حذف لنزهای برجسته گوشی های هوشمند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پژوهشگران دانشگاه یوتا(University of Utah) آمریکا پیروز به توسعه لنزهایی شده اند که 1000 برابر نازک تر و 100 برابر سبک تر از لنزهای فعلی هستند و این به آن معناست که در آینده ای نزدیک احتمالا شاهد حذف لنزهای برجسته گوشی های هوشمند خواهیم بود.

حذف لنزهای برجسته گوشی های هوشمند

گوشی های هوشمندی که اکنون در بازار وجود دارند دارای بعضی ویژگی ها هستند که از زیبایی آنها می کاهد و یکی از آن نکات منفی بیرون زدگی یا برجستگی دوربین های آنها است اما به لطف تیمی از محققان دانشگاه یوتا که لنز دوربین بسیار نازک ایجاد نموده اند، این برجستگی ها به زودی حذف خواهند شد.

برای مقایسه باید گفت لنز مورد استفاده در دوربین های هوشمند امروزی که جمع می شوند و نور را روی یک حسگر ریز متمرکز می نمایند، چند میلی متر ضخامت دارند اما لنزهای جدید ابداعی پژوهشگران دانشگاه یوتا 1000 برابر نازک تر از آنها هستند. اکنون یک گروه از پژوهشگران دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه یوتا پیروز به ایجاد نوع جدیدی از لنزهای نوری شده اند که فقط چند میکرون ضخامت دارند و حدود هزار بار نازک تر و 100 برابر سبک تر از لنزهای دوربین تلفن های هوشمند امروزی هستند.

طی این مطالعه پژوهشگران اظهار کردند این لنز رویکردی شبیه به کوره های خورشیدی غول پیکر در سراسر دنیا دارد. کوره خورشیدی(Solar furnace) وسیله ای است که از تعداد بسیار زیادی آینه تخت که به صورت الکترونیکی کنترل می گردد برای متمرکز ساختن نور خورشید در یک ناحیه کوچک جهت فراوری دماهای بسیار بالا ساخته شده است.

این کوره ها به جای یک عنصر منعکس نماینده غول پیکر و گران قیمت، از یک آرایه بازتابنده کوچکتر استفاده می نمایند که هر کدام در زوایای مختلف اما خاص قرار دارند تا نور را روی یک برج مرکزی بازتاب دهند. هر کوره به خودی خود گرمای زیادی فراوری نمی نماید اما صدها نفر از آنها می توانند گرمایی به اندازه 6330 درجه فارنهایت (3498 سانتیگراد) فراوری نمایند.

لنزهایی که محققان ایجاد نموده اند در واقع از ریزساختارهای بی شمار ریزی که توسط چشم انسان قابل مشاهده نیستند، ساخته شده است و از نظر استراتژیکی به گونه ای قرار گرفته اند که هرکدام از آنها خم می شوند و راستا نور را مجددا به سمت حسگر دوربین راهنمایی می نمایند.

وقتی همه این کارها انجام گردد همان نتیجه را می دهد که یک عنصر منحنی واحد انجام می دهد. ساخت این لنزها همچنین تیم را ملزم به ساختن فرآیند ساخت جدید، یک پلیمر جدید و الگوریتم های سفارشی برای محاسبه شکل و موقعیت هر ریزساختار می نماید. اما لنز حاصل می تواند کاملاً صاف باشد و از پلاستیک سبک ساخته شده باشد.

این رویکرد جدید تصویربرداری نه تنها از ضربات وارده به دوربین جلوگیری می نماید بلکه می تواند با آزاد کردن فضای بیشتر در داخل محفظه برای هر دو دوربین جلو و پشت دستگاه، باعث باریک تر و کوچک تر شدن کل گوشی های هوشمند می گردد.

یافته های این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.،ایسنا

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 15932

به "حذف لنزهای برجسته گوشی های هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف لنزهای برجسته گوشی های هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید