خبرنگاران بازار نوسانی در روزهای کرونایی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ساری - خبرنگاران - بسته بودن بسیاری از بازارها در صنوف مختلف و تشکیل نشدن بازارچه های محلی باعث شده تا بعضی کالاهای ضروری مورد احتیاج با نوسان قیمتی به مردم عرضه گردد.

خبرنگاران بازار نوسانی در روزهای کرونایی

پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد پدافند زیستی مقابله با کرونا باعث شده تا کرکره بعضی صنوف در مازندران پایین کشیده شود و بدینصورت میزان ترددها کاهش یابد اما در این میان صنوفی که عرضه نماینده کالاهای ضروری هستند حسابی سرخوش شده اند.

ترس از ابتلا به کرونا مردم را خانه نشین نموده و انها تنها برای خرید هفتگی سری به بازار می زنند تفاوت قیمت ها را به خوبی احساس نموده و از نوسانی بودن قیمت کالاها گلایه مند هستند.

مریم ، بانوی قائمشهری که برای خرید میوه و سبزیجات مورد احتیاج روزمره خود به چهارشنبه بازار این شهر آمد به خبرنگار خبرنگاران گفت : بعد از یک هفته خانه ماندن ورعایت پروتکل بهداشتی برای مقابله با کرونا به بازار آمده ام تا خرید هفتگی را انجام بدهم .

وی گفت: اتیکت قیمت ها نشان می دهد قیمت میوه ها به نسبت روزهای قبل افزایش یافته، پیاز را که هفته های قبل کیلویی 50 هزار ریال می خریدم امروز به قیمت یکصد هزار ریال خریدم و یا سیب زمینی کیلویی 50 هزار ریال نیز امروز 90 هزار ریال قیمت خورده است.

این بانوی خانه دار عنوان نمود: امثال من و خانواده ام که با حقوق کارمندی زندگی را می گذرانیم این افزایش قیمت ها سخت است و مطمئنا انهایی که از همین حداقل حقوق ثابت نیز بی بهره هستند توان این افزایش قیمت ها را ندارند.

محمدآبادی که در یکی از شرکت های خصوصی ساری کار می نماید و به قول خودش بعد از یک هفته خانه نشینی سری به بازار میوه قائمشهر زد می گوید: قیمت ها افزایش یافته است.

او گفت: در این دوران کرونایی که تنها صنوفی همچون میوه و تره بار و سوپرمارکت ها مجاز به فعالیت هستند این صنوف در حال جولان دادن روی قیمت ها هستند و مردم نیز دستشان کوتاه و ناچارا برای تامین مایحتاج ضروری روزمره به هر قیمت این کالاها تن می دهند.

وی اضافه نمود: واقعا چه اتفاقی افتاده و در این فصل پر نعمت محصولات ، قیمت خیار به یکباره از 60 هزار به یکصد هزار ریال در مدت یک هفته افزایش پیدا کرد و یا قیمت گوجه فرنگی با افزایش چند هزار ریالی به قیمت یکصد هزار ریال به مردم فروخته می شود.

زینب از خریداران تلفنی کالا از فروشگاههای عظیم قائمشهر است و گفت : کرونا و خانه نشین شدن باعث شده تا برای خرید کمتر بازار بروم و تلفنی کالاهای خود را سفارش می دهم و فروشگاه اقلام را برای من می آورد.

وی که به تازگی خرید خود را از این فروشگاه انجام داده ، اضافه نمود: خریدهای این هفته با هفته های قبلی ام تفاوتی نداشت اما فاکتور کالاها رقمی بیشتر از انتظارم بود و با نگاهی به قیمت کالاها متوجه افزایش قیمت در بعضی کالاها شدم .

وی افزود: به طور مثال قیمت آرد از 40 به 50هزار ریال و پودر قند از 90 به یکصد هزار ریال افزایش یافت.

بازار بدون دغدغه کمبود کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران به خبرنگار خبرنگاران گفت: با وجود مساله کرونا بیشتر فعالیت سازمان برای تامین اقلام بهداشتی پرتقاضا در جامعه است که این اقلام شامل دستکش ، ماسک و مواد ضدعفونی نماینده است .

حسینقلی قوانلو اضافه نمود : اما دیگر کالاها بویژه کالاهای اساسی و روزمره با کمبود روبرو نیستیم و این افزایش قیمت ها ناشی از کمبود نیست .

مجموعه بازرسی و نظارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران که از ابتدای موضوع بیماری کرونا پای کار بود چرا که مصوبات مهمی در ستاد پدافند زیستی مقابله با کرونا در مازندران وجودداشت که اجرایی شدن آنها به این مجموعه باز می گشت .

نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی عرضه مواد بهداشتی و ضدعفونی بمنظور عرضه منصفانه کالاهای بهداشتی در زمان نایاب شدن آنها و نظارت بر قلیانسراها بمنظور جلوگیری استفاده از قلیان برای کنترل بیماری بر دوش این مجموعه گذاشت شد مجموعه ای که پیش از این بیشترین کوشش آن کنترل قیمت کالاها و مقابله با تخلفات در این زمینه بود .

اما کرونا باعث شد تا معادلات کاری این مجموعه بازرسی تغییر پیدا بکند و آنها به دنبال ردیابی و شناسایی واحدهای صنفی بهداشتی و توزیع نماینده مواد ضدعفونی نماینده ، ماسک و دستکش بروند تا درخواست زیاد مردم برای این اقلام با گرانفروشی و یا احتکار از سوی واحدهای صنفی روبرو نشوند .

بازگشت بازرسان بهبود یافته کرونا و تشدید نظارت ها

جانشین نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در این باره به خبرنگار خبرنگارانگفت : بازرسان این نهاد از ابتدای بروز بیماری کرونا از همان اسفند پارسال به عنوان خط مقدم نظارت در سطح بازارهای استان حاضر شدند و فعالیت کردند.

محمد حسین احمدی اضافه نمود : هرچند سالهای قبل و در ماه اسفند طرح ویژه نوروزی برای بازدید و نظارت بر اصناف کلید می خورد اما اسفند پارسال این طرح رنگ و بوی کرونایی گرفت و بازرسان صنعت مازندران به همراه بازرسان دیگر نهادهای ذیربط همچون تعزیرات حکومتی و علوم پزشکی رصد مداوم و مستمر صنوف خاص این ایام را در دستور کار خود قرار دادند .

وی ادامه داد : علاوه بر افزایش حجم کار و فعالیت بازرسان دراین ایام ، مبتلا شدن بعضی از این افراد به بیماری کرونا و احتیاج به ماندن در خانه و قرنطینه شدن نیز باعث کاهش نیروها در این مجموعه شد.

احمدی گفت : اما با وجود این مسائل و مخاطرات ابتلا به کرونا ، بازرسان به صورت مداوم در سطح بازار حضور دارند و از تک تک واحدهای صنفی بازدید می نمایند .

وی به تعدد واحدهای صنفی مازندران اشاره و توضیح داد : وقتی واحدی بدلیل گرانفروشی از سوی بازرس اخطار می گیرد و بعد چند قدم دور شدن بازرس دوباره دست به این کار می زند دیگر این نوع رفتار کسبه به وجدان آنها بر می شود.

احمدی تاکید نمود : تمام کوشش بازرسان برای کنترل بازار است و بازرس ریسک ابتلا به کرونا را به جان می خرد و کار خود را انجام می دهد کسبه نیز باید انصاف داشته باشند و تخلفی همچون گرانفروشی انجام ندهند که مردم را آزار می دهد .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازرس های مبتلا به کرونا بهبود یافتند و بزودی به سرکار بر می گردند ، گفت : در بخشنامه اخیر به ادارات صنعت شهرستان ها خواستیم تا نظارت بر قیمت کالاها و خدمات را جدی تر پیگیری بنمایند تا از سواستفاده های احتمالی جلوگیری شود .

جانشین بازرسی صنعت مازندران امیدوار است با تشدید نظارت ها جلوی بعضی سواستفاده هایی همچون گرانفروشی گرفته شود .

سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در آخرین آمار بازرسی های خود از اصناف اظهار داشت که از ابتدای سال جاری تا 14 فروردین بیش از 13 هزار مورد بازرسی از واحدها انجام شد که تعداد 380 پرونده تخلف تشکیل که جهت صدور رأی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شد .

در این گزارش همچنین اعلام شد : یک هزار و 585 مورد پلمب واحدهای صنفی انجام شد که گرانفروشی، امتناع از فروش کالا، عدم درج قیمت ،عدم رعایت مسائل بهداشتی عمده تخلفات این واحدها بود .

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: ایرنا
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 27854

به "خبرنگاران بازار نوسانی در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازار نوسانی در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید