جراحی سرطان سینه با حفظ زیبایی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معمولا بیمار مبتلا به سرطان پستان از وقتی پزشکش به او می گوید که باید به علت تومور سرطانی پستان برداشته گردد، عزا می گیرد؛ ترس و اضطراب از سرنوشتش در جدال با سرطان از یک سو و زیبایی که از دست می رود از سوی دیگر، ولی این روزها، این ترس در دنیای پزشکی راهی ندارد. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید باید به شما

جراحی سرطان سینه با حفظ زیبایی

جراحی سرطان سینه با حفظ زیبایی

معمولا بیمار مبتلا به سرطان پستان از وقتی پزشکش به او می گوید که باید به علت تومور سرطانی پستان برداشته گردد، عزا می گیرد؛ ترس و اضطراب از سرنوشتش در جدال با سرطان از یک سو و زیبایی که از دست می رود از سوی دیگر، ولی این روزها، این ترس در دنیای پزشکی راهی ندارد. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید باید به شما مژده بدهیم که حتی از پیش از جراحی پستان هم زیباتر می شوید. رشته انکوپلاستی پستان، رشته نوپایی در ایران است که فقط به مقدار 7 تا 8 ماه عمر دارد. در متدهای تازه این رشته علاوه بر برداشتن تومور سرطانی، پستان شما حتی زیباتر از پیش شکل داده خواهد شد.

دکتر احمد کاویانی، فوق تخصص انکوپلاستی پستان و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نکات بسیار جالب و دلگرم نماینده ای درباره بازیافتن زیبایی پس از برداشتن پستان در اثر سرطان برای شما دارند.

آقای دکتر، آیا هر خانمی که به علت سرطان، پستانش برداشته گردد؛ پس از آن باید با این نقص زیبایی بدنش بسازد؟

تا پیش از سال 1970 درمان سرطان پستان برداشتن کامل پستان بود که به طور مسلم خانم هایی که چنین جراحی رویشان انجام می شد، از نظر زیبایی این بخش از بدن خود ناراحت و نگران بودند ولی پس از این سال تا سال 2000، فقط بخشی از پستان که مبتلا به سرطان بود برداشته می شد و بخش دیگر پستان باقی می ماند. گرچه از این لحاظ بیمار خیالش آسوده بود که این بخش از بدنش را به طور کامل از دست نمی دهد ولی باز هم چون این پستان هم مقدار پستان دیگر نبود باز هم نگرانی هایی از نظر زیبایی در بانوان پس از جراحی پستان برای برداشت تومور سرطانی وجود داشت ولی از سال 2000 به این سو، تکنیک های جراحی های پلاستیک و زیبایی پستان وارد جراحی های پستان با هدف برداشتن تومور سرطانی شد. در این روش های تازه گرچه تومور سرطانی برداشته می گردد ولی همزمان پستان با تکنیک های جراحی پلاستیک به شکل زیبا فرم داده می گردد و بنابراین بیماران سرطانی دیگر می توانند نگران زیبایی خود پس از جراحی های سرطان پستان نباشند.

این رشته جراحی تازه چه نام دارد؟

جراحی انکوپلاستی پستان که ترکیبی از روش های جراحی پلاستیک و زیبایی پستان و جراحی سرطان پستان است. اکنون این رشته تازه روش ها و تکنیک های ویژه خود را هم پیدا نموده است و با استفاده از آنها می توان پس از برداشتن پستان به علت وجود غدد سرطانی، پستان را دوباره فرم داد و ساخت. بدون اغراق در بیشتر موارد این پستان بیمار از پستان طرف مقابل که سالم است، زیباتر خواهد شد. این نتایج هم خواسته های بیمار را از نظر زیبایی برآورده می نماید و هم تومور سرطانی به طور کامل برداشته می گردد.

پس بانوانی که به علت سرطان، پستان خود را از دست می دهند و از این بابت تحت فشار روحی اند، با جبران زیبایی از دست رفته شان، در واقع چیزی از دست نمی دهند؟

به طور دقیق همین طور است. تا پیش از سال 1970 پزشکان به بیمارانی که سرطان پستان داشتند می گفتند فقط بازیافتن سلامت شما مهم است گرچه زیبایی تان فدای آن می گردد ولی پس از آن تا سال 2000 کوشش شد که با برداشتن بخشی از پستان، به بیمار یاری کرد که آنچنان تهاجمی این بخش از بدنش را از دست ندهد ولی در جراحی انکوپلاستی پستان تمام هدف پزشکان این است که بانویی که خودش در اثر ابتلا به سرطان تحت فشار و استرس روحی است، بتواند با بازیافتن زیبایی خود حتی بیش از پیش، احساس بهتری داشته و به زندگی امیدوارتر باشد.

پس این رشته باید خیلی نوپا باشد، درست است؟

بله. این رشته در ایران بسیار نوپا است و فقط 7، 8 ماه است که در ایران جراحی ها با این رویکرد خاص انجام می گردد البته شاید پیش از این پزشکانی به صورت موردی از روش های جراحی پلاستیک در جراحی سرطان پستان استفاده می نموده اند ولی جراحی سرطانی پستان با رویکرد زیباسازی آن فقط چند ماه است که در ایران جای خود را باز نموده است.

چه روش هایی برای زیباسازی پستان ها وجود دارد؟

اگر فقط هدف جراحی زیبایی پستان باشد، ما انواع گوناگون روش های جراحی زیبایی پستان را در اختیار داریم. این روش ها از جراحی پستان برای عظیم و کوچک کردن آن، تا بالا کشیدن پستان و قرینه سازی پستان ها متغیرند. مقبول ترین و درست ترین روش عظیم کردن پستان، پروتزگذاری است. انواع تزریقات داخل پستان و کرم ها و قرص های هورمونی عظیم نماینده پستان همه روش هایی نامطمئن هستند که پایه و اساس علمی ندارند.گرچه در تبلیغات این روش ها زیاد دیده می گردد ولی چندان نمی توان به نتایج آنها امیدوار بود و روش های ایمن و بی ضرر نیستند. در کوچک کردن پستان، بخشی از پستان برداشته می گردد. در بالا کشیدن پستان همراه عظیم کردن آنها، هم پستان بالا کشیده می گردد و هم در آن پروتز کار گذاشته می گردد.

در جراحی های زیبایی پستان پس از جراحی سرطان چه طور؟

این روش ها برای بیمارانی است که سال ها پیش پستانشان در اثر سرطان به طور کامل تخلیه شده است و یا هم اکنون باید برداشته گردد. برای این بانوان عمل بازسازی پستان انجام می گردد. بازسازی پستان دو روش اصلی دارد: یکی با استفاده از نسج بدن خود بیمار مانند چربی زیر شکمی و یا با استفاده از پروتز. پستان بازسازی شده هیچ گاه پستان طبیعی و سالم نمی گردد ولی نتایج جراحی بسیار قابل قبول است.

چند مرحله جراحی ضروری است؟

اغلب دو مرحله. در مرحله اول جراحی، بافت پستان جایگزین می گردد با نسج خود بیمار و یا پروتز و در جراحی دوم که کوچک تر است بخش قهوه ای نوک پستان جایگزین و ساخته می گردد. فاصله این دو جراحی بین چهار تا شش هفته است.

برترین زمان جراحی بازسازی پستان چه مدت پس از برداشتن پستان است؟

در روش اول همزمان با برداشتن بافت سرطانی پستان بازسازی می گردد که نتایج قابل توجه و بهتر است ولی در روش دوم به فاصله شش ماه پس از برداشتن تومور و اتمام شیمی درمانی.

در این بیماران احتیاج به قرینه سازی پستان مقابل نیست؟

در اغلب مواقع احتیاج به قرینه سازی پستان مقابل یا پستان سالم بیمار هم برای حفظ تناسب و زیبایی است. چون در پستانی که به علت سرطان برداشته شده است جراحان محدودیت هایی بابت بازسازی حجم پستان دارند بنابراین اول این پستان در حداکثر حجمی که ممکن است شکل داده می گردد و سپس در صورت لزوم پستان مقابل به شکل قرینه با آن درمی آید.

اگر هم اکنون بانویی بخواهد برای این نوع جراحی ها، نزد متخصص خاصی برود شما چه متخصصی را به او پیشنهاد می کنید؟

در کشورهایی مانند ایران که این تخصص وارد شده است باید پزشکان متخصص انکوپلاستی پستان را انتخاب نمایند که متخصصان جراحی هستند و دوره فوق تخصصی انکوپلاستی پستان را گذرانده اند ولی در کشورهایی که این متخصصان وجود ندارند باید به یاری تیمی از متخصصان جراحی سرطان و جراحان پلاستیک این کار را انجام دهند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64477

به "جراحی سرطان سینه با حفظ زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی سرطان سینه با حفظ زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید