نگهبان محله چه وظایف و محدودیت هایی دارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، علیرضا شعبان پور در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به تشریح وظایف نگهبانان محله ها گفت: از سال 83 شرکت های حفاظتی و مراقبتی در کشور تأسیس شده اند و سهم تهران بزرگ هم چیزی حدود 200 مؤسسه از این مؤسسات حفاظتی و مراقبتی است.

نگهبان محله چه وظایف و محدودیت هایی دارد

وی اضافه کرد: فعالیت این مؤسسات در کشور یاری شایانی به بخش اشتغال زایی جوانان دارد. تا به امروز حدود 16 هزار جوان در مجموعه تهران بزرگ در نقش نگهبانان محلات به پلیس یاری شایانی می نمایند.

آموزش های 64 ساعته حفاظتی و فردی به نگهبانان محله

شعبان پور گفت: افرادی که به عنوان نگهبان محله قرار است به کار گیری شوند، ابتدا باید 64 ساعت آموزش های لازم در بخش های مختلف حفاظتی، فیزیکی، اطفا حریق، امداد و نجات، یاری های اولیه، دفاع شخصی و حقوقی فرابگیرند.

معاون خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری تهران بزرگ توضیح داد: بعد از طی این آموزش ها، مؤسسات در نقاطی که احتیاج به حضور این افراد است آنها را به کارگیری می نمایند. نگهبانان محلات می توانند همراه خود افشانه، شوکر، باتوم و در شرایط خاص، دستبند داشته باشند.

وی متذکر شد: نگهبانان با استقرار کانکس در شیفت های 12-24 در محله هایی که برای آنها مشخص شده زیر نظر مستقیم کلانتری محل، آغاز به فعالیت می نمایند.

شعبان پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه افراد می توانند به عنوان نگهبان محله اقدام به کار نمایند؟ گفت: افرادی که تقاضا دارند تا نگهبان محله شوند باید به یکی از 190 مرکز مؤسسات حفاظتی و مراقبتی در تهران که آدرس آنها بر روی پلیس پیشگیری واقع شده است، مراجعه نمایند و پس از آموزش های لازم و انگشت نگاری و بعلاوه عدم سوءپیشینه می توانند در یکی از پروژه های این مؤسسات آغاز به کار نمایند.

معاون خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری تهران بزرگ توضیح داد: افرادی که آموزش برای نگهبان شدن محلات را می بینند تنها در محله ها به کار گرفته نمی شوند بلکه می توانند در وزارتخانه ها، ادارات دولتی و حتی در بعضی از بزرگراه ها مانند تهران شمال به کار گرفته شوند.

تأثیر نگهبانان محله در کاهش وقوع جرم

وی با اشاره به تأثیر حضور نگهبانان در کاهش وقوع جرم گفت: نگهبانان محله ها تأثیر خوبی در محله ها داشته و در بحث پیشگیری از سرقت در بعضی از منطقه ها به علت حضور نگهبانان محله به صفر رسیده است.

شعبان پور ادامه داد: اگر اعضای محل بخواهند که در محله آنها نگهبان محله حضور داشته باشد می توانند استشهادیه پر نمایند و به مراکز ما مراجعه نمایند و مراکز ما با همکاری که با شهرداری دارند یک کانکس مستقر نمایند و البته ضوابط شهرداری برای استفاده از کانکس هم در نظر گرفته می گردد و بعد از آن نگهبان محله در آن محله مستقر گردد.

نگهبانان محله کوچه ها را نمی بندند / ‬سودجویی بعضی از افراد متخلف

معاون خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری تهران بزرگ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگهبانان محله ها اجازه بستن کوچه ها را دارند؟ اظهار داشت: هیچکدام از نگهبانان محله ها اجازه بستن کوچه ها و محله ها را ندارند. بعضی از افراد که اقدام به این کار کردند که موضوع آن رسانه ای شد، افرادی بودند که خودشان خودسر و بدون مجوز و فقط با تهیه یک لباس فرم در نقش نگهبان محله در منطقه ای حضور پیدا کردند و اقدام به چنین کار غیرقانونی ای کردند.

وی اضافه کرد: نگهبانان محله ها کارت شناسایی دارند و حتی زمانی که باید در آن خدمت نمایند هم در حکم مأموریت شأن ثبت می گردد. این حکم حتماً امضای مدیر مؤسسه را دارد. بعلاوه در این حکم آموزش های ابتدایی و تجهیزات مورد احتیاج نگهبان مورد نظر هم قید شده است.

شعبان پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حقوق نگهبانان محله ها چقدر است؟ تأکید کرد: نگهبانان هم بیمه می شوند و هم حقوق مشخص شده از سوی وزارت کار را دریافت می نمایند. البته بعضی از پیمانکاران خود هزینه ها را تأمین می نمایند و ما در پی این هستیم که به یاری بعضی منابع دولتی بتوانیم حقوق این افراد را افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 78856

به "نگهبان محله چه وظایف و محدودیت هایی دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "نگهبان محله چه وظایف و محدودیت هایی دارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهبان محله چه وظایف و محدودیت هایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید