبت نام افرادی که نیازی به خودرو ندارند، جلوگیری کنیم.

مدیرکل صنایع حمل ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز ضمن یادآوری مصوبات آخرین جلسه کمیته خودرو مبنی بر اجرای طرح واگذاری حدود 152 هزار خودرو به صورت هر دو هفته یک بار تا پایان سال گفت: با تجدیدنظر در شرط نداشتن پلاک فعال خانوار برای ثبت نام خودرو باتوجه به اینکه این شرط یکی از محدودیت ها برای ثبت نام در طرح فروش فوق العاده مدنظر قرار گرفته بود، در آخرین جلسه کمیته خودرو این محدودیت به سبب مسائلی که برای برخی از متقاضیان ایجاد شد، برداشته شد. در حال حاضر تنها موضوع پلاک فعال، برای شخص متقاضی مطرح است و شخص متقاضی ثبت نام نباید پلاک فعال داشته باشد.

سهیل معمارباشی ادامه داد: براین اساس که افزایش فروش فوق العاده خودروها از جمله برنامه هایی است که برای کمک به تثبیت آرامش در بازار خودرو است، به همین دلیل با دستور سرپرست وزارت صمت و تصویب کمیته خودرو مقرر شد طرح واگذاری حدود 152 هزار خودرو را برگزار کنیم. یکی از شروط واگذاری خودرو در این طرح ها پرداخت 10 درصد قیمت رسمی خودرو در هنگام ثبت نام خواهد بود که برای اطمینان از خرید خودرو توسط متقاضی و مدیریت تقاضا این شرط منعقد شده است.

او افزود: این مبلغ در هنگام ثبت نام به حساب واسطی که توسط شرکت های خودروساز اعلام می گردد، باید واریز گردد. این 10 درصد مبلغ خودرو از زمان ثبت نام تا زمان اعلام منتخبان قرعه کشی در حساب واسط، در یک حساب بانکی به اسم فرد متقاضی خواهد ماند و در صورت عدم برنده شدن متقاضی در قرعه کشی، این مبلغ که در حساب فرد بلوکه شده بود، قابل برداشت خواهد شد. سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس هم با انتقاد از اینکه پیش فروش خودرو نه تنها بازار را تنظیم نمی کند بلکه به هم می ریزد، گفت: مقررات فعلی در زمینه خودروسازان فقط جنبه اخلاقی دارد، ضمانت اجرا ندارد.

حجت ا... فیروزی افزود: پیش فروش بیشتر زمینه سرمایه گذاری را فراهم می کند تا تنظیم بازار و چون خودروساز نمی تواند تعهدات خود را به انجام برساند شرایط بازار بیشتر از قبل هم آشفته خواهد شد. طرح عرضه خودرو به بورس و مهار قیمت در مجلس در دست بررسی است و اعلام وصول به هیات رئیسه شده و امیدواریم چند روز آینده به کمیسیون ارجاع و به قانون تبدیل گردد.

منبع: آرمان ملی

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40776

به "تعهدات جدید خودروسازان باوجود بلاتکلیفی تعهدات قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعهدات جدید خودروسازان باوجود بلاتکلیفی تعهدات قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید