جای خالی دانشگاه ها در نمایشگاه کتاب بجنورد ، موسسات کنکوری، تنها غرفه دانشجویی!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نمایشگاه کتاب در بجنورد از حدود 6 روز پیش شروع شده و اینک در آخرین روز فعالیت خود به سر می برد؛ نمایشگاهی که دارای 175 غرفه و با حضور 251 ناشر از سراسرکشور دایر بود.

جای خالی دانشگاه ها در نمایشگاه کتاب بجنورد ، موسسات کنکوری، تنها غرفه دانشجویی!

گروه دانشگاه خبرنگاران، حسین اکبری؛ نمایشگاه کتاب در بجنورد از حدود 6 روز پیش شروع شده و اینک در آخرین روز فعالیت خود به سر می برد؛ نمایشگاهی که دارای 175 غرفه و با حضور 251 ناشر از سراسرکشور دایر بود.

در این نمایشگاه 450 میلیون تومان بن خرید کتاب به کتاب خوان های بجنوردی اهدا شد و همچنین ناشران موظف بودند کتاب های خود را با 10 درصد تخفیف به مردم خراسان شمالی ارائه دهند؛ همین تخفیف ها باعث شده بود علاقه مندان سعی نمایند حداقل یک بار به این نمایشگاه سری زده و کتاب های مورد علاقه خود را پیدا نمایند.

برای دانشجویان نیز بن های مخصوصی در نظر گرفته شده بود. در حالی که برای افراد عادی هر بن به ارزش 50 هزار تومان بود، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از مقطع کارشناسی به بالاتر می توانستند بن های 100 هزار تومانی را تهیه نموده و با آن ها کتاب های مد نظر خود را تهیه نمایند.

جدای از این موضوعات می توان سطح کیفی و کمی نمایشگاه را مورد ارزیابی قرار داد. نخستین موردی که در آمار توجه را جلب می نماید، کاهش تعداد حضور ناشران نسبت به دوره قبل است. در دوره قبلی این نمایشگاه یعنی سال 96، در مجموع 286 ناشر حضور به هم رسانده بودند، اما اینک 35 ناشر کمتر به بجنورد آمدند که از این نظر می توان افت نمایشگاه را نتیجه گرفت.

دانشگاه ها در نمایشگاه کتاب حضور نداشتند

اما برای آنالیز سطح کیفی این دوره به محل نمایشگاه کتاب واقع در مصلی بجنورد رفتیم. ساعت 7 شب به آنجا رسیدیم؛ در این زمان دانشجویان بیشری در نمایشگاه حضور داشتند. ابتدا گشتی در نمایشگاه زدیم و نخستیم موضوعی که توجهمان را جلب کرد عدم حضور دانشگاه های در نمایشگاه کتاب بود. هیچ یک از دانشگاه های استان غرفه ای را در این نمایشگاه در اختیار نداشتند که این امر به وضوح معین می نماید رابطه دانشگاه های استان با اداره کل فرهنگ و ارشاد و یا فرهنگ کتاب خوانی آنچنان مساعد نیست.

البته در روز دوم نمایشگاه کتاب بجنورد، از انتشارات دانشگاه بجنورد رونمایی شد. در این مراسم 5 کتاب انتشارات دانشگاه بجنورد با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی و رئیس دانشگاه بجنورد عرضه شد.

آکادمی هایی که دست از سر دانشجویان برنمی دارند

اما غرفه هایی بودند که مستقیما با دانشجویان سروکار داشتند و آن ها غرفه هایی نبودند جز آکادمی های کنکور. مطابق سال های گذشته باز هم این موسسات با قدرت وارد شده و بالتبع تمرکز اصلی دانشجویان را به خود معطوف نموده بودند. دانشجویان نیز سئوالات فراوان خود را می پرسیدند. از زمان بندی و چگونگی آزمون ها تا قیمت.

با یکی از دانشجویانی که از این غرفه بازدید می کرد سر صحبت را باز کردم. او دانشجوی ترم 7 رشته مکانیک بود و برای ثبت نام دو دل. این دانشجو می گفت: نمی دانم چه کنم. اگر ثبت نام نکنم و نتیجه نگیرم خودم را سرزنش خواهم کرد، اما از طرفی می دانم این موسسه یاری خاصی به من نخواهد کرد.

وی معتقد بود اکثر دانشجویان نیز از سر ناچاری ثبت نام می نمایند وگرنه همه در دوره کنکور سراسری خود کم کارایی بودن این آزمون ها را تجربه نموده اند.

کتاب هایی که خیلی گران است!

از این غرفه دور می شویم. جمع سه چهار نفره را می بینیم که مشغول خنده هستند و کتاب هایی در دست دارند. نزدیکشان می رویم و خود را معرفی می کنیم. از کتاب هایی که خریده اند و قیمتش سئوال می پرسیم. یکی از آن ها که معین بود کتاب بیشتری خریده می گوید: قصد داشتم تعداد بیشتری کتاب بخرم، اما بودجه ام کفاف نداد.

این جمع که بیشتر کتاب هایشان راجع به جریانات سیاسی بود و در بین خریدهایشان یکی دو تا رمان نیز به چشم می خورد معتقد بودند علاقه به مطالعه کتاب بسیار کاهش یافته و افزایش قیمت نیز دردسر ساز شده است.

یکی از افراد با خنده می گوید: الان ما چهار نفر که اینجاییم، 2 نفر را به زور آورده ایم. آن هم با وعده هدیه کتاب. به وعده خودم نیز عمل نموده ام و به هر نفر یک کتاب هدیه داده ام.

وی می افزاید: نمایشگاه جامع و خوبی است. تقریبا کتاب هایی که مد نظرم بود را پیدا کردم. قطعا نباید توقع داشت که این نمایشگاه مانند نمایشگاه های کتاب شهر های بزرگ کشور باشد، اما باز هم خوب است.

رمان؛ یکی از پرفروش ترین کتاب ها

در ادامه به سراغ بعضی از غرفه داران رفتیم تا از علاقه مردم به کتاب ها اطلاعی کسب کنیم. صادق انصاری، مسئول غرفه پرتقال در این باره می گوید: در غرفه ما که انوع کتاب ها مانند داستان، شعر و دیگر موارد وجود دارد، رمان ها بیشتر مورد علاقه مردم بود.

انصاری ادامه می دهد: با توجه به اینکه قیمت رمان ها بالا رفته و اولویت خانواده ها کتاب های درسی بود، اما در رمان های عمومی فروش مناسب و خوبی داشتیم.

یکی دیگر از غرفه داران نیز بیان می نماید: کتاب های سیاسی و یا علمی هواداران ویژه و خاص خود را دارند، اما رمان ها معمولا عامیانه پسند تر هستند.

وی می گوید: بانوان بسیار بیشتر از آقایان از ما کتاب خریداری می نمایند. به نظر می رسد بانوان به دلیل فراغت بیشتری که دارند به نسبت مردان وقت بیشتری را برای مطالعه نیز می گذارند.

هرچند آمار مطالعه کتاب آنچنان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد؛ اما برگزاری این نوع نمایشگاه ها می تواند در ترویج فرهنگ مطالعه نقش مهمی را ایفا نماید. با دایر شدن انواع نمایشگاه های سالانه یا فصلی می توان یک حرکت عمومی مطلوبی را در حوزه کتاب شروع کرد؛ البته نباید فراموش کرد کتاب از جمله نخستین حذفیات از سبد خرید مردم در شرایط مالی نامساعد است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15092

به "جای خالی دانشگاه ها در نمایشگاه کتاب بجنورد ، موسسات کنکوری، تنها غرفه دانشجویی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی دانشگاه ها در نمایشگاه کتاب بجنورد ، موسسات کنکوری، تنها غرفه دانشجویی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید