خبرنگاران بازگشت 98 واحد صنعتی آذربایجان شرقی به چرخه تولید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تبریز - خبرنگاران - معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: در راستای تحقق شعار رونق تولید و احیای واحدهای صنعتی راکد، سال گذشته 98 واحد صنعتی استان به چرخه تولید بازگشت.

خبرنگاران بازگشت 98 واحد صنعتی آذربایجان شرقی به چرخه تولید

سجاد مطلبی، روز شنبه با حضور در خبرگزاری خبرنگاران مرکز تبریز اضافه نمود: براساس برنامه قرار بود سال گذشته 90 واحد صنعتی راکد و تعطیل مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان احیا شود که فراتر از برنامه پیش بینی اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری سال جاری بازگرداندن 90 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید است، گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز 25 واحد به چرخه تولید بازگشته و تلاش می شود تا انتها سال، برنامه پیش بینی شده تحقق یابد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: تعدادی از این واحدها از طریق ستاد تسهیل و استمهال بدهی بانکی و اخذ تسهیلات جدید، تعدادی با واگذاری واحد صنعتی به اجاره و تعدادی نیز از طریق دریافت تسهیلات سرمایه در گردش دولت به چرخه تولید باز گشته اند.

مطلبی، ادامه داد: عمده مسئله ای که موجب می شود تا واحد صنعتی نتواند دوباره به چرخه تولید بازشود، مربوط به اختلاف شرکا است و در این زمینه کاری از دست شرکت شهرک های صنعتی استان برنمی آید.

میانگین تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان 17 درصد و پایین تر از میانگین کشوری است

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی میانگین تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی کشور را 23 درصد اظهار داشت و گفت: شرایط این استان در مقایسه با میانگین کشوری خوب بوده به طوری که 17 درصد معادل حدود 400 واحد مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان تعطیل هستند.

مطلبی، اضافه نمود: هم اکنون حدود 2 هزار و 550 واحد صنعتی در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی استان به بهره برداری رسیده است که 83 درصد آن ها با ظرفیت های متفاوت زیر 50، بین 50 تا 70 و بالای 70 درصد در حال فعالیت هستند.

وی یادآوری کرد: مشکل در تامین مواد اولیه، کمبود نقدینگی، اختلاف شرکا، نبود ماشین آلات و مشکل فروش از عمده عوامل تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه این استان در حوزه صنایع کوچک و متوسط جزو 3 استان برتر کشور است، گفت: 94 تا 95 درصد از واحدهای صنعتی استان صنایع کوچک و متوسط هستند که به عنوان تکمیل کننده چرخه فعالیت صنایع بزرگ فعالیت می کنند.

مطلبی، ادامه داد: بر اساس رده بندی، واحدهای دارای یک تا 49 نفر پرسنل صنایع کوچک، 50 تا 100 نفر صنایع متوسط و 100 نفر به بالا صنایع بزرگ محسوب می شوند.

حمایت از صنایع کوچک و متوسط از اولویت های شرکت شهرک های صنعتی است

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: حمایت از صنایع کوچک و متوسط در راستای توسعه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی از اولویت های شرکت شهرک های صنعتی استان است.

مطلبی، با اشاره به مسائل موجود در صنایع کوچک و متوسط استان، اضافه نمود: عمده این مسائل ناشی از این است که خود سرمایه گذار هم مالک، مدیرعامل، مدیرکارخانه، مدیر مالی و مدیر بازاریابی بوده و همه این امور به یک نفر ختم می شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: برای کمک به این واحدها 2 مرکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک های صنعتی شهید سلیمی و فناوری خودرو راه اندازی شد و در این مراکز 44 مشاور برای ارایه خدمات مشاوه ای به بخش صنعت استان مستقر هستند.

مطلبی، با اشاره به نبود فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره در بخش صنعت استان، ادامه داد: برای استفاده واحدهای صنعتی از خدمات مشاوران به منظور ارزیابی مشکل واحدهای صنعتی از سوی آنان، شرکت شهرک های صنعتی یارانه و کمک مالی پرداخت می کند.

وی تسهیل و حمایت از واحدهای صنعتی برای قرار دریافت در تابلو فرابورس را از حمایت های شرکت شهرک های صنعتی از صنایع کوچک و متوسط اظهار داشت و گفت: در این راستا واحدهای صنعتی دیگر نیازی به دریافت کارگزار را ندارند.

مطلبی، کمک مالی از واحدهای صنعتی برای اجاره غرفه در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری دوره های آموزشی برای واحدهای صنعتی و تامین 80 تا 100 درصد هزینه دوره، برگزاری تورهای صنعتی داخلی و خارجی، امضای تفاهم نامه با بیمه ایران برای ارایه خدمات بیمه ای تکمیل درمان و شناسایی و برطرف نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی را از دیگر حمایت های این شرکت از واحدهای صنعتی اظهار داشت.

صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک 70 درصد اصل و فرع تسهیلات را تضمین می کند

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی کنندگی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ایران است، گفت: کنندگی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، سپردن وثیقه های واحدهای صنعتی در بانک ها را تسهیل می کند.

مطلبی، اضافه نمود: این صندوق با اخذ دفترچه قرارداد واحدها با شرکت شهرک های صنعتی، در مناطق توسعه یافته مانند تبریز تا 70 درصد اصل و فرع تسهیلات و در مناطق کمتر توسعه یافته مانند ورزقان تا 85 درصد این تسهیلات را تضمن می کند.

وی گفت: در قانون معین شده بود که قرارداد شرکت شهرک های صنعتی همردیف سایر اسناد دولت بوده و بانک ها باید آن ها را برای ضمانت و وثیقه قبول کنند که با پیگیری مقام های استانی و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان این موضوع سال جاری محقق شد و بانک ها دفترچه قرارداد این شرکت با واحدهای صنعتی را برای ضمانت قبول می کنند.

4 کنسرسیوم صادراتی در آذربایجان شرقی وجود دارد

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با اشاره به تقاضای بازارهای خارجی برای داشتن سبد کالایی بجای یک کالا، گفت: برای پاسخ به تقاضای این بازارها اقدام به تشکیل 4 کنسرسیوم صادراتی در استان شد.

مطلبی، با بیان اینکه چند واحد صنعتی با هم اقدام به تشکیل یک کنسرسیوم صادراتی می کنند، ادامه داد: این کنسرسیوم ها برای ورود به بازار کشورهای هدف از طریق شرکت شهرک های صنعتی مورد حمایت دولت قرار می گیرند.

وی یادآوری کرد: از این کنسرسیوم ها از جمله برای انجام تبلیغات، دریافت دفتر کار و خدمات مشاوره ای در کشورهای هدف در قالب یارانه دولتی حمایت می شود و آن ها کالاهای مورد نیاز بازارهای هدف را در قالب سبد کالایی تامین می کنند.

41 خوشه کسب کار در آذربایجان شرقی شناسایی شده است

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه خوشه های کسب و کار مجموعه ای از واحدهای صنعتی هستند که در یک منطقه خاص جغرافیایی مستقر بوده و دارای اهداف مشترکی هستند، گفت: هم اکنون در سطح استان 41 خوشه شناسایی و 13 خوشه عملیاتی شده که 8 مورد از آن ها نهایی و تحویل نهاد فراگیر مانند اتحادیه، انجمن و تشکل مربوطه شده و 5 خوشه نیز در مرحله اجرا است.

مطلبی، مبلمان و صنایع چوبی مرند، فرش و تابلو فرش تبریز و سردرود، تجهیزات نفت و گاز تبریز، نخودچی ممقان و خوشه حوله بافی تبریز را از جمله خوشه های فعال استان اظهار داشت و اضافه نمود: خوشه های قطعات خودرو، لوازم خانگی، کفش، سبزه و کشمش منطقه مراغه، ملکان و بناب و آجیل و خشکبار تحویل نهاد فراگیر شده است.

مراکز طراحی و مارکتینگ برای خوشه های کسب و کار با همکاری دانشگاه هنر اسلامی راه اندازی شد

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: برای برطرف مشکل طراحی و بازاریابی خوشه های کسب و کار با همکاری دانشگاه هنر اسلامی مراکز طراحی و مارکتینگ برای این خوشه ها راه اندازی شد.

مطلبی، با بیان اینکه بر اساس توافق، تجیهزات از سوی خوشه ها و نیروی دانش آموخته و خدمات از سوی دانشگاه هنر اسلامی تامین می شود، ادامه داد: خوشه های کسب و کار در هر موردی مانند طراحی کالا یا طراحی وب سایت مشکل داشته باشند، دانشگاه هنر اسلامی به آن ها کمک کرده و نیازهای آن ها را برطرف می کند.

دکتر برای تو

دکتر برای تو | مجله خبری و پزشکی دکتر برای تو

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38269

به "خبرنگاران بازگشت 98 واحد صنعتی آذربایجان شرقی به چرخه تولید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازگشت 98 واحد صنعتی آذربایجان شرقی به چرخه تولید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید