خبرنگاران سرنوشت سیاسی ترامپ در لابلای چرخ دنده های کند اقتصاد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نیویورک - خبرنگاران - ورود رسمی اقتصاد آمریکا به رکود، شاید بدترین خبر برای دونالد ترامپ است که کمتر از پنج ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد.

خبرنگاران سرنوشت سیاسی ترامپ در لابلای چرخ دنده های کند اقتصاد

بحران اقتصادی آمریکا به شکل غیر منتظره ای در نتیجه همه گیری ویروس کووید-19 در این کشور آغاز شد.

این سریع ترین و عمیق ترین رکود اقتصادی است که تا به امروز در تاریخ ایالات متحده به ثبت رسیده است. در نتیجه این بحران، بیش از 40 میلیون آمریکایی در چند ماه گذشته شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند. همچنین بیش از نیمی از کل خانوارهای با درآمد کم در ایالات متحده و یک چهارم کل عظیمسالان در این کشور، بخشی از درآمد خود را از دست داده اند.

تارنمای بلومبرگ در گزارشی، این رکود اقتصادی بی سابقه را ضربه سیاسی عظیمی به ترامپ دانست و نوشت که به طور تاریخی رکود در سال انتخابات، کار دست رئیس جمهوری وقت داده است.

داده های چرخه های تجاری و آغاز و سرانجام رکود اقتصادی از دهه 1850 میلادی، زمانی که فرانکلین پیرس رئیس جمهوری آمریکا بود، نشان می دهد که رابطه مستقیم میان رکود در سال انتخابات و شکست انتخاباتی رئیس جمهوری وقت به چشم می خورد.

از دید بلومبرگ، ترامپ یک نگون بخت تمام عیار است؛ زیرا که رکود اقتصادی در سال انتخابات ریاست جمهوری بسیار نادر بوده است.

ترامپ کاملا از تهدید رکود برای آینده سیاسی خود مطلع است و برای همین تمام کوشش تبلیغاتی خود را به کار بسته است تا ثابت کند اقتصاد کشور خیلی زود به وضع فوق العاده ای خواهد رسید.

وی در توئیتر خود مدعی شده است اقتصاد آمریکا با سرعت زیادی به جهت رشد باز خواهد گشت و به مردم آمریکا وعده داده است که سال آینده، وضع بسیار عالی خواهد بود.

هفته پیش دونالد ترامپ در واکنش به عملکرد غیرمنتظره بازار کار این کشور در ماه مه، گفت: از نظر اقتصادی در سال آینده شاهد یکی از بهترین سال ها خواهیم بود.

رئیس جمهوری آمریکا که در یک کنفرانس خبری حضور یافته بود، با اشاره به 2.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در ماه مه گفت: این آمارها فوق العاده اند و ما را به سمت یک دوره رشد طولانی مدت سوق خواهند داد.

اکنون ناظران در آمریکا از دو سناریو سخن می گویند:

ادامه رکود اقتصادی و تداوم نرخ بالای بیکاری که کابوسی برای جمهوریخواهان و ترامپ خواهد بود. این نکته ای است که بعضی اقتصاددان ها از آن به عنوان شرایط اجتناب ناپذیر سخن گفته اند.

جک راسمس استاد اقتصاد کالج سینت مری در این خصوص به خبرنگاران گفت تمام عوامل رکود در اقتصاد آمریکا وجود داشتند و کرونا همچون ضربه ای، جرقه ورود به رکود را زد.

وی پیش بینی کرد با توجه به تاثیری که همه گیری کرونا بر بازار و زنجیره عرضه و تقاضا بر جای گذاشته است، در سه ماهه دوم سال میلادی، این رکود عمیق تر خواهد شد.

راسمس توضیح داد: نه تنها رشد اقتصاد واقعی آمریکا کاسته شده است، بلکه همه بازارهای اقتصادی نیز به موازات آن در حال ریزش هستند. این هم زمانی سرآشیبی شدن چرخه اقتصادی و چرخه اقتصاد واقعی، خیلی خطرناک است؛ چون یکدیگر را تشدید خواهند کرد.

در مقابل، بعضی دیگر از ناظران به آمار تازه و غیرمنتظره کاهش بیکاری در ماه مه اشاره نمودند و گفتند تا ماه نوامبر (آبان/آذر) و زمان انتخابات ریاست جمهوری، اقتصاد آمریکا از رکود خارج خواهد شد.

تارنمای پولتیکو این هفته در گزارشی این شرایط را چون کابوس انتخاباتی برای دموکرات ها توصیف کرد و نوشت: جیسون فارمان مشاور اقتصادی در کابینه اوباما در مصاحبه ای گفته است ماه های قبل از انتخابات نوامبر می تواند به ترامپ فرصتی بدهد که حقیقتا درباره رشد ناخالص فراوری داخلی و کاهش بیکاری ادعای معجزه کند.

پولتیکو به تازه ترین آمار بیکاری اشاره نمود و نوشت نرخ بیکاری در ایالات متحده به 13.3 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که بیشتر کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کردند که آمریکا به دنبال شیوع نوع جدید ویروس کرونا با نرخ بیکاری 20 درصدی روبرو خواهد شد.

با وجود اینکه ترامپ و طرفدارانش روی سناریوی دوم مانور تبلیغاتی می دهند، این نگرانی جدی وجود دارد که تا اواخر تابستان یک سقوط عظیم، اقتصاد آمریکا را غافلگیر کند.

به باور بعضی صاحب نظران اقتصادی، بهبود سریع بعضی شاخص ها از جمله کاهش نرخ بیکاری و افزایش شاخص بورس نیویورک عمدتا ناشی از بسته چندین تریلیون دلاری یاری اقتصادی دولت آمریکا به شرکت ها و کسب وکارها بوده است اما این بسته در حکم یک مسکن کوتاه مدت خواهد بود که اثر آن به زودی ناپدید خواهد شد.

تام گارا تحلیلگر تارنمای بازفید نیوز در این خصوص نوشت: اثر مداخله گسترده دولت به زودی رنگ خواهد باخت، اما مساله بیکاری حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در تاریخ 31 ژوئیه، پرداخت هفتگی حق بیکاری 600 دلاری از سوی دولت فدرال به سر خواهد رسید و هیچ نشانه ای وجود ندارد که بسته حمایتی دیگری جایگزین آن گردد. بنابراین درآمد ده ها میلیون خانواده در ماه اوت به طور چشم گیری کاهش خواهد یافت.

ادامه رکود اقتصاد ایالات متحده و تبعات آن برای مردم، رئیس جمهوری آمریکا را در شرایطی بسیار شنماینده قرار خواهد داد.

به باور فیلیپ ویلایتو فعال سیاسی آمریکایی، ترامپ در حال دست و پنجه نرم کردن با سه چالش عظیم داخلی است.

ویلایتو به خبرنگاران گفت: وی هنوز درگیر بحران کووید-19 و مدیریت بد این همه گیری است. او همچنین با رکود عمیق و بیکاری گسترده در اقتصاد آمریکا روبروست و اقتصاد آمریکا برای سال ها در شرایط رکود باقی خواهد ماند. اکنون هم بحران اعتراض به مرگ جورج فلوید و نژادپرستی هم دامن گیر او شده است.

بی تردید، شخصیت و منش دونالد ترامپ به گونه ای نیست که به راحتی اشتباهات خود را بپذیرد و آماده مصالحه برای گذار از بحران اقتصادی و سیاسی کشور باشد. او، همانگونه که ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع سابق هشدار داده است، با دامن زدن به تفرقه و شکاف، به دنبال افزایش طرفدارانش خواهد بود.

بعضی از تحلیلگران، سخنان نژادپرستانه و کوشش شدید ترامپ برای امنیتی و نظامی کردن جو سیاسی و اعتراض های مردمی را هم در این راستا ارزیابی می نمایند.

به تعبیر نیویورک تایمز، در این مرحله مساله اصلی آمریکا نه اقتصاد و سیاست، بلکه خود شخص ترامپ است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33736

به "خبرنگاران سرنوشت سیاسی ترامپ در لابلای چرخ دنده های کند اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرنوشت سیاسی ترامپ در لابلای چرخ دنده های کند اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید