مشخص محدود مصلای طرق

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه ای به استاندار خراسان رضوی نقشه محدوده، عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری اثر فرهنگی - تاریخی مصلای طرق واقع در شهر مشهد را ابلاغ کرد.

مشخص محدود مصلای طرق

به گزارش خبرنگار از ، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گزارش داد که علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه ای خطاب به علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی آورده است: در اجرای بند 12 از ماده سه قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 و مواد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب سال 1309 و نظام نامه اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به اثر ملی فرهنگی - تاریخی مصلای طرق مربوط به آثار ملی فرهنگی - تاریخی واقع در شهر مشهد که به شماره 330 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ابلاغ می گردد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: محدوده حریم آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب می گردد و مرتکب، مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

بنای مصلای طرق که اکنون در حاشیه روستای طرق و در 14 کیلومتری شرق مشهد واقع شده است باقی مانده ساختمان مصلایی است که در سال 837 هجری قمری در کنار دیگر بنا ها ساخته شده و محل برگزاری اجتماعات مذهبی بوده است. این محل در سفر های کاروانی قدیم، منزل و مکان توقف موقت به شمار می آمد و به همین دلیل چندین کاروانسرا و رباط از طریق صفویان در آن ایجاد شده بود که در سفرنامه ها به آن ها اشاره شده است.

این مصلی دارای یک تالار که بر روی آن گنبدی قرار داشته و یک ایوان مرتفع و محراب بوده است.

در نزدیکی طرق هم تپه ای به نام نادری با حدود 350 متر ارتفاع وجود دارد که بقایای سفال، کوزه شکسته و خشت های خام در آن دیده شده است و حکایت از قدمت این منطقه تاریخی دارد.

/ ز.م

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 10866

به "مشخص محدود مصلای طرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص محدود مصلای طرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید