خبرنگاران سرانه مصرف آبزیان برای هر ایرانی، 12 کیلو در سال است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: سرانه مصرف ماهی و آبزیان مختلف با وجود افزایش نسبی از 10.6 به 12 کیلو برای هر ایرانی در سال همچنان حدود نصف میانگین سرانه جهانی است.

خبرنگاران سرانه مصرف آبزیان برای هر ایرانی، 12 کیلو در سال است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، جلال الدین میرزای رزاز روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهمنامه با نبی الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات کشور در محل انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی اضافه کرد: این موسسه هر 10 سال یکبار سرانه مصرف اقلام مختلف غذایی را در کشور محاسبه می نماید. در آخرین محاسبه سرانه مصرف آبزیان در ایران معین شد که میزان سرانه مصرف ایرانیان که در سالهای گذشته حدود 10.6 درصد بود، سال گذشته به 11.2 و سال جاری به حدود 12 کیلو به ازای هر نفر رسیده است در حالی که سرانه مصرف آبزیان در جهان بین 20 تا 22 کیلوگرم است.

وی اضافه کرد: پنچمین دوره طرح آنالیز میزان سرانه مصرف اقلام مختلف غذایی در ایران نیز شروع شده و حدود 95 درصد کار صورت گرفته است و امیدواریم تا حدود چهار ماه آینده نتایج آن اعلام گردد.

میرزای رزاز گفت: انستیتو تغذیه و صنایع غذایی قدیمی ترین مرکز آموزشی و پژوهشی تغذیه در ایران است که همزمان آموزش رشته صنایع غذایی را نیز انجام می دهد این مرکز از طرف یونسکو به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش تخصصی تغذیه در منطقه امرو معرفی شده و همزمان از چهار سال گذشته این مرکز به عنوان پایگاه تغذیه سازمان بهداشت جهانی در منطقه امرو (مدیترانه شرقی) فعالیت می نماید و اخیرا با وجود رقابت با یک موسسه عربستانی برای چهار سال دیگر انستیتو تغذیه ایران به عنوان پایگاه آموزشی و تحقیقاتی تغذیه سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شد.

وی اضافه کرد: معین رژیم غذایی با انواع آبزیان در انستیتو تغذیه در حال اجرا است، البته نگرانی هایی درباره وجود بعضی آلودگی ها در محصولات دریایی و اقیانوس ها وجود دارد که با اطلاع رسانی شیلات تا حدی بر طرف شده است اما این مرکز آمادگی دارد که تحقیقات علمی لازم را در این زمینه انجام دهد و در دوره های زمانی مختلف تکرار کند.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: 800 دانشجوی کارشناسی تا دکترا در رشته های مختلف تغذیه و صنایع غذایی در این مرکز تحصیل می نمایند و حتی به تازگی دوره های پسادکترا نیز راه اندازی شده است، یک مرکز ترجمان دانش و آموزش همگانی نیز برای افزایش آگاهی مردم در حوزه تغذیه راه اندازی شده است. وب سایت ترجمان دانش و آموزش همگانی نیز هفته آینده رونایی می گردد که یکی از اهداف مهم آن مقابله با مطالب غیر علمی و زرد در حوزه تغذیه است که در بعضی رسانه ها منتشر می گردد. اپلیکیشن این وب سایت نیز در حال طراحی است.

وی اضافه کرد: همچنین با همکاری وزارت بهداشت قرار بود اواخر سال گذشته بعد از کمپین فشار خون که طی آن 6 میلیون بیمار فشار خونی جدید شناسایی شد، کمپین تغذیه سالم با همکاری انستیتو تغذیه انجام گردد که به علت اپیدمی کرونا به تعویق افتاد که البته امیدواریم با مساعدت وزارت بهداشت در اسرع وقت انجام گردد.

میرزای رزاز ادامه داد: شورای نوآوری و فناوری صنعت غذا با موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری در رقابتی که با وزارت صنعت بود، در انستیتو تغذیه تشکیل شده است و با وجود ظرفیت بزرگی که در 17 هزار کارخانه صنایع غذایی دارای مجوز که 15 هزار کارخانه آنها فعال هستند، این شورا فعال می گردد.

وی گفت: با توجه به تفاهمنامه ای که امروز بین انستیتو تغذیه و سازمان شیلات امضا می گردد، همکاری های این سازمان در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و اصلاح سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آبزیان انجام می گردد. یکی از پیشنهادها افزایش رستورانهای عرضه نماینده غذاهای آبزی است که انستیتو تغذیه نیز می تواند در این زمینه مشارکت کند.

اسلیم فا

اسلیم فا: مجله دوخت و دوز، طراحی لباس و انتخاب لباس

فیس راز

فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
منبع: ایرنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 40656

به "خبرنگاران سرانه مصرف آبزیان برای هر ایرانی، 12 کیلو در سال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرانه مصرف آبزیان برای هر ایرانی، 12 کیلو در سال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید